Material:

- Tänk på att med fris i mitten så är det inte kvadratmeter som man skall räkna på trallen utan antal brädor ( + 10-20%...)
- Om jag var du så skulle jag åka själv och leta ut och köpa rakt, sprickfria snygga stolpar och inte beställa dom och hoppas på det bästa....
- Fundera på eventuell belysning innan du börjar bygga.
- Om du vill slippa skarva utåtgående frisbrädorna så kan det vara listigt att begränsa djupet på altanen till måhända max 4.7 meter ( Om du inte vet att du kan få tag på 5.4m trallbrädor)

/Göran
 
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
OK, nu är det rent tyckande från mig och inget "ingenjörsmässigt":

- Dra ut taket längre så man slipper siitta och "huka i hörnet" om det regnar. Få rum med ett ordentligt bord under.
- Stödstolpe till taket i ytterhörnet är ett måste (ok, lite ingenjör....)
- Stor öppning kräver lika bred trapp men det kanske du har med i planen.
- Flytta frisen i mitten så att den sitter lite "offside" utanför ytterkanten på dörrpartiet och inte mot dörrpartiet. Jag tycker det känns snyggare när man öppnar dörren än att ha en fris precis där man kliver ut.

Annars tycker jag att du börjar landa i en färdig design nu. Du har igen allt detta tankearbete sedan när du börjar bygga.

/Göran
Sharky58 Sharky58 skrev:
Material:

- Tänk på att med fris i mitten så är det inte kvadratmeter som man skall räkna på trallen utan antal brädor ( + 10-20%...)
- Om jag var du så skulle jag åka själv och leta ut och köpa rakt, sprickfria snygga stolpar och inte beställa dom och hoppas på det bästa....
- Fundera på eventuell belysning innan du börjar bygga.
- Om du vill slippa skarva utåtgående frisbrädorna så kan det vara listigt att begränsa djupet på altanen till måhända max 4.7 meter ( Om du inte vet att du kan få tag på 5.4m trallbrädor)

/Göran

Ok, jättebra förslag.
Taket är ju inte färdigt alls, och jag vill ju ha större.
men mest känns det som att det blir för grillen, och inte ett bord osv.
Men helt "rum" hade ju vart nice. Jag får konsultera någon inte ont anande byggare i verkligheten för att få ordning på det.
Och ja det kommer vara stolpar på fler ställen, kommer behöva konsultera lite mer där.

Jättebra ang frisbrädorna, kanske är bättre att dra ner den till 4,7m då. Och räkna hela brädor istället för kvm eller löpande meter typ, tack!
funderade på om den skulle vara centrerad vid dörr eller centrerad på altan, du har nog rätt att Centrerad framför dörr är snyggast.

Ja det är nog bäst att åka och plocka själv, men vet ej hur man får hem så mycket, dom kanske kan köra det ändå, även om man plockar ihop det själv.
Stolparna tänkte jag två brädor ihopsatta med lim och skruv, så man får urtaget automatiskt typ.

Trappa och faktisk dragning av staket är inte helt klar, kanske blir det annorlunda, men skall tänka på att få trappa i hela öppningen.

Belysning blir nog från husväggen, där finns el framdraget, men kanske skall man dra ut lite på altanan med, det skall jag fundera på.

Materialtankar virke än så länge:

Dimen.- Längder?- Typ- Läng i m
45x170 480 Bärlinor 3x7,5 22,5m
45x170 480 Skruvreglar 15x4,8 72m
45x170 480 30 kortlingar x25cm 7,5m
28x45 300 Spjälor 205m
28x120 480 Trall 360m
Plus till kjol och trappa och stolpar

Det jag funderar på nu är typer och längd på skruv.
Vilka olika sorter kommer man behöva?
Tex. Kortlingarna in i bärlinorna, måsta man ha franska träskruv, eller kan man ha typ 3 kraftiga vanliga skruv från varje sida, hur brukar man göra?

kan man skråskruva bärlinorna, eller måste man spika.
Jag har en känsla att jag är en person som kommer behöva justera, och att då har bånkat in en spik är jobbigare :)
 
Snyggt. En fundering - behöver du verkligen räcke runt hela? Det verkar vara nära till marken och jag tycker man får bättre "kontakt" med trädgården utan räcke. Det kanske räcker att ha på kortsidan med tak?
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
D Dublin skrev:
Snyggt. En fundering - behöver du verkligen räcke runt hela? Det verkar vara nära till marken och jag tycker man får bättre "kontakt" med trädgården utan räcke. Det kanske räcker att ha på kortsidan med tak?
Tack :)
Japp det det kan ha rätt i kanske, trappa runt hela istället. Skall skissa och se hur jag skall göra.
 
Redigerat:
Jag vill bara säga att det är en bra idé att kolla upp vilka dimensioner som din brädgård har så du slipper skarva i onödan exempelvis. Samma sak med taket.
Hur blir det visuella uttrycket om du låter taket fortsätta vidare förbi dörren? Rakt eller brutet. Mitt hus har ett tak på framsidan så man kan öppna dörren i skydd för regn och samtidigt ha plats att grilla och ha plats för ett tiotal personer samtidigt. Det har visat sig vara sjukt najs! Mest för att det är knappt någon snö som letar sig in så det blir lättare att skotta.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
VidarH VidarH skrev:
Jag vill bara säga att det är en bra idé att kolla upp vilka dimensioner som din brädgård har så du slipper skarva i onödan exempelvis. Samma sak med taket.
Hur blir det visuella uttrycket om du låter taket fortsätta vidare förbi dörren? Rakt eller brutet. Mitt hus har ett tak på framsidan så man kan öppna dörren i skydd för regn och samtidigt ha plats att grilla och ha plats för ett tiotal personer samtidigt. Det har visat sig vara sjukt najs! Mest för att det är knappt någon snö som letar sig in så det blir lättare att skotta.
Ja jag skall räkna och kolla på vad jag behöver och kolla med några olika brädgårdar.
när jag ändå gör det själv så kan jag lika gärna optimera inköpet.

