Jag har precis köpt ett litet fritidshus i Jämtland. På sikt, inom ett par tre år kommer jag behöva se över och göra något åt uppvärmningen. Kanske kosta på och installera bergvärme eller något annat alt. Det hela hänger lite på dels ekonomi och dels på hur jag använder kåken. Jag har t.ex. funderat på att flytta men det hänger ju förstås på jobb etc. I dagsläget är jag god vän med säljarna av kåken som också bor i byn och i området som kan rycka ut tillfälligt vid akuta grejer.

Jag har tittat på lite olika alt. för att på distans kunna övervaka temperaturen och även fjärrstyra och schemalägga belysning för att få kåken att "verka bebodd". Om jag t.ex. skulle upptäcka att temperaturen börjar sjunka lite väl mycket så kan jag be mina bekanta ta en titt och skruva på pannan. I.o.m. att jag som nämnt inom ett par år behöver se över uppvärmningen och det då kommer bli en rejäl investering i ett system som jag förutsätter kommer gå att fjärrstyra så är jag ute efter en hyffsat tillfällig lösning som inte kostar allt för mycket.

Behovet är således att kunna övervaka värmen (inte nödvändigtvis styra) samt att kunna styra och gärna schemalägga belysning och kanske en skränande radio etc. Det är god mobiltäckning så jag tänkte att innan kåken blir ansluten till fibern (beräknat nästa vår/sommar) så kör jag en 4G-router.

Tanken är att köpa en hyffsad väderstation med 2-3 givare som jag placerar i källare (pannrum), på båda våningarna och ev. en utomhus. Och sen köpa en TP-Link Tapo kamera som jag kan använda för att läsa av väderstationens skärm, ett par Tapo-ljuskällor samt home-plugs. Denna lösning skulle rymmas inom en budget på 2000 - 2500 kr. Inte så att jag snöat in på TP-Link men jag har väldigt god erfarenhet av deras grejer sen tidigare och dom erbjuder generellt bra prisvärda grejer. Nackdelen är att TP-Link inte har någon klimatmodul så därför lösningen med kamera riktad mot väderstationen. Kameran kan även vridas så med smart placering kan jag utöka kamerans användningsområde.

Någon som har någon tanke eller kanske känner till något hyffsat prisvärt system som erbjuder samma funktionalitet?
 
  • Gilla
Saelen och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ett system som inte kräver några djupare kunskaper i programmering etc är Telldus.
990 kr så är du igång med en "centralenhet" och två sensorer.

[länk]

Häng på en väderstation för drygt tusen kronor.
[länk]

Komplettera med önskat antal fjärrströmbrytare som sedan schemaläggs enl. önskemål.
Jag har kollat lite på Telldus men dels tycker jag att det inte är helt enkelt att förstå hur det funkar, är uppbyggt etc. och dels så tycker jag att Telldus verkar aningens för avancerat/dyrt etc. för mina behov. Dessutom finns det en poäng med att ha en väderstation med givare på plats i kåken så min lokala "utryckningsstyrka" inte behöver lära sig något nytt system etc. utan bara se var det är lite för kallt etc.

Men det kanske är värt att fördjupa sig lite i Telldus, kanske ska maila dom med lite konkreta frågor :thinking:
 
Det är nog det enklaste systemet att komma igång med.
Kontrollboxen kopplas mot internet. Sedan kommer automatiskt sensorvärde att registreras, avläs i en app eller på en webbsida. Historik finns att tillgå.

Ange gränsvärde för temp./fukt, skicka push-meddelande till mobil om de överskrids.

Lägg upp fjärrströmbrytare och skapa schema efter önskemål.

Ställ frågor, så svara vi på dom.

Annars brukar shelly-prylarna dyka upp som alternativ. Kanske ska du kolla på dessa också.
 
Telldus är enklast av de jag prövat.


Supporten är på svenska och svarar samma dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.