pacman42 pacman42 skrev:
Du får pengarna i november-december-januari någon gång...
...om regeringen fattar beslutet.
Och för att sammanfatta problemet: de budgeterade pengarna för miljöbilsbonus 2021 är alltså slut och då har Transportstyrelsen (som administrerar systemet) beslutat att frysa vidare utbetalningar tills regeringen skjutit till nya medel. Vilket den kommer göra.

2,9 miljarder kr var bugeterat för detta för 2021, så låt oss anta att det hamnar på 5 mdr. Pengarna lär som sagt skakas fram för i år utan problem och Mp lär väl inte gå med på att bonusen sänks ett valår. Dock kan man ju undra vad som sker med malusdelen nästa år om systemet är tänkt att vara självfinansierande men är underfinansierat med nästan hälften – eller kanske mer, för köps det mycket elbilar köps det säkert färre fossilbilar som ska betala kalaset.
 
At sluta betala ut bonus för hybrider känns väl nära till hands, frågan är väl vad som händer med de som i så fall redan köpt en hybrid men inte fått pengar ännu, om den nya potten endast är för rena elbilar
 
A ajn82 skrev:
At sluta betala ut bonus för hybrider känns väl nära till hands, frågan är väl vad som händer med de som i så fall redan köpt en hybrid men inte fått pengar ännu, om den nya potten endast är för rena elbilar
Precis. Det är alltid surt med "så långt pengarna räcker och det får du veta ett halvår senare, lycka till med ditt köp".
Mycket bättre att "alla får stöd t.o.m. datum X" och därefter tas nytt beslut om stödet förlängs eller ej, beroende på hur mycket som hittils gått åt. Då vet alla vid köpet vad som gäller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
En sak som jag tänkt på tidigare (men glömt bort) är att man ska fanimig ha släpvagn när man behöver tanka sin elbil...:mad:
 
  • Haha
Toobster och 1 till
  • Laddar…
Man kan köpa en begagnad bil billigt och själv byta batteri.
 
Känns som valet av Tesla som nästa bil var ganska bra.
 
A
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Känns som valet av Tesla som nästa bil var ganska bra.
Ja, några ställen i norr finns det iaf, måste man ha en Tesla för att ladda på dom ställena?

https://teslaclubsweden.se/laddstationer/
 
Expressen har en lista över de billigaste elbilarna att leasa i denna betalartikeln:
- https://www.expressen.se/premium/motor/antligen-prisras-pa-elbilar-13-billigaste-att-privatleasa/

Mest småbilar, förutom MG (om den nu går att få till det priset i praktiken längre).

LEASINGPRIS PER MÅNAD – 13 NYA ELBILAR
1. MG ZS 1 990 kr

2. Fiat 500e Action 2 399 kr

3. Renault Zoe 2 450 kr

4. Mazda MX-30 2 495 kr

5. Kia e-Soul 2 495 kr

6. Peugeot e-208 2 699 kr

7. Opel Corsa-e Dynamic 2 699 kr

8. BMW i3s Charged 2 795 kr

9. Citroën e-C4 2 899 kr

10. Nissan Leaf 40 kWh Acenta 2 999 kr

11. Opel Mokka-e 2 850 kr

12. Hyundai Kona Electric 2 995 kr

13. Seat Mii 2 995 kr
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fler verkar leasa fiaten för ungefär samma pris (2600 -> tror en ngt bättre modell och inkl försäkring = blir väl ungefär samma) och jag fick även reklam för mazda MX30 för också nånstans 2500. Exakt vad som gäller för service, försäkring, vinterdäck osv verkar variera lite. Men kontentan verkar vara att de små elbilarna hamnar, med service och vinterdäck, på ca 2-3kkr/mån och 1000 mil. Nog kan det vara värt nån hundralapp att få en italiensk eller japansk kärra, mot en kinesisk engelsman eller rumän? Jag hoppas dessa priser håller i sig ett tag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fler verkar leasa fiaten för ungefär samma pris (2600 -> tror en ngt bättre modell och inkl försäkring = blir väl ungefär samma) och jag fick även reklam för mazda MX30 för också nånstans 2500. Exakt vad som gäller för service, försäkring, vinterdäck osv verkar variera lite. Men kontentan verkar vara att de små elbilarna hamnar, med service och vinterdäck, på ca 2-3kkr/mån och 1000 mil. Nog kan det vara värt nån hundralapp att få en italiensk eller japansk kärra, mot en kinesisk engelsman eller rumän? Jag hoppas dessa priser håller i sig ett tag.
Jag köpte en Fiat till frugan istället. Prutade mig till ett bra pris på en demobil. Men i valet av betalmodell och bränsle så varierar resultatet mycket även med smärre justeringar på indatat.
 
Redigerat:
Är det någon som har något att jämföra med? Alltså vad kostar det i månaden att ha en liten fossilbil som går 1.000 mil per år?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.