Hej!

Vi ska bestämma breband till vårt nya hus och det lutar åt fiber! Dvs allt blir bredband, TV, tele och internet

Men vi har så svårt att bestaämma hur många uttag vi ska ha. Egentligen räcker det juh med ett dubbelt uttag uppe och ett nere för tele och internet(har juh trådlös router) och sen enkla där man tänkt har TV.

Men det känns så lite, borde man ha dubbla uttag i alla sovrum(tv tele), känns överdrivet då man ändå kommer köra trådlöst men ska man ha det som någon slags standard.

Behöver de kommande barnen egen telefon på rummet eller ska man köra en trådlös uppe och en nere?

Hur har ni andra gjort?

Mvh
Bambi med svans
 
Om jag skulle bygga nytt så skulle jag dra ett dubbeluttag i varje rum inkl. kök och hall osv. kostnaden är försumbar och jag tycker inte uttagen stör ögat särskilt mycket.
 
Mikael_L
En del som känner oro för strålning väljer att installera många uttag när man ändå bygger. En tanke.
 
Hej!

Måste man dra med fiber inne i huset, har läst att det kan funka med den gamla installationen, en sådan ingår i priset.

mvh
 
Man drar inte fiber inne i huset. Man har en "omvandlare" mellan fiber ifrån gatan till vanligt telenät och /eller nätverkskablar.
 
Jag har dragit dubbla uttag i varje rum, i en del run sitter det uttag på fler ställen. Vid de flesta uttag sitter också en dosa där jag kan sätta TV-uttag. Det är endast dragtråd i dessa, förutom på två ställen där jag har satt TV-apparater.

Tror att man kommer att vilja ha kopparnät ett tag framöver, ser endast trådlöst som ett komplement.

Exempel när du kan vilja ha fast nät:

* Fasta telefoner (skönt att ha en som man slipper leta efter när det ringer)
* IP-TV. Gissar att du får en låda att ha vid TV:n?
* Mediadator vid TV:n

/fredrik
 
Hej!

Så det är nätverkskablar jag ska använda för att få ut maximalt av fibern och om ja ska använda TV.Tele å internet genom samma uttag?


Hur funkar brebandsTV?

Skulle ni kört med vanligt tv-nät och antenn på taket och sen Tele och internet med fiber?

Hur ser framtiden ut?

Mvh

Bambi
 
Vi kommer att gå mot att vi använder datanätverk till allt fler funktioner. Om jag skulle bygga nytt skulle jag inte tveka att ovanpå samtliga mina eluttag också ha ett nätverksuttag (TP Cat 6), så länge det inte är ockerpriser på sådana tillägg.

Du behöver det sannolikt inte så många av dem det här decenniet, men nästa...
 
Bambi skrev:
Hej!


Hur ser framtiden ut?

Mvh

Bambi
Ja det vet vi inte, när mitt hus byggdes 1979 så lade jag in tomrör och tomdosor mellan alla rum och även rör till "elcentralen" och dessa har blivit fyllda med teleledningar, antennkablar, larm och nätverk. Hur man än planerar så kommer det ändå aldrig att gå att undvika synliga kablar.

Mitt tips är tomrör och i efterhand dra i de kablar som behövs. Att idag dra i Cat 6 kabel (1 gigabit) dubbelt och kanske fyrdubbelt till alla rum verkar överambitiöst.

Cat 6 kabel är idag 10-2000 gånger snabbare än anslutningen mot internet, den dag vi behöver högre kapacitet hoppas jag att priset har sjunkit på Cat6 kabel och den dagen kanske vi drar i Cat7 kabel.

Rör drar man idag i väggen men kabel går att dra i närsomhelst.

Prototypen
 
Vi har för tillfället en massa tomrör i huset då vi prioriterade att kunna ansluta 1 telefon, 1 router och 2 digitalboxar vid inflytt.
Övrigt kommer att installeras så snart elfirman hinner nu under våren och det blir totalt 13 anslutna kablar i huset cat6e så att vi kan välja om vi vill ha TV,tele eller data vart vi vill. Vi kommer att ha både fasta och trådlösa telefoner, datorerna är anslutna via kabel till routern och till TV:arna har vi digitalboxar. Vi använder oss av Telias lösning fullt ut och det funkar utan större problem
 
prototypen skrev:
...Att idag dra i Cat 6 kabel (1 gigabit) dubbelt och kanske fyrdubbelt till alla rum verkar överambitiöst.

Cat 6 kabel är idag 10-2000 gånger snabbare än anslutningen mot internet, den dag vi behöver högre kapacitet hoppas jag att priset har sjunkit på Cat6 kabel och den dagen kanske vi drar i Cat7 kabel....
Cat6 är inte helt nödvändigt, eftersom Cat5e i praktiken har samma kapacitet och klarar Gigabit utan problem. Cat5e är dessutom tunnare, varför man kan dra en siames (dubbel)i ett 16mm VP-rör utan problem. Cat6 siames är 14mm bred och kräver VP20.
Cat6 klarar högre frekvenser (250 MHz) och detta kan vara användbart i framtida applikationer.
Cat7 (ISO/IEC 11801) är ingen standard ännu, därför bör man vänta med detta.
 
Hej!

Det verkar som att många sätter ett dubbeluttag /rum. Jag antar att det blir mycket dyrare att sätta två enkeluttag för det är väl sällan man har Tv och internet på samma ställe och då får man dra massa fula kablar igen.

Om man nu ska sätta dubbeluttag för att hålla nere kostnaden, ska man sätta där man ska ska ha TV eller mitt emellan TV/internet eller vid skrivbordet? Hur tänker ni där?

Många dumma frågor blir de ;)

Mvh

Bambi
 
Från din "central" dra fram ett rör till ena sidan rummet med en dosa och fortsätt till andra sidan DRA I KABEL NÄR DU BEHÖVER och de dosor som inte används, tapetsera bara över dessa eller sätt ett blindlock. Att dra kabel och sätta uttag i alla rum (inklusive toa) verkar lite överansträngt men att förbereda med tomrör kostar inte den berömda skjortan.

Att dra fram kabel till mera än 2 TV och 2 datorer verkar mera som ett kontor än bostad.

Prototypen
 
Passar på att rekommendera min nätverksskola som ligger överst i teknikforumet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.