Hej!
Jag önskar få igång en radiator som varit avstängd i 30 år, ventilen sitter helt fast, hur ska jag göra med detta?
Någon som har någon idé?

Tack på förhand
Se bild på ventil
 
  • Fastrostad ventil på en radiator som behöver öppnas efter att ha varit avstängd i 30 år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att skruva loss ratten å ta ett nytt kort.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Här kommer bild
 
  • Närbild på en vitmålad rörkoppling med något rost vid en avstängningsventil och två gula rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpp iaf trycket i systemet innan du lossar något, kanske till och med tömma delar av systemet.

Muttern går att lossa/skruva bort, innanför är det en packbox.
Om man lossat muttern så kan ibland ”jucka” lös spindeln/ventilkäglan.

När du väl får loss spindeln & ventilkäglan så finns det risk att packboxen börjar läcka, så det kan vara bra att skaffa nytt garn till packboxen.
(Sök på ”boxpackningar”).
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vad händer om jag tar i och bryter på axeln med ett verktyg, förstår att axeln kanske går av, men annars? Är det bättre att ta isär ventilen?
 
Ja, spindeln kan gå av, frågan är då var den går av.

Genom att ta bort muttern och plocka ur tätgarnen så minskas risken att någon metall går sönder.

Bäst är att byta tätgarnen, troligen även putsa av spindeln mm för att tätytorna ska kunna hålla tätt.
 
Krilleman
Spraya lite rostlösare eller 5-56 på spindeln?
 
Ja just det finns utbytes, det vore ju kanske inte dumt att byta den. Egentligen är jag inte rädd för att skruva med ventilen i sig, det är mest det där med urtappningen jag är osäker på , detta element sitter i källaren, hur mycket vatten behöver jag tappa ur osv…
 
M Mapet890 skrev:
detta element sitter i källaren, hur mycket vatten behöver jag tappa ur osv…
Helst allt, om du inte vill bli blöt. :D
 
Minst ”allt” vatten i den slingan.

Sedan behöver du veta om det är ettrörsystem eller tvårörsystem.
 
Det är ettrörssystem, två slingor i källaren, två slingor på bottenvåningen plus en golvvärmeslinga på bottenvåningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.