Hej allihopa,
Renoverar ett 30-tals hus och skall tilläggsisolera. Min kära far börjar bli lite skruttig så får inga bra svar/olika svar varje gång jag frågar. Jag tänker i ordning inifrån ut:

Stående timmervägg(på bilden)
Vindskydd
Reglar med isolering mellan
(Vindskydd igen?)
Distanser
Ytterpanel

Är detta rätt tänk? Hur skulle ni gjort?
Tacksam för alla svar.
 
  • Renovering av 30-tals hus med ställning mot timmervägg och pågående tilläggsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
KlaraTv
  • Laddar…
Tack! Bra länk☺️

Yes, det blir nog tillbyggnad av tak också.
 
Vindskyddet är till för att hindra luftrörelser i isoleringen när det blåser samt skydda mot fukt vid slagregn, så rent tekniskt ska det sitta på utsidan av isoleringen. Sitter det redan vindskydd som hamnar innanför isoleringen så är det inget problem att låta den sitta kvar.
 
  • Gilla
KlaraTv
  • Laddar…
Använder själv västkustskiva och de säger man bör sätta den eventuella vindskyddet innanför västkustskivan...

/ATW
 
  • Gilla
KlaraTv
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vindskyddet är till för att hindra luftrörelser i isoleringen när det blåser samt skydda mot fukt vid slagregn, så rent tekniskt ska det sitta på utsidan av isoleringen. Sitter det redan vindskydd som hamnar innanför isoleringen så är det inget problem att låta den sitta kvar.
Det är alltså inte så himla noga om det blir dubbla vindskydd. Tack för svaret☺️
 
Västkustskivan (och Isovers motsvarande fasadskivor) är lite speciella eftersom dom är inbyggt tröga mot luftrörelser och vatten.
Största fördelen med dom är att man slipper reglar som utgör köldbryggor. Men för att kunna använda dom behöver underlaget vara slätt. I TS fall är det en timmervägg, så det är nog nödvändigt att regla.
 
  • Gilla
KlaraTv
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Använder själv västkustskiva och de säger man bör sätta den eventuella vindskyddet innanför västkustskivan...

/ATW
Jag kommer använda Isover glasull och tror inte det är inte fukt/vindavvisande på samma sätt☺️
 
KlaraTv KlaraTv skrev:
Det är alltså inte så himla noga om det blir dubbla vindskydd. Tack för svaret☺️
Det kan vara en liten risk om skikten är för täta. Men är det vanlig vindpapp eller liknande (som dessutom är perforerad av spik) så gör det inget.
 
  • Gilla
KlaraTv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.