Hej!

Har ett rum där vi ska ha ett matsalsbord som är 3x2,5m. Vi hade tänkt ha spolights där i rutformat med lamputtag centralt emellan.

Någon kunnig som kanske gjort liknande installation kan ge tips på lämpligt avstånd av spotlights på den nämnda ytan.

Vad är lämpligt avstån från vägg?

mvh
Bambi
 
Jag tycker det är jättesvårt att uppskatt hur belysningen blir med ett visst antal spottar i en viss placering? Har testat lite olika varianter för att torrköra mina spottar i utrymmena innan hålsågen åkt fram. Enklast är att lägga ut dem på golvet och koppla in dem så att man lyser upp i taket. Då kan man se om man får en jämn spridning. Ett annat alternativ är att motera dem på tunn läkt och fästa/hålla uppe i taket för att se hur ljuset faller på möblemanget.
 
Hej!

Nu har jag inte möjlighet att testa i rummet utan ska bara säga till elektrikern hur han ska göra, det är massproduktion av nya kedjehus.

Känns skitsvårt att veta avstånd eller om det kommer går bra. Ska juh endast vara matsalsbord där så behövs juh inget kraftigt ljus, bara lite myspys:) eller är jag fel ute där?

Mvh

Bambi
 
Du säger att bordet är 3x2,5m men det skulle vara bra om du anger hur stort rummet är samt vilken styrka du vill ha på spottarna.

Skall du dock bara lysa upp det nämnda bordet så skulle jag sätta 4 spottar med dimmer. Avstånden får du räkna ut med parametrar som spridningsvinkel på spotten samt avstånd från bordskiva till spotten.
 
hej!

Rummet är 3x2,5m, bordet är 1,4x0,90, så ska det vara och inget annat.;)

jag är inne på att ha fyra spotlights med dimmer, men hur ska placeringen se ut.

Har funderat lite på att sätta de på längsta hållet 75 cm från väggen å sen nästa 1,5 m ifrån, så det blir 0,75m +1,5m+0,75=3m. Blir juh två sådana med 1,3m emellan så de kommer 60cm från vardera väggmed 1,3m emellan, 0,6+ 0,6 +1,3=2,5 m

Så ena hörnlampan blir 75cm från ena väggen och 60cm från andra.

Sen tänkte vi ha ett lamputtag centralt men där kommer vi förmodligen hänga en krona med levande ljus, å så mysigt ;)

Kan man förstå den beskrivningen?

mvh
Bambi
 
Ha heller lite tätare mellan spottarna (alltså fler än fyra spottar) och dimma dem en hel del. Då kan du dessutom fläska på rikligt med ljus när ungarna slänger ut saft över hela rummet och moppen måste fram =)
 
hej!

Jag har tänkt om lite! :)

Nu tror jag det blir tre stycken riktbara spotlights på rad ca 70 cm ut från väggen som kommer vara riktade in mot fondväggen som kommer vara vit (samma färg som väggen) fast med lite svagt silvrigt mönster som kommer fram mer av ljuset.

Mot väggen kommer det stå en skänk.

Ca 1m ut från skänken kommer det stå ett matsalsbord med kortsidan mot skänken. Centralt över detta bord kommer vi hänga en stor fin lampa, ev. en levandeljuskrona om ljuset tillåter.

vad tror ni om det?

mvh
matte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.