Hej

Har en komposit flaggstång på ca 15m , linan har gått av så jag behöver fälla den. Har lästa att en väger runt 75kg

Klara man det på två personer (låter mycket om man tänker 37,5kg/person) ? Är det bara att lossa och hålla emot så att säga eller hur gör man bäst?
 
Bronken
Det går bra, det känns lite läskigt dock, och det är först när den börjar bli horisontell som vikten känns. Den är, som tur är, tyngst/tjockast i botten.
Två-tre personer (ta de längsta du hittar).
Lämpligt hjälpmedel ... googla resa majstång. Hopsnörda kinapinnar modell större (gärna två uppsättningar) .
 
Redigerat:
  • Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
Det ska inte vara några problem att fälla den på två personer. Jag fäller min 9m själv utan problem. Den sitter ju fast i fundamentet i en sida, därav kommer du aldrig att lyfta hela 75kg. Annat är det om det är en gammal hederlig i trä eller stål, då kan den bli rätt tung på slutet när den är horisontell.
 
  • Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
C
Vi har en 14 m komposit. Var j-kligt harig när vi skulle fälla den första gången, men den är mycket lättare än man tror. 75 kg kan nog stämma rätt bra, sen har du ju dessutom stöd i ena änden. Det är först sista biten den börjar kännas tung. Två hyfsat starka personer skall inte vara något större problem, men bra med en tredje som sköter muttrar och sånt.
 
  • Gilla
Curt03 och 1 till
  • Laddar…
Det går inte att räkna på kilona sådär rakt av.
Stången är ledad och beroende på var man lyfter ska man alltså motverka det vridmoment som stången får. Det räknar man ut med avseende på tyngdpunktscentrum och lite trigonometri (beroende på var stången är under sin väg ner)
Samtidigt kommer personerna, allteftersom stången sänks, få tag längre och längre bort från vridpunkten.
Uträkningsbart, men inte bara som 75 kg / 2.
Nog med matte. Skaffa en förlängningsklyka och var flera personer så går det lättare än man kan tro.
 
  • Gilla
Erlandsbo och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar :)
 
12m och lägger och reser själv utan klykor, ingen stålman direkt..

Trodde det var normalt. Tydligen inte.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
jag har fått det berättat för mig att man kan använda en stega på något sätt för att både resa och sänka en flaggstång. Har en själv i massivt trä som jag inte vet ännu hur jag ska få ner :)
 
  • Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
Hej! Är ni två är de inga problem! Den längst får försöka få den på axeln och gå. En 14 väger betydlig mer än en 12 meter så va två. Men gör de inte om de är storm! Jobbar med stänger så bara fråga om de skulle vara något mer
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Passa på att tvätta den också medan den är fälld. Det behövs kanske inte i ditt fall men vår var ordentligt smutsig och grön.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ett tips för att flagglinan ska hålla längre så du slipper att fälla stången så ofta är att du varje år klipper av ca 10cm av linan som är i toppen. Det är där uppe linan oftast går av.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Mitt tips är att du knyter ihop linan så den är en stor ögla. Knyt inte i själva fästena då det ofta är dessa som går av. Och givetvis ska knuten på linan vara nere när flaggan är uppe.
Så du knyter alltså fast fästena utan att kapa linan utan de sätts löpande längs linan. Om du har vimpel och flagga behövs tre fästen.
 
Som de flesta skriver så kan du säkert fälla den på två personer.
Jag fällde vår flaggstång i somras med hjälp av min 13-åriga son utan några som helst problem.
Jag är övertygad om att du kan fälla den själv med om du inte hittar någon extrahjälp.
 
T TobiasK233 skrev:
Hej

Har en komposit flaggstång på ca 15m , linan har gått av så jag behöver fälla den. Har lästa att en väger runt 75kg

Klara man det på två personer (låter mycket om man tänker 37,5kg/person) ? Är det bara att lossa och hålla emot så att säga eller hur gör man bäst?
Det viktigaste är att det är vindstilla framför allt vid resningen men även vid fällningen.
då kan man hantera det på två personer.
Blåser det bara små vindpustar så gör något annat eller var fler.

Städa ur i fundamentet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Pellegnillot71
T TobiasK233 skrev:
Hej

Har en komposit flaggstång på ca 15m , linan har gått av så jag behöver fälla den. Har lästa att en väger runt 75kg

Klara man det på två personer (låter mycket om man tänker 37,5kg/person) ? Är det bara att lossa och hålla emot så att säga eller hur gör man bäst?
Vi har en flaggstång på 8 m, där några hantverkare lyckades dra av linan. Jag var jättenervös när vi skulle fälla den bara jag och min man. Men det var hur lätt som helst. Nu fällde vi den inte hela vägen eftersom vårt hus står i vägen, men lutade den mot taket och nådde ändå att trä i en ny lina. Nästa gång får min man göra det själv! :D
Men det är klart, det där visste vi ju som sagt inte innan vi provat!
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.