N NoOne2k skrev:
Finns det några begränsningar över hur infarten får placeras? Kan man lösa husplacering och få plats med ett garage på ett bra sätt hade jag valt nr 12 för att få en fri sida. På 10an har grannen placerat en byggnad i tomtgräns, visserligen insynsskydd mot grannar men kan ge ett rätt "hårt intryck". På den andra tomten kan man plantera häck istället för att få insynsskydd.
M Manfreds skrev:
Jo men hur får ni placera huset enligt detaljplan tex? 854 är ju mycket om den är väl utformad och flexibel i byggrätt men det kan snabbt blir betydligt "mindre" om förutsättningarna är dåliga.
Precis det vi med stört oss på att det inte är så vacker utsikt från trädgården med den där byggnaden mitt emot. Vi ska få svar från kommunen angående om det finns några begränsningar. Men Det tror jag inte då det inte framkommer någonstans i detaljplan.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Hur är det med rödmarkerad yta? Det är inte meningen att det ska gå en väg eller gång/cykelväg mellan tomterna här? Med en relativt liten tomt är det då svårt att inte få rätt besvärande insyn.

[bild]
Bra synpunkt. Vi hade inte tänkt på det. Vi kollade att inget ska byggas där men vi ska ta den frågan med kommunen idag. Om de nu vet nått om det.
 
T Thomas' skrev:
Nr 13 helt klart!

Du har fritt då det är en hörntomt och "R" märkning, vilket betyder ej bygge.

Sol kommer du få på den tomten också. Jag har morgonsol på framsidan och kvällssol på baksidan, glada att vi har solen på sidan av huset mitt på dagen, blir så jävla varmt där...
Okej det är bra att veta. Men anledningen var ju delvis solläge men även vägen där så det är därför de tomterna på den sidan ströks bort direkt. Den kan blir trafikerad senare då de ska bygga en skola och mer bostäder i området. Sen är ju R området bredvid 12an också.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
13 lär inte få ha en utfart i norr.
Jag hade inte velat ha ena tomtgränsen mot en större väg (har det idag).

En fördel med 10an är just att grannen har en byggnad mot den, då slipper man höra allt stök från den grannen iaf.
Precis det vi med tänkte med den vägen. Den lär bli mer trafikerad också än vad den är idag. Vi känner att den byggnaden är så ful hade hellre haft någon växt eller så som insynsskydd.
 
M MetteKson skrev:
13!
Om du TS inte kollat detaljplanen ännu så gör det. Det kan vara olika byggrätter/bestämmelse för de olika fastigheterna. Dessutom kan du se planerna för området i övrigt. Och, som jag tjatar om, välj fastighet innan du väljer hus/hudtyp.
Vi hittar inget om begränsningar eller så i detaljplanen faktiskt. Men ska dubbelkolla med kommunen idag när de ringer oss. Vi har spånat på hus lite bara men självklart går tomten före.
 
Isabellaa Isabellaa skrev:
Vi hittar inget om begränsningar eller så i detaljplanen faktiskt. Men ska dubbelkolla med kommunen idag när de ringer oss. Vi har spånat på hus lite bara men självklart går tomten före.
Be att få detaljplanen skickad till er så ni själva kan läsa. Jag har svårt att tro att det inte finns begränsningar i byggrätt, men kan ha fel. :)
 
M MetteKson skrev:
Be att få detaljplanen skickad till er så ni själva kan läsa. Jag har svårt att tro att det inte finns begränsningar i byggrätt, men kan ha fel. :)
M MetteKson skrev:
Be att få detaljplanen skickad till er så ni själva kan läsa. Jag har svårt att tro att det inte finns begränsningar i byggrätt, men kan ha fel. :)
Men är lnte det här detaljplanen eller syftar du på något mer ingående dokument? Har inte hittat det någonstans.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
13 lär inte få ha en utfart i norr.
Jag hade inte velat ha ena tomtgränsen mot en större väg (har det idag).

En fördel med 10an är just att grannen har en byggnad mot den, då slipper man höra allt stök från den grannen iaf.
Du behöver inte ha en riktig infart, men det är väldigt smidigt att exempelvis kunna ta in släpvagn den vägen. En kompis till min far har två rejäla brädor som han lägger över diket till vägen och parkerar sin släpvagn direkt från vägen på detta sätt. Mycket praktiskt.
 
Jag skulle välja tomt 13. Pga vägen på norrsidan så slipper du grannar där och kan bygga vad du vill till tomtgräns. Du slipper också fler grannar pga fornlämningar i öster.
Formen är inte så konstig som 12:an och sannolikt mindre påverkan av vändplatsen, samt att 13 är större.
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Jag skulle välja tomt 13. Pga vägen på norrsidan så slipper du grannar där och kan bygga vad du vill till tomtgräns. Du slipper också fler grannar pga fornlämningar i öster.
Formen är inte så konstig som 12:an och sannolikt mindre påverkan av vändplatsen, samt att 13 är större.
Jaha är det inte någon gräns alls om man inte har grannar alltså? Det är en väg där som det åker en del lastbilar och tror den blir mer trafikerad när hela området blir nybyggnationer och en ny skola osv. Vill hellre ha en granne mitt emot än en väg känner jag.
 
engs
12an, enklast att tjuvbada hos grannen med pool då. ;)

Jag skulle nog kolla på 12an ändå,men även försöka luska ut om det kommer bli parkeringsförbud på vändplan eller ej.
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
engs
13th Marine 13th Marine skrev:
13 lär inte få ha en utfart i norr.
Nej, här ser jag att när nya tomter skapas, även om det bara är 3-4st längs med en väg. Verkar de måste ha en liten väg parallellt med stora och gemensam utfart.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du behöver inte ha en riktig infart, men det är väldigt smidigt att exempelvis kunna ta in släpvagn den vägen. En kompis till min far har två rejäla brädor som han lägger över diket till vägen och parkerar sin släpvagn direkt från vägen på detta sätt. Mycket praktiskt.
Problemet är att den vägen är trafikerad av lastbilar. Borde kanske ha tydliggjort mer varför vi strök den sidan direkt. Dels det men även solläge då.
 
engs engs skrev:
12an, enklast att tjuvbada hos grannen med pool då. ;)

Jag skulle nog kolla på 12an ändå,men även försöka luska ut om det kommer bli parkeringsförbud på vändplan eller ej.
Hahaha Bra fråga! Ska ta med den i vår lista med frågor
 
Isabellaa Isabellaa skrev:
Men är lnte det här detaljplanen eller syftar du på något mer ingående dokument? Har inte hittat det någonstans.
Jo, det är detaljplanen. Jag ska slå en kik på den och se vad det står om byggrätter.
Det ska även finnas en tillhörande planbeskrivningen där du kan läsa om syftet med planen och dess tillkomst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.