Hej,
Jag och mannen planerar att buda på en tomt. Vi är däremot osäkra på vilken som är "bäst". 9-13 är till salu och resterande tomter kommer i senare etapp.
Det lutar åt nummer 10 och 12 för att få bäst solläge och att inte ha en väg åt båda siderna om huset.
Tomt 10 har 955 m2
Tomt 12 har 854 m2


För och nackdelar vi funderat på:
Nr 10
Fördelar: Har bra tomtform och därmed kommer trädgården på baksidan att vara större. Ser snyggare ut i mina ögon utifrån gatan i och med jämn och fin gräns.
Nackdelar :
Ful stor byggnad exakt vid tomtgränsen i syd. Går kanske att täcka med några buskar.
Ligger redan bud på tomten.
Fler bilar passerar.

Tomt 12
Fördelar:
Sista huset så en granne mindre.
Lite träd som utsikt i nordöst. Runsten där som gör att det inte får byggas i framtiden.
Ingen har budat och chans få den till lite lägre pris.
Nackdelar:
Har lite udda form och huset blir svårare placera. Mindre trädgård.
Två lyktstolpar framför tomten. Ser ut som att bilen ändå åker in om man vill ha garage/carport.

Jättetacksom för all input som går att få!
Mvh Isabella
 
  • Kartbild över tomter till salu, markerade som nummer 9 till 13, med intilliggande vägar och byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kartbild som visar tomtindelning med numrerade tomter 9-13 och omgivande strukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild av obebyggda tomter med markerade nummer längs en väg, intill befintliga hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obebyggd tomt med gräs och några buskar, omgiven av existerande hus och en väg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta som visar solläge för en tomt, med solens bana och tider för soluppgång och solnedgång markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
PeterFalun
nr 12 för att slippa granne på båda sidor
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
@
Isabellaa Isabellaa skrev:
Hej,
Jag och mannen planerar att buda på en tomt. Vi är däremot osäkra på vilken som är "bäst". 9-13 är till salu och resterande tomter kommer i senare etapp.
Det lutar åt nummer 10 och 12 för att få bäst solläge och att inte ha en väg åt båda siderna om huset.

För och nackdelar vi funderat på:
Nr 10
Fördelar: Har bra tomtform och därmed kommer trädgården på baksidan att vara större. Ser snyggare ut i mina ögon utifrån gatan i och med jämn och fin gräns.
Nackdelar :
Ful stor byggnad exakt vid tomtgränsen i syd. Går kanske att täcka med några buskar.
Ligger redan bud på tomten.
Fler bilar passerar.

Tomt 12
Fördelar:
Sista huset så en granne mindre.
Lite träd som utsikt i nordöst. Runsten där som gör att det inte får byggas i framtiden.
Ingen har budat och chans få den till lite lägre pris.
Nackdelar:
Har lite udda form och huset blir svårare placera. Mindre trädgård.
Två lyktstolpar framför tomten. Ser ut som att bilen ändå åker in om man vill ha garage/carport.

Jättetacksom för all input som går att få!
Mvh Isabella
Räkna med en massa parkerade bilar vid nr 12 :thinking:
 
  • Gilla
Isabellaa och 1 till
  • Laddar…
A
12, hellre färre grannar.
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Räkna med en massa parkerade bilar vid nr 12 :thinking:
Jaha får man parkera där tror du?
 
Alla gånger 10. Men så gillar jag mina grannar. Läser man här inne blir man lite orolig inför eventuell flytt. 12 är väldigt besvärligt utformad, hur är storlekarna? Också svårt att uttala sig om fördelar utan att sett detaljplanen.
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Alla gånger 10. Men så gillar jag mina grannar. Läser man här inne blir man lite orolig inför eventuell flytt. 12 är väldigt besvärligt utformad, hur är storlekarna? Också svårt att uttala sig om fördelar utan att sett detaljplanen.
Det är ganska stora tomter. 10an är 955 m2 och 12an 854 m2. Vi är fyra i familjen och blir ju nöjda även med en "mindre" trädgård.
 
Isabellaa Isabellaa skrev:
Det är ganska stora tomter. 10an är 955 m2 och 12an 854 m2. Vi är fyra i familjen och blir ju nöjda även med en "mindre" trädgård.

Jo men hur får ni placera huset enligt detaljplan tex? 854 är ju mycket om den är väl utformad och flexibel i byggrätt men det kan snabbt blir betydligt "mindre" om förutsättningarna är dåliga.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Finns det några begränsningar över hur infarten får placeras? Kan man lösa husplacering och få plats med ett garage på ett bra sätt hade jag valt nr 12 för att få en fri sida. På 10an har grannen placerat en byggnad i tomtgräns, visserligen insynsskydd mot grannar men kan ge ett rätt "hårt intryck". På den andra tomten kan man plantera häck istället för att få insynsskydd.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med rödmarkerad yta? Det är inte meningen att det ska gå en väg eller gång/cykelväg mellan tomterna här? Med en relativt liten tomt är det då svårt att inte få rätt besvärande insyn.

Karta över tomter med rödmarkerad yta som visar potentiell väg eller passage mellan fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Karta med tomtindelning där en röd markering visar en frågeställd yta mellan två tomter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
@
Isabellaa Isabellaa skrev:
Jaha får man parkera där tror du?
Nej, det tror jag inte. Men brukar folk bry sig om det?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T
Nr 13 helt klart!

Du har fritt då det är en hörntomt och "R" märkning, vilket betyder ej bygge.

Sol kommer du få på den tomten också. Jag har morgonsol på framsidan och kvällssol på baksidan, glada att vi har solen på sidan av huset mitt på dagen, blir så jävla varmt där...
 
  • Gilla
Mathildatiger och 5 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Nr 13 helt klart!

Du har fritt då det är en hörntomt och "R" märkning, vilket betyder ej bygge.

Sol kommer du få på den tomten också. Jag har morgonsol på framsidan och kvällssol på baksidan, glada att vi har solen på sidan av huset mitt på dagen, blir så jävla varmt där...
Hade helt missat att 13 med var till salu, men jag håller med dig, jag hade med kört på tomt 13. Möjlig infart från båda hållen på tomten!
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
13 lär inte få ha en utfart i norr.
Jag hade inte velat ha ena tomtgränsen mot en större väg (har det idag).

En fördel med 10an är just att grannen har en byggnad mot den, då slipper man höra allt stök från den grannen iaf.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
13!
Om du TS inte kollat detaljplanen ännu så gör det. Det kan vara olika byggrätter/bestämmelse för de olika fastigheterna. Dessutom kan du se planerna för området i övrigt. Och, som jag tjatar om, välj fastighet innan du väljer hus/hudtyp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.