Kan man göra en mellanstrykning med linoljefärg imorgon om det kommer börja regna typ 12 timmar efter strykningen och i 5 dagar i streck? Slutstrykning ser annars ut att få bli nästa år om inte turen med vädret vänder.

vad tror ni? Tacksam för svar
 
Det rekommenderas inte. Jag har provat - färgen rann och jag fick måla om.
 
N Nikorasu skrev:
Det rekommenderas inte. Jag har provat - färgen rann och jag fick måla om.
men inte målade du med linoljefärg då? Om den rann?

jag målade nu, det gick bra!

mvh Petter
 
Lutfuktighet och låg temperatur påverkar torktiden. Färgen lär ju stöta bort vatten, men jag har inte målat utomhus i regn. :)
 
Karlia
Jag hoppas också på tur med vädret, har bara hunnit första strykning med linoljefärg. Sista lagret brukar göras outspätt, jag skulle vilja ha regnfritt mer än 12 timmar efter det.
 
Petter B Petter B skrev:
men inte målade du med linoljefärg då? Om den rann?

jag målade nu, det gick bra!

mvh Petter
Jo, det var precis linoljefärg.
 
N Nikorasu skrev:
Jo, det var precis linoljefärg.
Jag målade inte när det regna utan den hann torka ca 8 timmar innan regnet kom. Det kanske är skillnaden
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag målade en strykning innan regn förra året, var nog mindre än 8 timmar men inte så målningen avbröts av regnet, färgen blev prickig och rann lite. Ottossons linoljefärg.
 
Det är stor skillnad mellan olika linoljefärger vilken torktid de har. Så länge de är är yttorra klarar de regn, mellan 8 och 24h skulle jag tro beroende på temperatur och färg.
 
Skönt att läsa att det gick.

Jag har inte ens hunnit börja med första strykningen. Är visserligen tak över men jag hoppas att det ska funka under hösten.;):thinking::cool:
Annars får jag olja in och måla nästa år.
 
Jiji Jiji skrev:
Skönt att läsa att det gick.

Jag har inte ens hunnit börja med första strykningen. Är visserligen tak över men jag hoppas att det ska funka under hösten.;):thinking::cool:
Annars får jag olja in och måla nästa år.
Jag var I samma sits för några år sedan med fönsterfix, allt drog ut på tiden mer än väntat, lyckades få på ett andra lager färg lite sent på kvällen. Även om det var uppehåll och fint kom nattdaggen, kanske framförallt på plåtytorna och gjorde att lite färg lyfte och droppade ner på altanen. Inte helt oväntat, men bättre att försöka få på färgen på förmiddagen än i skymning så här års.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Hur är det med sol då? Där jag ska måla med linoljefärg är det sol fram till 17:30.. Såhär i efterhand ångrar jag att det är sista målarprojektet för i sommar, kanske skulle ha börjat med detta.
 
Redigerat:
Såhär skriver Gysinge: "Måla aldrig på direkt solbelyst yta eller på solvarmt underlag."

Om det inte är en yta som ligger helt i solen och uppenbart blir varm skulle jag nog ändå våga chansa såhär års med halvklart väder. I början av juli är en annan sak. Jag har dock ingen stor erfarenhet av linoljefärg eller målning över huvud taget. Målat mdf-ribbor (ute) för inomhusbruk och några fönster ute med (olika typer) linoljefärg.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag hoppas på nästa vecka, ser ut att inte komma regn på några dagar. Just nu behöver det ju torka upp innan jag målar..
 
Jiji Jiji skrev:
Skönt att läsa att det gick.

Jag har inte ens hunnit börja med första strykningen. Är visserligen tak över men jag hoppas att det ska funka under hösten.;):thinking::cool:
Annars får jag olja in och måla nästa år.


Så länge träet är torrt och det inte är alltför kallt tror jag det funkar utmärkt. Jag målade även ett vedförråd i September en gång och det ser fint ut! (Det finns billiga fuktmätare att köpa) annars kan du ju grunda i år och ev mellanstryka för att sedan göra sista strykningen nästa sommar (så gör jag på en del av huset.)
J JFrisk skrev:
Jag målade en strykning innan regn förra året, var nog mindre än 8 timmar men inte så målningen avbröts av regnet, färgen blev prickig och rann lite. Ottossons linoljefärg.
Det blev väldigt fint här, men det var som sagt inget slagregn

Det viktigaste är nog att trät

kanske är skillnad hur mycket det regnar?
Karlia Karlia skrev:
Jag hoppas också på tur med vädret, har bara hunnit första strykning med linoljefärg. Sista lagret brukar göras outspätt, jag skulle vilja ha regnfritt mer än 12 timmar efter det.
Ja vid sista strukningen skulle jag vilja ha mer än
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.