Vi drar en sväng till Tranås o kollar lite i morgon ;-). Kul att bara se husen från utsidan. Har en kompis som ska ner till sin båt som ligger vid småbåts hamnen eller ja den ligger på land, så det passar bra. Ska även kolla lite med de byggfirmor du nämnde för att se vad de kostar. Gjorde ni någon pris jämförelse med de vanliga som eksjöhus och myresjöhus typ innan ni gick loss på lövsta :) ?

/Lasse
 
Shit vilka fina tomter, grymt läge, ville flytta dit på en gång. Husen var grymt fina också. Tog några bilder så i morrn blir det lite snack med lövsta hus.
Funderar lite på hur svårt det kan vara att uppskatta byggnaskostnaden, men det borde väl typ utsiktsbyggarna kunna svara på.

Fint med sommen så nära.

/LK
 
På slutet (av att välja hus så ) stod det mellan A-hus och Lövsta,,,,, vi kollade up Myrsjöhus , Götnehus , Trivselhus.

Vi tog god tid på oss och välja hus för vi fick våran tomt förra vintern och insåg att det skulle bli lite stressigt och kolla upp husleverantörer.

Det tar tid och planera så som man verkligen vill ha det så på det viset har det varit skönt och känna att det inte finns någon tidspress !

Har ni kollat upp Karlssonhus? Tror dom har råspont i sina väggar som lövsta, vi kollade inte upp dom för vi inte orkade mer vi fastnade mellan A-hus och Lövsta.

Vilka har ni kollat upp?

Vem har ni pratat med på Lövsta?
 
Hejsan sorry för det sena svaret.

Var hos Lövsta igår och gjorde ett snabbbesök. Jag drog upp ett hus på ca 156 kvm som utgångs läge ska få ett pris på det under nästa vecka.
Tittade lite på fabriken också och kan säga att det var intressant ;-). De höll på med ett Gripsholms hus på 1000kvm!! En hel har så det räcker och blir över :).

I allafall, Karlson hus har jag varit i kontakt med de ligger lite dyrare än Lövsta typ ska ditt nästa vecka.
17k/kvm. Och det är som du säger de har råspont i väggarna, men innerväggarna är oisolerade om jag läser lev deklaration rätt. Jag kan skicka den till dig om du vill ha den?

När kommer ert hus att börja byggas?
Har du några bilder från husen, de visade en massor på lövsta, men jag glömde mitt usb minne så jag fick aldrig med mig några hem. Har bett dem maila dem till mig om det går.

Har även förslag ifrån Götenehus, men har dock inte sett deras lev dekl.Från vad jag tyckte när jag var där så kändes det inte som om huset alls höll någon högre standard än de andra aktörern så som eksjöhus myresjö etc.

Just nu har jag två offerter som är lite intressanta, det ena på ett Stenhus (EPS)146kvm som jag r lite sugen det landar på ca 2.6m med carport och förråd men då ingår allt man kan tänka sig i ett hus grymt bra standard.

Det andra är på ett Éksjöhus sandhem på 158 kvm första förslag där är 2.6 ink tomt och en del tillägg.

Har även ett myresjöhus duett 132 kvm med garage för totalt 2.3 ink tomt o avg, men det var igentligen aldrig intressant, vi ville bara få grep om prisläget (första offerten vi tog faktiskt)

Har ni gjort några tillval till ert hus, garage hur gör ni med det, bygger själva eller? Det jag pris jag fick på ett sådant kändes ganska dyrt typ 200-250k (lövsta)

/LK
 
Hej

Vårt hus kommer och börja byggas om en vecka eller två, grunden börjas grävas då, det står klart på fabriken nu och väntar :) .

Vi fick en cd skiva från ett Dalarö bygge när vi var där.

Våra tillval är nog ivt495 istället för 490,,, 495àn är med jordytsvärme, prutade med Herrgårdsknutar och den stora hyllan i vardagsrumet och valde till X-spröjs sen vet jag inte vad mer vad vi valde till.

Garaget ska vi bygga upp i lösvirke kommer hamna på ca 50-70k så det kommer bli lite billigare än från lövsta :) ( + grunden, garaget är 4,60*8,80 ca 40kvm).
 
Men du vad menar du med den "stora" hyllan i vardagsrummet, den har jag missat totalt? De stora herrgårds knutarna höjer verkligen utseendet på huset.
Var förresten förbi och tittade på det putsade huset som snart är färdigt i mjölby.

70k för garaget det var billigt :), jag har inte undersökt det spåret själv men det låter ju väldigt intressant! Är det en färdig byggsats du köper?

Vad hamnar plattan till det i pris grovt uppskattat?

I den leverans dekl som jag fick så var ivt495 med som orginal.
 
Var i mantorp bygger ni?
 
Ok 495 kanske inte var tillval....

Garaget blir i lösvirke vilket blir mer jobb men det är det värt den pengen man sparar!

Har fått ett pris på hus och garage,(grunden) vet ej just på garaget (Kolla upp vad Snickarna tar för och bygga i lösvirke såvidare du inte klarar av och bygga det själv????)

"Den stora hyllan" när ni satt och diskuterade saker om huset vid bordet på övervåningen hoss Lövsta så såg det lite ut som man satt i ett "vardagsrum" över "fönstren" "speglarna" så satt det en hylla som går från kant till kant och lite ut på sidorna det menar jag med hyllan,,,kolla på det nästa gång ni är där, om det blir någon nästa gång?

