Hej!
Är det någon som har valt laminat istället för parkett i sitt prefabhus? Går det överhuvudtaget att göra? För- och nackdelar? Tips?
Vi hade laminat i vårt förra hus (vanligt IKEA självbygge..) och det funkade bra, och undrar nu inför det stundande husköpet om man inte kan spara pengar på att lägga ett laminatgolv i stället för dyr ekparkett. Prisskillnad - någon som vet?
 
Eftersom jag är nyutexaminerad student så har jag inte kommit till husköp riktigt än.
Däremot har jag ett par år bakom mig på ett byggvaruhus.

Jag är en parkettmänniska i botten, det skall jag inte sticka under stolen med.

Men så långt som laminaten har kommit idag kanske det är dagst att byta åsikt ;)
Jag brukar inte rekomendera laminat på bottevåning om man inte har golvvärme, väldigt kalla golv att gå på. Sedan i rum som har hårt slitage, ex hall är det antingen klinker eller laminat som gäller, detta gäller även i rum med extremt lite slitage tex sovrummet där ofta ca 4 m2 täcks av sängen och man då "slänger" närmare en tusenlapp i sjön.

Ser man till priset så är det helt beroende på vad för typ av golv man väljer,
Det finns parkettgolv från 250 - 300 kr/m2 av toppklass (Parador tänker jag på här) sen finns det laminat golv ifrån 179 och uppåt som jag tycker passar i ex. hall.

hoppas det kan vara till någon hjälp.
 
vi har istortsett tarkett i hela huset och det funkar hur fint som helst, tål hur mycket som helst och ser bra ut.
Men en kompis la in massiva golv när han renoverade och visst det blir lätt lite märken.Men vilken skillnad på känsla, känns varmare lyxigare+ att det går att slipa om det.

som svar på din fråga så skulle jag kombinera golven. tarkett där det slits mycket, typ kök, hall mm.
och parkett i sovrum tvrum........rum där man vill ha lite goare känsla.

hoppas du blev lite klokare
 
när vi valde golv ill våra sovrum, renoverade förra sommaren, var det en säljare som sa åt os att sätte ena handen på parketten å andra på laminaten. Efter en kort stund var det varm å gosigt på parketten medans laminatet var kallt.
Vi valde en björkparkett även i barnens rum. visst blir det lättare märken men det är det värt.
De är varma om rumpan å benen när de leker å det är värt en hel del tycker vi.
Sen kan vi slipa det några gånger, eller så lägger man ett nytt om man hellre vill det. För som golvsäljaren sa, visst kan man lägga laminat medans ungarna är små å sedan byta till parkett sen...elller, fanken det blir ju samma sak.....

/S
 
Sen finns Bambu kanske lite dyrare men väldigt tåligt,
Nordic Bamboo
 
Vi började med att lägga laminat men har nu börjat välja lamellparkett istället, just främst på grund av att det är varmare och behagligare, det känns lyxigare och kostar ju i princip lika mycket! Dessutom är det lättare att lägga då parketten ofta är i längre längder.

Nej, jag hoppas att vi har lagt vårt sista laminatgolv... Men som sagt, i vissa utrymmen lämpar det sig (garderob och förråd). :)
 
Mella skrev:
Hej!
Är det någon som har valt laminat istället för parkett i sitt prefabhus? Går det överhuvudtaget att göra? För- och nackdelar? Tips?
När jag för ett tag sedan pratade med en husleverantör sa dom att lägga laminat på nedervåningen i ett nybyggt hus med platta på mark kan ge fuktproblem. Laminatet är för tätt för betong som torkar. På övervåningen var det helt OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.