Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
F
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tycker det är märkligt att folk inte bara kan betrakta fakta, och gå och vaccinera sig.
Finns det något inslag av "religion" i diskussionerna runt coronapandemin är det religionen att inte vaccinera sig. Lyckligtvis verkar den vara ganska liten, men den oroar mig ändå.
Håller helt med. Det borde införas krav på vaccinationspass för tillträde till officiella platser och tillställningar. Att (utan medicinska skäl) strunta i att vaccinera sig borde betraktas som brottsrubriceringen framkallande av fara för annan eller motsvarande.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
F
A Andy78 skrev:
Och om man är rökare så ska man betala sig egen vård eller vad anser du där?
Rökning är vad jag vet inte ett smittsamt virus..
 
Staffans2000
R RoAd skrev:
Borde inte dessa dödsfall eller kraftiga bieffekter börjat ske redan? Vaccinen är ju trots allt ca 1 år gamla nu.

Kommer du att vara "skeptisk" för evigt eller finns det någon "deadline" (pun totally intended) när du erkänner att du hade helt fel?
Det kan man tycka och ingen blir gladare än jag ifall min försiktighet visar sig vara grundlös. Doch har det ju visat sig i flera länder med hög täckning, att vaccinet inte skyddar som det var tänkt. Bästföredatumen är oroande kort.

Det har jag förklarat flera gånger redan. Men gör det så gärna igen.
Någon exakt livsavgörande:D tidpunkt finns inte. Men då de forskare och läkare som höjer ett varningens finger, säger att det, de fruktar kan visa sig innom några år, så är stupstocken för min skepcism någonstans där.
Ändrar sig läget, är jag inte sen att ompröva min hållning.

Staffans
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej då har du missuppfattat. Tanken med vaccinet har aldrig varit att man inte ska kunna smitta andra, tvärtom så har man varnat för att så kan vara fallet. Tanken är istället att man inte ska bli svårt sjuk eller dö. Som en bonus så har man också mindre risk att bli smittad och man smittar mindre än en ovaccinerad, men noll är det aldrig. Lägg dessutom till att inget vaccin är 100%, 90% plus är fantastiska siffror.
Vaccinering mot TBE eller mässlingen NG är inte heller 100%
Så du menar mindre risk när 8 av 10 blev smittade Fast dom var fullvavaccinerade inte är någon fara?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, även fullvaccinerade kan smitta men risken är lägre, särskilt om de inte har några symtom som är vanligare för dem än för ovaccinerade.

Virus och vaccin är som de är och blir som de blir, de tänker inte. Hade inte deltavarianten uppstått så hade ju vaccinet fungerat mycket bättre, men nu försöker vi få ett vaccin som är gjort för att skapa antikroppar som kan ta död på en virusvariant som fanns förra våren att i stället få samma antikroppar att ta död på deltavarianten och då blir inte resultatet lika bra.
Men 8 av 10 är smittade tycker jag är väldigt illavarslande siffror och hur många gånger måste vi vaccinerade eller måste smärtgränsen gå till 10 av 10.känns som vaccinerade har dålig effekt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Håller helt med. Det borde införas krav på vaccinationspass för tillträde till officiella platser och tillställningar. Att (utan medicinska skäl) strunta i att vaccinera sig borde betraktas som brottsrubriceringen framkallande av fara för an
nan eller motsvarande.
Inga problem att om dom som går in i affären gäller samma regler om man inte följer fhm rekommendationer.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men 8 av 10 är smittade tycker jag är väldigt illavarslande siffror och hur många gånger måste vi vaccinerade eller måste smärtgränsen gå till 10 av 10.känns som vaccinerade har dålig effekt.
Huvudfrågan är väl inte hur många fullvaccinerade som ändå blir smittade, utan hur många som blir allvarligt sjuka eller avlider, jämfört med motsvarande siffror för ovaccinerade?
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Åtminstone denna artikel i Nature påstår att skyddet från naturlig infektion kan vara livslångt.

”Overall, our results indicate that mild infection with SARS-CoV-2 induces robust antigen-specific, long-lived humoral immune memory in humans.”

Jag tror inte utsn jag lyssnar på de som vet. Precis som du lyssnar på det dom du tror.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
V växelventil skrev:
Men 8 av 10 är smittade tycker jag är väldigt illavarslande siffror och hur många gånger måste vi vaccinerade eller måste smärtgränsen gå till 10 av 10.känns som vaccinerade har dålig effekt.
Vad menar du med 8 av 10 smittade? Expressenartikeln är bakom betalvägg
 
B b8q skrev:
Huvudfrågan är väl inte hur många fullvaccinerade som ändå blir smittade, utan hur många som blir allvarligt sjuka eller avlider, jämfört med motsvarande siffror för ovaccinerade?
Men det blir väl samma sak om dom som inte är vaccinerade.Dom flesta blir inte allvarligt sjuka men problemet blir om vi forsätter att inte visa hänsyn till varandra utan försätter att tro att vi inte smittar eller kan smitta så blir det bara en ond cirkel och vi kommer få forsätta ta ännu fler doser och eftersom vaccinet verkar inte ha så bra effekt så blir man orolig för hur detta kommer sluta.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
tusenett skrev:
Vad menar du med 8 av 10 smittade? Expressenartikeln är bakom betalvägg
Jo jag vet det men dom han låsa artikeln tyvärr.
 
V växelventil skrev:
Men det blir väl samma sak om dom som inte är vaccinerade.Dom flesta blir inte allvarligt sjuka men problemet blir om vi forsätter att inte visa hänsyn till varandra utan försätter att tro att vi inte smittar eller kan smitta så blir det bara en ond cirkel och vi kommer få forsätta ta ännu fler doser och eftersom vaccinet verkar inte ha så bra effekt så blir man orolig för hur detta kommer sluta.
Det är ju därför Fohm mfl fortsätter tjata om hur viktigt det är att fortsätta hålla avstånd.

Det är dock obestridligen så att de ovaccinerade drabbas mycket hårdare av viruset än de vaccinerade.
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
A
V växelventil skrev:
Jo jag vet det men dom han låsa artikeln tyvärr.
Men vad är det som är 8 av 10?
 
B b8q skrev:
Det är ju därför Fohm mfl fortsätter tjata om hur viktigt det är att fortsätta hålla avstånd.

Det är dock obestridligen så att de ovaccinerade drabbas mycket hårdare av viruset än de vaccinerade.
Jo men alla gör inte det och det finns dom som är fullvavaccinerade som dött dom med sedan får man inte glömma att många har redan haft covid 19 och fått bra skydd. Risken minskat med 84% att bli sjuka igen.
 
Redigerat:
tusenett skrev:
Men vad är det som är 8 av 10?
Det var Expressen som skrev om sjukvårdspersonal som var fullvavaccinerade men blivit smittad och 8 av 10 var smittade och dom var bland dom första att vara fullvavaccinerade i Israel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.