Ska ni kolla up fler tillverkare?

Vad var det för hus ni skulle få pris på när ni var hos lövsta (156kvm)?
 
Tjena igen,

Det vi håller på att kolla upp är Dalarö varianten, men insåg just idag att det utkast vi ritade upp i torsdags nog behöver skruvas på lite. Vi ritade en variant där vi i groventren hade ett WC med dusch, men med en tonårsdotter som embarkerar duschen varje morgon tror jag att många skulle bli lätt irriterade om man behöver stolpa ut i tvättstugan för att få en dusch så det får vi nog ändra ;-).

Snickra själv, nja det får nog vara inte för att jag är helt kass men jag tror att det är bättre att experter på området får ta den biffen, iallafall början typ stommen och så. Man kan ju ta vid efter det :).

Tänkte aldrig på hyllan faktiskt, men det ska jag ta en ordentlig titt på nästa gång vi åker ner, för det blir nog så att det blir minst ett varv till.

Nja Fler tillverkar blir det nog inte nu, jag kommer nog att hålla mig till de jag har. Är jävligt trött på att fara runt nu ;-), många resor har det blivit ända ner till Malmö en gång faktist.

Vi var förresten förbi skänninge (Vistena) och tittade på det huset idag, ligger ett röd målat dalarö på ca 150 kvm på höjden till höger (skänninge->Mantorp) strax efter rondellen. Såg fint ut.

Vet inte hur längde lövsta dröjer med priset, det jag vet var att dalarö standard storlek så låg byggsatsen på 1049k då med ivt'n 495.

Jag måste kolla upp det där med Ivt'n funderade lite på fjärrvärme, men då blir man lite låst. Det var som var med det var att om man hakade på Tekniska verken som leverar till Mantorp så kunde enl en kompis köpa "pool" värme på sommaren alltså att värme poolen för en fast summa som var klart överkomlig.

Skulle ni ha sänkt golv i v-rummet? Vilken takhöjd valde ni?
När tror du att ni får flytta in ert hus, fundera lite på vart ni ska bygga, är det inte fullt om man åker förbi ditt jobb, åkte förbi där en snabbis idag kunde inte se en enda ledig tomt :) ?
 
marcia82 skrev:
Var i mantorp bygger ni?
Hejsan,

Vi kommer att bygga nere vid stationen (ubbarb). Har en kanon tomt där med helt fri baksida.

Vart bygger ni?
 
Vi kommer inte ha sänkt golv i vardagsrummet för det tar så mycket av ytan med ett trapsteg, det begränsar möjligheterna och möblera,,,

Vi kommer och ha 240 i takhöjd.

Vi kommer nog att flytta in aug-sep om planerna går som vi har tänkt oss :)

Våran tomt ligger på venster sidan i hörnet när man åker på "Jonsbergvägen".. första tomten som ligger på venster sidan på "Skiftersgatan" (OBS det är inte nere vid hyreslägenheterna på andra sidan "järnvägsgatan" "Groppen") Utan området på andra sidan där dom har byggt hus tidigare innan "groppen"

Tänkte lite på det du skrev Ang "wc/dusch och tonårsdotter" vi har fixat lite med våran planlösning med framtida sådana "problem" jag kan maila dig våran planlösning om du vill se hur vi har gjort ???
 
jonny_martina skrev:
Vi kommer inte ha sänkt golv i vardagsrummet för det tar så mycket av ytan med ett trapsteg, det begränsar möjligheterna och möblera,,,

Vi kommer och ha 240 i takhöjd.

Vi kommer nog att flytta in aug-sep om planerna går som vi har tänkt oss :)

Våran tomt ligger på venster sidan i hörnet när man åker på "Jonsbergvägen".. första tomten som ligger på venster sidan på "Skiftersgatan" (OBS det är inte nere vid hyreslägenheterna på andra sidan "järnvägsgatan" "Groppen") Utan området på andra sidan där dom har byggt hus tidigare innan "groppen"

Tänkte lite på det du skrev Ang "wc/dusch och tonårsdotter" vi har fixat lite med våran planlösning med framtida sådana "problem" jag kan maila dig våran planlösning om du vill se hur vi har gjort ???

Tjena,

Ja för tusan det skulle vara intressant att se hur ni tänkt. Så du har förberett för en extra dusch? Ska dra en sväng till Mjölby i helgen åker varv runt och ser om jag kan hitta eran tomt då. Alltid kul att se nybyggen:) i produktion.

Sänkt golv hade jag nog inte tänkt att ha heller däremot så kan det vara shyssst med lite högre takhöjd, men i slutända är det ju en prisfråga så vi får se vart vi hamnar. Väntar fortfarande på offerten tror att det skulle ta en vecka enl "evan".

Ska också försöka klämma in en pool så jag håller precis på att leta efter ett bra underlag på en sådan, tror att det skulle sitta fint i by som mantorp :)
 
Kindgren har en liten kontainer påvåran tomt nu så det blir nog inte så svårt att hitta den nu (den står i högra nederhörnet på tomten från Skiftersgatan sett)

jag mailar över vår planlösning... (vi har tänkt och kunna duscha i badkaret, vi kommer och ha ett rektangulärt badkar ej hörn bad som är inritat)
 
jonny_martina skrev:
Vad har du för mail?
lars@natomic.se

Superschysst :)

glad påsk

Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.