Är det acceptabelt att det ser ut så här i en nyinstallerad hängränna? Det har regnat kraftigt och ändå tömms inte rännan på små frön.
För dålig lutning eller för ojämn skarv eller både och?
Eller är det som det ska, normalt ser man ju inte hur det ser ut i hängrännan?
nnAb9ZxxtX2W
nnAb9ZxxtX2W
 
  • Nyinstallerad hängränna full med små frön efter regn, ifrågasatt lutning och skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad röd hängränna med små frön och löv, under regndroppar på takplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skräp lär alltid att finnas i en hängränna.
 
E etompau skrev:
Skräp lär alltid att finnas i en hängränna.
Ok, men så mycket på så kort tid och hur blir det när det kommer stora löv?
 
Finns det stora träd eller buskar i närheten?
Fungerar rännan i övrigt korrekt?
 
E etompau skrev:
Finns det stora träd eller buskar i närheten?
Fungerar rännan i övrigt korrekt?
Det finns stora trädmen inte alldeles intill.
 
B b8q skrev:
Man får rensa då och då. Det är mycket jobb att vara fastighetsägare.
Eller skaffa en lövstoppare :
[länk]
Jag har lövstopp men de sitter i slutet på stuprören och så långt kommer inte de här fröna. Hur det blir med löv vet jag inte eftersom rännan bara suttit en vecka och resten av ränmorna inte är monterade ännu. Tänkte jag skulle "mota Olle i grind" genom att be dem montera med större lutning på de andra sidorna.
 
Det där ser ut att vara björkfrön, enda sättet att inte få dessa i hängrännan är att hugga ner samtliga björkar i närheten. De flyger och far samt hamnar överallt.

Det var härligt med en röd hängränna, det har jag aldrig sett förut.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
R roli skrev:
Det där ser ut att vara björkfrön, enda sättet att inte få dessa i hängrännan är att hugga ner samtliga björkar i närheten. De flyger och far samt hamnar överallt.

Det var härligt med en röd hängränna, det har jag aldrig sett förut.
Ja, det passar bra till huset med röda hängrännor, jag fick tipset av en byggare.
Att det kommer frön är jag införstådd med men jag tänkte att de skulle spolas bort igen när det regnar så kraftigt som det gjort i natt.
 
A
Lutningen går ju enkelt att kontrollera när man är uppe på ställningen! om man vill :)
 
Titta så det inte är något lokalt "bakfall" på rännorna eller att det finns någon "knäck" som hindrar vattnet att rinna fritt. Såg lite konstigt ut på någon bild. Men är det bara små "bakfall" så brukar det inte vara några större problem. Men i det bästa av alla världar så skall det vara en kontinuerlig lutning från rännans högsta punkt fram till stupröret. Men vid en del vinklar (tyckte mig se en sådan på dina bilder) kan det ibland bli lite bakfall som kan samla lite vatten, men blir det bara några mm vatten kvar i rännan så är det oftast ok.
 
R roli skrev:
Titta så det inte är något lokalt "bakfall" på rännorna eller att det finns någon "knäck" som hindrar vattnet att rinna fritt. Såg lite konstigt ut på någon bild. Men är det bara små "bakfall" så brukar det inte vara några större problem. Men i det bästa av alla världar så skall det vara en kontinuerlig lutning från rännans högsta punkt fram till stupröret. Men vid en del vinklar (tyckte mig se en sådan på dina bilder) kan det ibland bli lite bakfall som kan samla lite vatten, men blir det bara några mm vatten kvar i rännan så är det oftast ok.
Inte bakfall förrän det kommer till skarven, där fröna stoppas men inte vattnet, men det känns som när man nu monterar nya rännor varför inte ta till lutningen regält. De skyller på att takplåten måste ligga i rännan men om det blir ett litet glapp gör det väl inget om bara plåten är över rännan, om du förstår vad jag menar?
R roli skrev:
Titta så det inte är något lokalt "bakfall" på rännorna eller att det finns någon "knäck" som hindrar vattnet att rinna fritt. Såg lite konstigt ut på någon bild. Men är det bara små "bakfall" så brukar det inte vara några större problem. Men i det bästa av alla världar så skall det vara en kontinuerlig lutning från rännans högsta punkt fram till stupröret. Men vid en del vinklar (tyckte mig se en sådan på dina bilder) kan det ibland bli lite bakfall som kan samla lite vatten, men blir det bara några mm vatten kvar i rännan så är det oftast ok.
R roli skrev:
Titta så det inte är något lokalt "bakfall" på rännorna eller att det finns någon "knäck" som hindrar vattnet att rinna fritt. Såg lite konstigt ut på någon bild. Men är det bara små "bakfall" så brukar det inte vara några större problem. Men i det bästa av alla världar så skall det vara en kontinuerlig lutning från rännans högsta punkt fram till stupröret. Men vid en del vinklar (tyckte mig se en sådan på dina bilder) kan det ibland bli lite bakfall som kan samla lite vatten, men blir det bara några mm vatten kvar i rännan så är det oftast ok.
R roli skrev:
Titta så det inte är något lokalt "bakfall" på rännorna eller att det finns någon "knäck" som hindrar vattnet att rinna fritt. Såg lite konstigt ut på någon bild. Men är det bara små "bakfall" så brukar det inte vara några större problem. Men i det bästa av alla världar så skall det vara en kontinuerlig lutning från rännans högsta punkt fram till stupröret. Men vid en del vinklar (tyckte mig se en sådan på dina bilder) kan det ibland bli lite bakfall som kan samla lite vatten, men blir det bara några mm vatten kvar i rännan så
R roli skrev:
Titta så det inte är något lokalt "bakfall" på rännorna eller att det finns någon "knäck" som hindrar vattnet att rinna fritt. Såg lite konstigt ut på någon bild. Men är det bara små "bakfall" så brukar det inte vara några större problem. Men i det bästa av alla världar så skall det vara en kontinuerlig lutning från rännans högsta punkt fram till stupröret. Men vid en del vinklar (tyckte mig se en sådan på dina bilder) kan det ibland bli lite bakfall som kan samla lite vatten, men blir det bara några mm vatten kvar i rännan så är det oftast ok.
 
E etompau skrev:
Skräp lär alltid att finnas i en hängränna.
De gamla rännorna behövde jag inte rensa på 6 år, jag tömde bara lövstoppen ibland men inte särskilt ofta. Lövstoppen på garaget får jag tömma oftare då garaget står närmare stora träd i den vanligaste vindriktning.
B b8q skrev:
Man får rensa då och då. Det är mycket jobb att vara fastighetsägare.
Eller skaffa en lövstoppare :
 
Robron Robron skrev:
De gamla rännorna behövde jag inte rensa på 6 år, jag tömde bara lövstoppen ibland men inte särskilt ofta. Lövstoppen på garaget får jag tömma oftare då garaget står närmare stora träd i den vanligaste vindriktning.
Frö i en hängränna utgör inget problem. De kommer att torka och flyga bort i vinden.
 
  • Gilla
Robron
  • Laddar…
H
Man vill ju ha lutning men har man för stor lutning på längre sträcka tycker jag det är grymt fult.
En hemma har endast ett nedlöp allt lut åt ett håll.
13 m lång och herregud hur det ser ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.