Hej alla!
Frågan rör bättre funktioner för ytvatten på tomten, så att huset från 1938 skonas.. sålunda 1) stödmur i slänt samt
2) dräneringen av vatten från tak/stuprör och ytvattnen under ffa vinterhalvåret i slänten, som tidvis är allt för omfattande.
Och en ytterligare fråga berör 3) arbetskostnad.

En pålitlig anläggare som tittat på det, säger sig kunna lösa vattenfrågan.. får väl lita på det. Men sedan tillkommer det estetiska.. plus praktik och kostnader.

1. En rätt brant slänt behöver alltså terrasseras, behöver tillse att källaren även i fortsättningen förblir torr. Jag behöver ca 20 kvm stödmur (längst ner i slänten ca 60 högt, rätt lång bit.. samt högre upp ytterligare liten mur ca 40 högt). Inget fancy.. en stödmur mot lermassor, och anläggning för växtlighet, så att vattnet kan sjunka ner, inte forsa ner längs med.. Men, stort MEN, jag tycker inte särskilt om ljusspelen på skrovlig betong; jag eftersöker ljus slät betongyta på muren och med snygga avslut och slät top. -- Någon som vet och kan föreslå snygg enkel betong.. eller motsvarande för en bra stödmur? Eller annars enklare gångbart material som inte kostar skjortan (och inte heller är L-stöd..).

L-stöd hade funkat utmärkt, givet att det inte varit otillgängligt. På sina ställen är det farligt smalt och man når inte med kran från gatan, så vitt jag vet; tänker på montering/lyft (av exv. 1 meters block, 60 resp 40 höga)? Är osäker dock, kan inte sånt här.. så en fråga är.. kan man ändå få till det med L-stöd i praktik, tro? Finns det mindre lyftanordningar som kan klara dessa element i något otillgänglig mark?

2. Gällande ytvattnet, kan man styra upp ytvattnet från terrängen till dagvattenbrunn, får man det? Tilläggas bör parentetiskt att kommunen bygger i närheten bakom fastigheten, vet inte vad.. men det forsar vatten från kommunens fastigheter mer än förr, sedan de började "anlägga" i markerna där bakom inför sina husbyggen senare. Jag ska hur som tillse spola igenom mina egna markrör från stuprören.. till att börja med.

3. Vad är det förresten som kostar, i arbetet.. vid anläggning av avsedd stödmur och borde det inte i arbetet med muren ingå sådant dräneringsmoment också (varav själva materialet är en del av detta)? Nån som vill dela med sig synpunkter? (Läst på lite.. det borde väl fö fungera med ett hyfsat bärlag som packas, och tillseende av dränrör.. och allt detta med mur tarvar väl inte särskilt en gjuten sula först.. innan man murar eller staplar upp stödmuren; men jag har också läst att det är mer hållbart att gjuta under först; och borde det inte hur som arbetsmässigt bli ungefär samma arbetsmängd, eller ?)

Mycket tacksam för lite handledning, råd och dåd.. nån som kan?
T.ex. eftersöker jag den där snygga helt släta betongen till stödmur;), som är enkel att få till.. :thinking: nån?
 
Redigerat:
Puffar upp.
Hoppas någon vill säga något, glad om nån har tips och kan svara på nån av frågorna.. exv. tipsa om lättarbetad slät betongsten som inte inte försöker efterlikna natursten, ska tjäna stödmur. Jag finner bara en, från Finja: Gränslös. Finns något annat att överväga?
 
Har liknande funderingar för min slänt så lägger en bevakning. Har själv ej än hunnit börja kolla på lösningar återkommer när det närmae sig.
 
Jag ställde en ny fråga här på BH, till trädgårdsexperten Cajsa Lundin, under rubrik
Material till stödmur, se tråd med frågan fr.o.m. #1 kanske något där att ta del av iaf rörande material?
Cajsa svarar där, inlägg #2
 
Hej!
hur har det gått med dina funderingar. Är i samma takar, att bygga terrasser i en brant slänt. Har googlat runt men tyvärr finns det inte så många instruktioner gällande terrassering.
 
Mina murar som håller nivåskillnad är av block. Den lite högre murärn 25-105 cm hög (sluttningsmur). Muren är slätputsad och inte målad och den smälter väl in i naturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.