Hej!
Vi håller på att kolla på uterum till vår altan.
Vi kollar lite på Willab garden vår/höst plus. Då skall man helst gjuta en isolerad platta som uterummet skall stå på. Problemet är ju att vi har en altan där idag. Som står på plintar.

Kan man gjuta en grund ovanpå altanen eller hur skall vi göra? Eller få vi nöja oss med vår/höst (utan plus). Då tycker de att en tilläggsisolerad trall räcker. Men kan man lägga golf ovanpå det i så fall? Alltså om vi inte vill ha trallen som golv.

Många frågor i denna djungel :) vet att jag säkert kan kontakta dem och fråga men tänkte att ni kanske hade bättre koll :)
 
Ska ni gjuta en platta så får ni helt enkelt riva altanen, går inte att gjuta ovanpå den.
 
Centano Centano skrev:
Ska ni gjuta en platta så får ni helt enkelt riva altanen, går inte att gjuta ovanpå den.
okey som jag trodde. Ja altanen ligger ju typ 1m ovanför marken. Så blir nog till att isolera den bara å köra på Vår/höst :/
 
Det blir en halvmesyr att ha kvar gamla altanen.
Jag tog bort hela gamla uterummet totalt, grävde bort all jord sedan fyllde på med 8-16 bergkross som paddades till en hård plan yta i rätt nivå för färdigt golv i samma nivå som parkettgolv i huset.
Jag använde FINJA L-stöd 400 mm, 300 mm isolering +100 mm betong.
Jag har LK golvvärme och har ”bott” i uterummet i 6 år nu året runt! Är det + grader ute så håller jag 21 grader i uterummet.
kolla inlägg #11
https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-i-platta-uterum.271862/#post-2427484

Jag ser nu att er nivå är 1m upp och då är det kanske mer komplicerat att fylla upp och gjuta.
 
Redigerat:
Går väl att göra en vanlig plintgrund med så mycket isolering som man tycker sig behöva.

Protte
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
Så kan jag lägga laminatgolv eller klinkers på isolerad trall också?
 
iamrane iamrane skrev:
Så kan jag lägga laminatgolv eller klinkers på isolerad trall också?
Ett laminat är inga problem.

Men det är ju inte så svårt att riva upp befintlig trall och isolera och sen skruva tillbaka trallen. Därefter foam och laminat.

Så gjorde jag på mitt med bra resultat.
 
  • Gilla
iamrane
  • Laddar…
maah maah skrev:
Ett laminat är inga problem.

Men det är ju inte så svårt att riva upp befintlig trall och isolera och sen skruva tillbaka trallen. Därefter foam och laminat.

Så gjorde jag på mitt med bra resultat.
Exakt så jag tänkte göra. Men visste bara inte om man kan lägga laminat sen på det. Men det går bra alltså. Perfekt!
 
iamrane iamrane skrev:
Exakt så jag tänkte göra. Men visste bara inte om man kan lägga laminat sen på det. Men det går bra alltså. Perfekt!
Jag har ett laminatgolv från Rusta som är inne på 4:e året. Det har regnat in på det nån gång när dörrarna har stått öppna men det ser fortfarande som nytt ut.

Jag valde att isolera med 120mm mineralull för mina golvreglar är 145 mm.
Då kunde jag skruva en läkt på insidan (kom inte åt underifrån) och lägga i en trossbottenskiva och sen isolering.
Trallen blev ju lite trasig av rivning och återmontering men det spelar ju ingen roll när man har ett golv ovanpå.

Passa på att dra el i golvet med om du har behov av det i uterummet.
 
  • Gilla
iamrane
  • Laddar…
Laminatgolv kan vara olika känsliga för temperaturväxlingar, kolla där du ska köpa golvet vilka som funkar i uterum.
 
maah maah skrev:
Jag har ett laminatgolv från Rusta som är inne på 4:e året. Det har regnat in på det nån gång när dörrarna har stått öppna men det ser fortfarande som nytt ut.

Jag valde att isolera med 120mm mineralull för mina golvreglar är 145 mm.
Då kunde jag skruva en läkt på insidan (kom inte åt underifrån) och lägga i en trossbottenskiva och sen isolering.
Trallen blev ju lite trasig av rivning och återmontering men det spelar ju ingen roll när man har ett golv ovanpå.

Passa på att dra el i golvet med om du har behov av det i uterummet.

Ska man ha någon plast nånstans eller är det bara dumt?
 
Läste på lite nu. Ingen plast :)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.