Jag letar efter en 4-ledare ca 7mm utvändigt med färgerna vit, brun, grön, gul

Snälla, jag har letat utan framgång :confused:
 
H hackatall skrev:
Jag letar efter en 4-ledare ca 7mm utvändigt med färgerna vit, brun, grön, gul

Snälla, jag har letat utan framgång :confused:
H hackatall skrev:
Jag letar efter en 4-ledare ca 7mm utvändigt med färgerna vit, brun, grön, gul

Snälla, jag har letat utan framgång :confused:
Vad ska du använda den till?
5/12/24/230V?
 
tommib
och varför är färgerna så viktiga?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H hackatall skrev:
Jag letar efter en 4-ledare ca 7mm utvändigt med färgerna vit, brun, grön, gul

Snälla, jag har letat utan framgång :confused:
Det finns tyvärr ingen sådan kabel.
 
J Johan456 skrev:
Det finns tyvärr ingen sådan kabel.
Öppnad elektronikbox med synlig kretskort och anslutna kablar i förgrund på suddig textbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, uppenbarligen.
 
  • Wow
Johan456
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
och varför är färgerna så viktiga?
De är inte livsviktiga men det underlättar vid framtida felsökning.
 
fgo fgo skrev:
Vad ska du använda den till?
5/12/24/230V?
12/24 volt
 
H hackatall skrev:
[bild] Jo, uppenbarligen.
Jag pudlar. Har dock aldrig sett.
 
tommib
Vad är det för något? Det ser ut som något RF-aktigt.

Att hitta en exakt likadan kabel lär vara väldigt svårt. Å andra sidan kan jag inte se att färgerna skulle vara så viktiga. Du kan väl krympslanga dem på den nya kabeln om du vill underlätta för framtiden. Eller byta hela rasket.

Står det i den beteckning på kabeln?
 
Fast även om man kan hitta vad som helst i en applikation så finns det ju inget som säger att det är en standardprodukt. Det finns oerhört mycket kabel som är tillverkad enbart för köparen. Sånt kommer aldrig ut som metervara i nån standardkatalog.
 
Om det är oskärmad så är det LIYY du ska söka på. Bokstäverna beskriver kabelns uppbyggnad (precis som beteckningar för elkablar, EKK, FKK, etc, verkar dock inte vara samma system). Hur som helst, LI betyder att det är datakabel, Y står för PVC isolering, C står för kopparskärm.

Så LIYY är datakabel där varje ledare är isolerad med PVC och sedan hela kabeln är isolerad med PVC en gång till. LIYCY är således datakabel där varje ledare är isolerad med PVC och sen är där en kopparskärm runt alla ledare och sen PVC isolering.

Kan rekommendera tme.eu, de har bra utbud på kablar och det är enkelt att sortera fram rätt kabel: https://www.tme.eu/en/katalog/multicore-cables-unshielded_100152/

Själv köpte jag LIYY 4x0.14 (med flera) för några år sedan (använde till larm installation). I ditt fall så ska du nog ha aningen större ledningsarea för att komma upp i 7mm ytterdiameter (bästa är såklart att mäta ledningsarean).

Angående färgerna på ledarisoleringen tror jag det var grön, vit, gul och svart, men inte helt säker, kan dubbelkolla när jag kommer hem (kan ju även ha ändrats sedan jag köpte)

Edit, faktum är att enligt den förvisso tillbakadragna standarden DIN 47100 så är de fyra första standard färgerna på datakabel just vit, brun, grön gul. Så mycket möjligt att de på tme.eu följer den standarden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
tommib
Att det är olika bokstäver beror på att vi hade olika system tidigare, dessa lever kvar parallellt med det nya harmoniserade systemet.
 
Det där ser ut som vanlig LiYY.
Färgerna är 1-4 vit, brun, grön, gul. Färgkod enligt DIN 47100
Mycket riktigt en Tysk standard.
Jag köper min LiYY från Elproman, men ELFA kanske fortfarande säljer.

Var är det för area på ledarna?
Mätte på en 4x0,5 mm2 och den är bara 5,5 mm så din kabel måste vara mer är 0,5 mm2.
Det som är anslutet på bilden borde klara sig med klenare kabel, förslagsvis 4x 0,25 mm2

Protte
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.