Håller på och renoverar den lilla toaletten hemma... Och jag har ett paket laminatgolv till övers som jag tänkte lägga in, lägger den på den befintliga våtrumsmattan.
Är jag dum som tänker göra så?

För övrigt, räknas toaletten som våtrum när det är utan dusch? Är ju bara ett litet handfat och toalettstol..
 
Har du inge golvbrunn räknas det inte som våtutrymme. Det är möjligt att de här reglerna har/håller på att ändras.
Jag tror inte ditt laminat funkar på toan. Det tål ju inget vatten alls. Man slabbar alltid på en toalett och om inte annat vill man väl kunna städa ordentligt.
 
Hemmakatten
Man kan ha vilket golv som helst på en toa utan golvbrunn. Själva har vi på vår gästtoa lutat o oljat grangolv. Räknar inte med att det skall bli några problem alls med golvet. Men är det en toa som används flitigt av familj med barn o tonåringar kanske man inte skall ha trägolv. Men laminat borde fungera bra, det änvänds ju av många i kök och där slabbas det ju med vatten också.
 
andersmc skrev:
Har du inge golvbrunn räknas det inte som våtutrymme.
Det där stämmer inte, men det är vanligt att man hör folk säga det. Huruvida ett rum räknas som våtutrymme eller inte har med användingen av rummet att göra, om det utätts för vatten i en viss utsträckning. Det kan finnas rum med golvbrunn som inte är våtutrymmen, och det kan finnas rum utan golvbrunn som är våtutrymmen. Men det är ett vanligt missförstånd att förekomsten av en golvbrunn skulle avgöra. Detta är inte bara i nya BBR, utan det var samma sak med de gamla reglerna.
 
Hemmakatten
Ok, förstår resonemanget. Men just denna toa vi pratar om är inte att räkna som våtytrymme, eller hur?
 
Ah, sorry. Var lite otydlig där. Jag håller helt med om att toan inte räknas som våtutrymme.

Dock har jag hört lite rykten om en kommande skärpning av kraven på vattentäta skikt även i toalettutrymmen, vet inte om detta i så fall är i kommande PER's branschregler (vilket ju bara gäller om man väljer keramikgolv) eller om det är försäkringsbolagen som höjer kraven.

Sen kan man ju fråga sig hur lättstädat det blir med trägolv i kombination med urinstänk från män som insisterar på att stå upp.. Där skulle jag nog i och för sig föredra laminat före massivt trägolv.
 
Tjena..
Tack för svaren... har inte en aning om hur jag ska göra nu :(
Sen att jag har tapetserat FÖRST gjorde itne saken bättre, iaf inte om jag ska lägga in våtmatta eftersom tapeten helst ska överlappa mattan för att de ska se vettigt ut...
Kanske blir klinker istället hmm..
 
jon_h skrev:
Det där stämmer inte, men det är vanligt att man hör folk säga det. Huruvida ett rum räknas som våtutrymme eller inte har med användingen av rummet att göra, om det utätts för vatten i en viss utsträckning. Det kan finnas rum med golvbrunn som inte är våtutrymmen, och det kan finnas rum utan golvbrunn som är våtutrymmen. Men det är ett vanligt missförstånd att förekomsten av en golvbrunn skulle avgöra. Detta är inte bara i nya BBR, utan det var samma sak med de gamla reglerna.
Väldigt vanligt, tydligen. Jag har fått det från en rörmokare som drog nya rör i ett hus jag bodde i en gång.
 
Ja, väldigt vanligt är det. Jag hade hört det från så många att jag också trodde det låg till så, tills jag på en kurs på Byggkeramikrådet fick höra annat. Och sen var jag tvungen att vara så källkritisk att jag forskade runt lite till innan jag trodde på dem. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.