Har en befintlig kulventil (märke Pettinaroli) som jag köpt på Rinkaby Rör med klämringskopplingar i båda ändar. Nu vill jag ansluta ett nytt rör till kulventilen och då måste jag använda mig av en ny klämring. Går det bra eller är vinklarna olika? Jag har några nya Conex-klämringar.
 
D dalle skrev:
Har en befintlig kulventil (märke Pettinaroli) som jag köpt på Rinkaby Rör med klämringskopplingar i båda ändar. Nu vill jag ansluta ett nytt rör till kulventilen och då måste jag använda mig av en ny klämring. Går det bra eller är vinklarna olika? Jag har några nya Conex-klämringar.
Suttit och googlat om detta, även mailat Rinkaby utan framgång.

Tänkte precis posta en tråd om samma sak, men det känns ju onödigt.

Någon som vet om VSH, Conex eller Vatettes klämringar fungerar med dom här kulventilerna?

Jag har en drös kulventiler som sitter på befintliga rör, ska bygga om lite och vore synd och köpa helt nya kulventiler när det bara saknas klämringar. Ventilerna är Max 5 år bara så.

Vet att jag testat vissa kombinationer av kopplingar och klämring där klämringen inte riktigt betett sig önskvärt.

Har inget att testa med utan jag sitter och ska beställa lite prylar just nu nämligen.

Alla andra kopplingar är vatette eller vsh. Så det enda jag har som är Pettinaroli är just kulventilerna.
 
Om du tittar efter hur befintlig klämring ser ut och tar lika sort så ska det gå , Vatette har en annan form mera raka och lite bredare, .dom andra lite bulliga
 
J jonaserik skrev:
Om du tittar efter hur befintlig klämring ser ut och tar lika sort så ska det gå , Vatette har en annan form mera raka och lite bredare, .dom andra lite bulliga
Fast det är ju det som är grundproblemet, eller själva frågan. Genom att bara titta med blotta ögat, på en klämring som sitter fast på ett kopparrör (den är ju använd, och jag vill inte försöka återanvända en begagnad om jag ens skulle få loss den) vet jag inte om jag kan bedöma vilken jag ska köpa.

Verkar så vitt jag förstått inte gå att köpa lösa klämringar till kulventiler av det här märket.
 
Johhhan
Maila Pettinaroli och fråga om rekommenderat märke, om de inte säljer egna. Det verkar vara Pettinaroli A/S i Danmark som har hand om Nordeuropa, så det borde gå bra med ett mail på svenska eller engelska till info@pettinaroli.dk
 
Johhhan Johhhan skrev:
Maila Pettinaroli och fråga om rekommenderat märke, om de inte säljer egna. Det verkar vara Pettinaroli A/S i Danmark som har hand om Nordeuropa, så det borde gå bra med ett mail på svenska eller engelska till info@pettinaroli.dk
Tack, vet inte varför jag inte tänkte på det. Brukar ju maila leverantörer och tillverkare högt och lågt och dom svarar faktiskt ofta både snabbt och bra.

Fick svar från Rinkaby iallafall och dom skriver att VSH klämring passar.

Jag ska försöka göra jobbet i helgen om tiden finns. Återkommer med resultat.
 
Lovade att återkomma.

Det fungerade fint med VSH klämring.

Allt monterat, tätt och klart utan problem.
 
  • Gilla
skorpion_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.