Utmaningen med taket är väl egentligen inte det.
Utan hur jag skall göra alls.

Egentligen vill jag ha tak över hela vänstra halvan. men det blir stort och komplext.
Längre än så har jag inte kommit egentligen.
Trallen skall jag nog lösa, men taket måste jag nog hitta någon som kan hjälpa mig med så jag får det rätt från grunden.
 
Redigerat:
Bowman
Jag har lite tankar om hur jag måttar ut linjerna. Jag har väl hyfsat läst mig till (timtal) hur jag får en rak linje från väggen.
Tar ett snöre från längre in på väggen, gavelsidan, och spänner ut till en pinne.
Sen kan jag mäta ut plattorna längs den linjen.
Men en sak jag inte kan komma på riktigt det är hur jag med bra metoder (dvs inte trixar i onödan) mäter ut nivån på bärlinorna.
Den vid väggen löser man ju med väggen som referens, men sen då?
Jag har ett 180cm vattenpass.

Men jag letar efter an anledning att köpa en vettig korslaser, men jag hittar inte hur den skall hjälpa mig.

Vidare så undrar jag om det är helt ok att lägga ut markduk sen på med lite grus vid plattorna och sen väger av plattorna. Då ligger ju duken på plats, jag måste inte ha grus överallt, och det är lite skydd mot ogräs, vilket jag inte tror frodas i mörker ändå.
 
Lägg passet på en regel som ser rak ut och lägg mellan bärlinorna.
Jag anser att man inte behöver va så noggrann mer än +-3cm typ på en altan.

Med en korslaser (grön laser måste det vara) så kan du ställa lasern på en pall och rikta in mot väggen.
Ställ en tumstock på den första bärlinan och mät upp till laserlinjen. Då har du det måttet som referens till nästa bärlina.

Dock inte nödvändigt med en laser för 3000kr till det, kör med passet istället.
 
Bowman
maah maah skrev:
Lägg passet på en regel som ser rak ut och lägg mellan bärlinorna.
Jag anser att man inte behöver va så noggrann mer än +-3cm typ på en altan.

Med en korslaser (grön laser måste det vara) så kan du ställa lasern på en pall och rikta in mot väggen.
Ställ en tumstock på den första bärlinan och mät upp till laserlinjen. Då har du det måttet som referens till nästa bärlina.

Dock inte nödvändigt med en laser för 3000kr till det, kör med passet istället.
Skall jag vara helt ärlig så är jag inte med ändå.
Visst jag kan springa runt med vattenpasset och kolla överallt rakt ut från huset övar bärlinan, om det nu blir mindre än 180cm. Men det kan ju bli ganska rakt på av ändarna på 7m men inte helheten.
Så nivå först och sen våg typ och kolla fram och tillbaka? Känns inte som smidigaste lösningen.
Sen kommer jag på ännu en grej nu när jag tänker efter.
När skarvar jag bärlinan? Innan och sen lägger den på plats eller delar i taget.

Det måste väl finnas fiffiga sätt hur man gör allt detta?

Men du menar att några cm hit och dit inte gör så mycket i slutändan alltså?
 
Bowman Bowman skrev:
Skall jag vara helt ärlig så är jag inte med ändå.
Visst jag kan springa runt med vattenpasset och kolla överallt rakt ut från huset övar bärlinan, om det nu blir mindre än 180cm. Men det kan ju bli ganska rakt på av ändarna på 7m men inte helheten.
Så nivå först och sen våg typ och kolla fram och tillbaka? Känns inte som smidigaste lösningen.
Sen kommer jag på ännu en grej nu när jag tänker efter.
När skarvar jag bärlinan? Innan och sen lägger den på plats eller delar i taget.

Det måste väl finnas fiffiga sätt hur man gör allt detta?

Men du menar att några cm hit och dit inte gör så mycket i slutändan alltså?
Det "fiffiga" som kommit på senare år är terassfötter https://www.hornbach.se/shop/KARLER...erbar-65-155-mm/6260945/artikel-detaljer.html
De underlättar ju ordentligt att få altanen i våg, särskilt om man inte är så van att bygga. Dock blir det en lite högre kostnad.
 
Bowman
D Dublin skrev:
Det "fiffiga" som kommit på senare år är terassfötter [länk]
De underlättar ju ordentligt att få altanen i våg, särskilt om man inte är så van att bygga. Dock blir det en lite högre kostnad.
skall man ha dom emellan bärlinan och skruvreglar?

I vilket fall som helst så är nog inte det problemet utan att få dom friliggande bärlinorna i nivå med varann.
Jag kan fortfarande inte hitta en ”lösning” bara massa halvlösningar som får en bit på vägen typ.
 
Bowman Bowman skrev:
skall man ha dom emellan bärlinan och skruvreglar?

I vilket fall som helst så är nog inte det problemet utan att få dom friliggande bärlinorna i nivå med varann.
Jag kan fortfarande inte hitta en ”lösning” bara massa halvlösningar som får en bit på vägen typ.
Du sätter terassfötterna på plattorna, grovjusterar dem, fäster bärlinorna i dem, sedan kan du finjustera terassfötterna med bärlinan monterad. Du kan även justera terassfötterna efter att skruvreglarna är på plats om det skulle behövas. Justering sker utan verktyg. En väldigt smidig lösning för låga altaner.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.