H Hallerudsbo skrev:
Man vill ju ha lutning men har man för stor lutning på längre sträcka tycker jag det är grymt fult.
En hemma har endast ett nedlöp allt lut åt ett håll.
13 m lång och herregud hur det ser ut
Det har du rätt i men här har de lutat åt två håll när det är lång sträcka, som längst 12 m. Vad jag förstår av alla svar behöver jag inte oroa mig för att det är för lite lutning, räcker tydligen med minimal lutning och skulle det bli mycket löv kvar får jag väl spola ur rännorna. Det är ju bara på hösten det blir aktuellt.
 
H
Jag rensar mina varje höst.
Visst att man kan lita mer men ser illa ut tycker jag.
Men som skrevs över så såg vinkeln kanske konstig ut vid skarven
 
Är det nytt så kan det behövas lite efterjustering. Men annars får man räkna med att rensa 1-2 gånger om året beroende på träd i närheten. Många struntar i det. Kanske för att det inte syns om man inte klättrar upp och kollar. Ligger skräp kvar för länge fastnar det. Till slut svämmar rännan över och då får man andra problem.
 
H Hallerudsbo skrev:
Jag rensar mina varje höst.
Visst att man kan lita mer men ser illa ut tycker jag.
Men som skrevs över så såg vinkeln kanske konstig ut vid skarven
Ja skarven ser inte helt bra ut men jag spolade vatten på taket så att det kom massor på en gång och då stack även fröna iväg. Jag får lägga in i mitt schema att rensa hängrännorna varje höst
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Hängrännan är till för att driva ut regnvattnet från taket , inget annat.
 
Jag har fått de svar jag behöver, vi kan avsluta tråden men vet inte hur man gör det
 
Rickard.
Robron Robron skrev:
Jag har fått de svar jag behöver, vi kan avsluta tråden men vet inte hur man gör det
Det går inte utan tråden lever för evigt om forumet känner för det ;)

På ämnet så påstår plannja att rännan får en viss självrensande effekt vid 7mm/m men hur bra det faktiskt fungerar vet jag inte då det inte ser klokt ut och ingen har det/vill ha det men det är ju något man kan be om som kund men det är ju lite sent nu.
 
  • Haha
plåtrickard
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det går inte utan tråden lever för evigt om forumet känner för det ;)

På ämnet så påstår plannja att rännan får en viss självrensande effekt vid 7mm/m men hur bra det faktiskt fungerar vet jag inte då det inte ser klokt ut och ingen har det/vill ha det men det är ju något man kan be om som kund men det är ju lite sent
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det går inte utan tråden lever för evigt om forumet känner för det ;)

På ämnet så påstår plannja att rännan får en viss självrensande effekt vid 7mm/m men hur bra det faktiskt fungerar vet jag inte då det inte ser klokt ut och ingen har det/vill ha det men det är ju något man kan be om som kund men det är ju lite sent nu.
Jag har hört allt från 2 mm till 5 mm men att man tar till 5 mm för att korrigera för om huset inte är riktigt rakt. Det bästa är väl att kontrollera med vattenpass då vet man att det lutar åt rätt håll och så kan man testa genom att hälla vatten i rännan. Eftersom bygget fortfarande pågår är det inte för sent men jag har med hjälp av tidigare kommentarer kommit fram till att det är bra som det är och att det är rensning eller spolning som gäller om man får mycket löv vilket jag inte vet ännu hur det blir eftersom löven sitter kvar på träden fortfarande.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det går inte utan tråden lever för evigt om forumet känner för det ;)

På ämnet så påstår plannja att rännan får en viss självrensande effekt vid 7mm/m men hur bra det faktiskt fungerar vet jag inte då det inte ser klokt ut och ingen har det/vill ha det men det är ju något man kan be om som kund men det är ju lite sent nu.
J
 
Jag tycker inte det framkommit något vettig svar I tråden än.
Varför är där bara frö i halva rännan?
Innan de går att säga något så behövs mer bilder och uppmätning av lutningen. Är det en mjuk övergång i skarven eller är där en klack?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag tycker inte det framkommit något vettig svar I tråden än.
Varför är där bara frö i halva rännan?
Innan de går att säga något så behövs mer bilder och uppmätning av lutningen. Är det en mjuk övergång i skarven eller är där en klack?
Det är en ojämn skarv kulle man kunna säga och för mig är det uppenbart att fröna stoppats av skarven. För övrigt är det rätt lutning hela vägen så jag skulle behöva tips på hur man "slätar ut" den hackigt skarven. Är det silikon som gäller?
 
Robron Robron skrev:
Det är en ojämn skarv kulle man kunna säga och för mig är det uppenbart att fröna stoppats av skarven. För övrigt är det rätt lutning hela vägen så jag skulle behöva tips på hur man "slätar ut" den hackigt skarven. Är det silikon som gäller?
åt vilket håll är rännan istucken?
Har du en tydligare bild med pil åt vilket håll de rinner
 
Problemet är att när man monterar sådana rännskarvar så ska det vara mellanrum mellan rännorna, där gummit i skarven ska expandera upp för att täta... Resultatet blir att det är något högre där, och då kommer inte fröna över.. Men är säker på att det löser sig med nästa rejäla regnskur...
För övrigt så ser plåtjobbet väldigt snyggt ut..
 
A
Vad är det för skarv där gummit ska expandera upp, man lämnar väl några mm glapp för att rännorna ska kunna expandera på längden isf?
tätningen sker ju på undersidan av rännorna och inte i skarven.
 
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
åt vilket håll är rännan istucken?
Har du en tydligare bild med pil åt vilket håll de rinner
Den är inte instucken alls utan ligger kant i kant. Fröna har stoppats av kanten så det rinner alltså åt det hållet där det inte är några frön.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Problemet är att när man monterar sådana rännskarvar så ska det vara mellanrum mellan rännorna, där gummit i skarven ska expandera upp för att täta... Resultatet blir att det är något högre där, och då kommer inte fröna över.. Men är säker på att det löser sig med nästa rejäla regnskur...
För övrigt så ser plåtjobbet väldigt snyggt ut..
Det var efter en rejäl regnskur det såg ut så här det var det jag var så förvånad över men med en vattenslang löste det sig så nästa skur hade kanske också löst det. Men som sagts tidigare en rensning sen höst skadar säker inte. Angående plåtarbetet, rännorna är fabrikstillverkade men du syftar kanske på taket som är ursnyggt gjort.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.