S
Hej,
Jag skulle vilja ha golvvärme i två rum som är ovanför en krypgrund, men jag vill inte isolera bjälklaget och riskera att min än så länge välmående krypgrund blir dålig.

Min tanke är att gräva ut lite i krypgrunden om det behövs och den lägga två lager isodrän-skivor och plast på backen, sen tänkte jag använda mig utav någon form av putsskivor för att isolera grundmuren utifrån, gärna så det går ihop med tilläggsisoleringen på väggarna så jag slipper en allt för stor köldbrygga. Jag kan tillägga att jag kommer att dränera i samma veva.

När allt detta är gjort tänkte jag ta bort allt kutterspån i blälklaget och låta krypgrunden värmas upp av gollvärmen. Då bör väl krypgrunden få nästan samma klimat som rummen ovanför?

Finns det någon självklar risk med detta?

Tacksam för svar!
 
Aldrig hört talas om din lösning. Hur tjock isolering ligger i golvbjälklaget idag? Om du inte har fuktproblem så kommer du inte få det om du kör på som normalt, dvs lägg golvvärme som det ser ut och se glad ut ;=)
 
Det låter som en helt vanlig varmgrund. Inget konstigt alls, men mycket jobb.
jag håller med om att det kanske är onödigt om det inte är några problem med grunden idag och du inte har tänkt riva upp alla golv av någon annan anledning.


Jag har gjort samma sak själv (utan golvvärme) men är inte klar än, så jag vet inte hur bra det funkar i praktiken. ..

Pågående arbete på varmgrund med synliga träbjälkar och rörkonstruktioner i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig hört talas om din lösning. Hur tjock isolering ligger i golvbjälklaget idag? Om du inte har fuktproblem så kommer du inte få det om du kör på som normalt, dvs lägg golvvärme som det ser ut och se glad ut ;=)
Det är ca 150 mm isolering nu, skulle jag bara lägga golvvärme så känns det som att mycket utav värmen kommer gå åt att värma en uteluftventilerad krypgrund. Det känns lite fel.
 
  • Gilla
KlaraTv
  • Laddar…
Nja, jag skulle säga att lite värme kommer smita neråt. Vilken typ av golvvärme och hur tänkte du lägga?
 
S
useless useless skrev:
Det låter som en helt vanlig varmgrund. Inget konstigt alls, men mycket jobb.
jag håller med om att det kanske är onödigt om det inte är några problem med grunden idag och du inte har tänkt riva upp alla golv av någon annan anledning.


Jag har gjort samma sak själv (utan golvvärme) men är inte klar än, så jag vet inte hur bra det funkar i praktiken. ..

[bild]
useless useless skrev:
Det låter som en helt vanlig varmgrund. Inget konstigt alls, men mycket jobb.
jag håller med om att det kanske är onödigt om det inte är några problem med grunden idag och du inte har tänkt riva upp alla golv av någon annan anledning.


Jag har gjort samma sak själv (utan golvvärme) men är inte klar än, så jag vet inte hur bra det funkar i praktiken. ..

[bild]
Onödigt och onödigt :crysmile:, jag ska ändå byta golv, dränera (har halv källare). Håller jag på så kan jag ändå ta allt i samma veva.
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, jag skulle säga att lite värme kommer smita neråt. Vilken typ av golvvärme och hur tänkte du lägga?
Tänkte lägga vattenburen värme, mina nuvarande rör till radiatorerna ska ändå bort för att dom är fult uppsatta.
 
Ska du lägga rören i färdiga isolerade skivor eller ?
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska du lägga rören i färdiga isolerade skivor eller ?
Jag tänkte använda LK bjälklagsplåt för att inte förlora takhöjd, på det tänkte jag att köra 30mm spontat furugolv då det är självbärande
 
Låter bra, kör på det. Om du ska ta upp bjälklaget byt ut sågspånet mot bättre isolering så är du hemma. Lycka till.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter bra, kör på det. Om du ska ta upp bjälklaget byt ut sågspånet mot bättre isolering så är du hemma. Lycka till.
Som du säger så kommer det nog att fungera utan problem, finns det inte en risk att jag sabbar det nuvarande klimatet i krypgrunden om jag skulle byta ut spånet till något bättre?
Jag kan tillägga att "extrajobb" eller "mycket jobb" inte skrämmer mig. Hellre att jag jobbar arslet av mig i en månad eller två extra än att jag gör något halvdant.
 
Det är alltid en risk att isolera mer så att grunden blir kallare. Det är bl a därför jag bygger varmgrund - För att kunna ha varma golv utan att behöva fundera på klimatet i grunden.
Dock har jag ingen golvvärme, utan drar en del av frånluften genom grunden så att det är lika varmt på båda sidor av golvet så man slipper kalla golv och golvdrag.
 
S
useless useless skrev:
Det är alltid en risk att isolera mer så att grunden blir kallare. Det är bl a därför jag bygger varmgrund - För att kunna ha varma golv utan att behöva fundera på klimatet i grunden.
Dock har jag ingen golvvärme, utan drar en del av frånluften genom grunden så att det är lika varmt på båda sidor av golvet så man slipper kalla golv och golvdrag.
Det verkar vara en smidig lösning. Om jag gör som du och konverterar till varmluftsgrund och har en fuktstyrd fläkt i grunden samtidigt som jag inte gör golvet tätt så kan man få en någorlunda vettig kontroll på eventuell fukt och ett bra luftutombyte i grunden
 
Jag skulle ha valt en fläkt som går konstant, men du får läsa på om varmgrunder och dess konstruktion och se vad som blir bäst för dig.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.