Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ändrar sig läget, är jag inte sen att ompröva min hållning.
Läget ändrade sig när vaccinen godkändes, så du är redan sen.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
kashieda kashieda skrev:
Läget ändrade sig när vaccinen godkändes, så du är redan sen.
Nej.

Staffans
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Staffans postade en anti-vaccinvideo från just swebbtv i en annan tråd. Det är bara ett exempel, det finns fler tveksamma sidor, de flesta i USA dock.

Swebb-tv är inte enbart antivaccin, de är anti det mesta som "mainstreammedia" och liknande är för.

Jag skrev precis att jag inte skäms för felaktiga beslut om de är fattade på rätt grunder. Jag har tagit beslutet att vaccinera mig för att alla studier visar att vaccinet gör (mycket) mer nytta än skada. Det finns liksom inte någon motsatt uppfattning om man inte ger sig ut och letar efter den på diverse skum "alternativmedia", exempelvis swebbtv.

Det är klart att man kan behöva skämmas om man fattat ett felaktigt beslut på felaktiga grunder. Speciellt tycker jag det i denna frågan.



När skrev jag att jag inte håller avstånd? Sluta hitta på saker om mig är du snäll.

Munskydd använder jag förvisso inte för jag undviker situationer när jag inte kan hålla avstånd.
Då ska man väl skämmas för alla våra beslut.

Det verkar vara väldigt jobbigt för dig att vissa tar beslut om vaccin som inte passar dig,
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då ska man väl skämmas för alla våra beslut.

Det verkar vara väldigt jobbigt för dig att vissa tar beslut om vaccin som inte passar dig,
Nej varför skulle man skämmas över ett beslut man tagit på goda grunder?

Och ja, jag tycker det är bekymmersamt att vissa människor inte har förmågan att sålla i information på internet. En youtube-kanal med tveksam agenda borde inte väga lika tungt (eller t.o.m. tyngre) än forskare och myndigheter.
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
F
V växelventil skrev:
Det var Expressen som skrev om sjukvårdspersonal som var fullvavaccinerade men blivit smittad och 8 av 10 var smittade och dom var bland dom första att vara fullvavaccinerade i Israel.
Expressen ..... - ja då MÅSTE det väl vara sanningen...
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har lite svårt för ställen som har bökiga diagram.
Vad är det som är bökigt med diagrammet i avsnittet som jag länkade till?
Det ser ganska enkelt ut tycker jag. Två variabler plottade mot varandra.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen skriver de att corona är luftburet.
Men räknas inte som luftburet enligt fhm.
"Respiratory droplets and aerosol", dvs små droppar i utandningsluften och i aerosol. Båda kan transporteras ganska (men olika) långt i luft. Det stämmer väl rätt bra med vad det står på FOHMs sidan om smittspridning?
FOHM skrev:
Även om covid-19 inte räknas till de så kallade luftburna smittorna, där partiklar hänger kvar i luften under lång tid och där smittan kan färdas långa sträckor, kan det i vissa situationer finnas risk för smittspridning trots att man håller avstånd. En sådan situation kan vara vistelse med andra personer i trånga utrymmen med bristande ventilation.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vilket borde förändra siffrorna.
Vad borde de förändrade siffrorna bli?

Det finns f.ö. flera andra källor till att flockimmunitet kräver över att över 80% av befolkningen är immuniserad. Det är inte en kontroversiell siffra.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
vi kan ju inte hålla på att ta nya doser hur många gånger som helst.
Varför inte? Det gör vi ju med andra vaccin?
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Ja, går åt mycket resurser att vaccinera 8 miljoner människor varje höst, bara. Som jag sagt; man kanske får permanenta de här vaccinationscentralerna på Kistamässan och liknande stora platser.
Det borde gå att sprida ut det över en längre tid än vad som har gjorts med de initiala vaccineringarna.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
J jannebmw skrev:
men då ska det gälla även folk som dricker och folk med bmi över 18
för tjockisarna är inte billiga
o skatteavdrag om man tränar 4 gånger i veckan då?
Alkohol är ganska hårt beskattat. Jag vet inte om alkoholskatten och tobaksskatten räcker till för att bekosta vård av folk med tobaksskador och alkoholskador, men dessa personer betalar åtminstone mer skatt än vad icke-rökare och nykterister gör.

En tjockskatt blir svår att införa. Dels för att det är svårt att göra det "rättvist". Ska det vara en progressiv skatt på vikt eller en skatt som bara folk som uppfyller ett tjockismått ska betala, eller något annat? Dels för att den inte skulle bli accepterad så värst stor del av befolkningen. "Fat shaming" är helt ute numera.
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Varför inte? Det gör vi ju med andra vaccin?
Gör vi? Nämn bara ett enda vaccin som tas minst tre gånger per år.

Staffans
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Gör vi? Nämn bara ett enda vaccin som tas minst tre gånger per år.
V växelventil skrev:
vi kan ju inte hålla på att ta nya doser hur många gånger som helst.
Växelventil skrev inte "vi kan ju inte hålla på att ta nya doser flera gånger om året".
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Visst som tengnel så att det blir ingen ny 2 våg och i våras sa han att det blir ingen 3 våg.Om vi försätter så här kommer det bli många fler och hur många doser klarar vår immunförsvar?
Immunförsvaret blir förstärkt av vaccinet, det blir inte försvagat av det.
 
  • Gilla
  • Haha
remrag och 3 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Sök på Israel sputnick Göteborgs Posten så ser du svaret.
Syftar du på den här meningen?
"Palestinierna har avtalat med Ryssland om köp av fyra miljoner doser av det ryska vaccinet Sputnik".

Du är nog en av få som anser att Palestina är en del av Israel. De flesta brukar förorda en tvåstatslösning av konflikten mellan Israel och Palestina.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Det som stör mig en del är aluminiumet i vaccinerna. Lär påverka hjärnan längre fram.
Påverka på vilket sätt?
Vilka vacciner innehåller aluminium?
Men det är det ju mycket som gör.
Värst påverkan på hjärnan har nog sociala medier.
 
  • Gilla
  • Haha
remrag och 2 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Nej det stod att dom hade börjat vaccinera med både Pfizer och sputnick men jag letar visare.
I den GP-artikel som du länkade till stod inte att Israel hade börjat vaccinera med Sputnick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.