Någon som har testat att köpa solpaneler själv och sen köpt in installationen från behörig elektriker?
 
Har inte gjort det.
Men mitt råd är prata med elfirman innan köp av material...
Det kan vara så att de inte befattar sig med viss typ / fabrikat av material... Eller lösningar...

Så välj elfirman först föreslå vad du köper och lyssna på vad de säger...
 
Jag har gjort det med 2 anläggningar.
Och köpt paneler på solcellsgrossen. Men just nu verkar deras verksamhet ligga nere sen några månader tillbaka.
Skulle egentligen behöv en anläggning till men det verkar inte finnas nån vettig att köpa av...
 
A Alexn72 skrev:
Jag har gjort det med 2 anläggningar.
Och köpt paneler på solcellsgrossen. Men just nu verkar deras verksamhet ligga nere sen några månader tillbaka.
Skulle egentligen behöv en anläggning till men det verkar inte finnas nån vettig att köpa av...
Intressant - har du någon uppfattning om vad man "sparar" på att göra på det här sättet? Vad kostar själva arbetet med installation? Vi har fått offerter för en anläggning på 32 paneler. De ligger på 130-200k inklusive allt med avdrag osv. Priset beror på vilka paneler - i dessa fall - Trina, SunPower och Winaico.
 
För mina anläggningar skulle jag nog kunna tänka mig att jag sparat 30k på 6kw
Och 50k på 10kw anläggningen.
Men de är ren gissning.
Om inte minnet sviker mig så betala jag 70kr för material på 6kw
Och 100k på 10kw... för ca 3 år sen
 
E
B
E Erik Håkansson skrev:
Väcker denna tråd lite men vad har folk för olika erfarenheter av företag som säljer till privatpersoner?

För två-tre år sedan fanns det ett par bolag. Nu har jag sett fler än fem olika.

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
mm

Sortimentet och priserna är ju ofta rätt lika. Så det är framförallt köpupplevelsen jag är nyfiken på.

/Erik
Jag köpte från Tyskland (https://www.wechselrichter-online.de/) hade elektriker löpande på timme som kopplade samman. Sparade massor på det.

Dock så har de ändrat reglerna för bidrag, är nästan 100% säker på att man måste köpa allt via ett företag som sköter installationen, för att få 15% bidrag. Det sköts numera som rut/rot avdrag, som företaget administrerar.
 
  • Gilla
Erik Håkansson
  • Laddar…
E
A Arnodt skrev:
Andra undrar tydligen samma vad det finns för företag
[länk]
Får alltid en varning när jag försöker gå in på den hemsidan. Saknas säkerhetscertifikat.
 
solcellforum är sedan länge, säkert minst 8 år, ett väletablerat forum. Alltså inga risker även om det inte är en https adress.
 
A Alexn72 skrev:
Jag har gjort det med 2 anläggningar.
Och köpt paneler på solcellsgrossen. Men just nu verkar deras verksamhet ligga nere sen några månader tillbaka.
Skulle egentligen behöv en anläggning till men det verkar inte finnas nån vettig att köpa av...
Vad fick du betala för elektrikern?
 
S Serkan Can skrev:
Vad fick du betala för elektrikern?
Ena gången "tjänster och gentjänster"
Andra gången. 2k....
Men liknande upplägg gissar jag går på 5-10k. I mitt fall var det inspektion och anmälan som gjordes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.