Hej

Jag har en fråga angående denna öppna spis som tillhör ett fritidshus som vi ev. är intresserade av. Jag har ingen kunskap vad gäller öppen spis varför jag hoppas någon kan svara mig: Rent estetiskt tilltalar en det ”gamla klassiska” utseendet på öppen spis mig mer där teglet i eldstaden syns. Jag förstår att kasett insats är optimalt för att ej få motsatt effekt av att elda (rummet kyls ned?) men undrar om det ens går att ta bort denna insats utan att förstöra hela spisen? Vad väntar oss bakom? Tegel?

se bild
 
  • Klassisk öppen spis med kassettinsats i ett ljust rum, fråga om möjligt bakomliggande tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Halllberg2019
  • Laddar…
Syns inget om ni tittar in när ni är/var på visningen? Det kan vara hur som helst bakom, omöjligt att gissa på. Jag skulle aldrig ta bort insatsen, värdelöst att elda med öppen spis förutom lite mer myskänsla...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Syns inget om ni tittar in när ni är/var på visningen? Det kan vara hur som helst bakom, omöjligt att gissa på. Jag skulle aldrig ta bort insatsen, värdelöst att elda med öppen spis förutom lite mer myskänsla...

Tack svar! Visning snart. Förstår, Men är det enkelt ta bort kassett i allmänhet? Är det mest för estetiska som vissa avstår installera kassett (bortsett ekonomi)?
 
A Anna_jajamen skrev:
Tack svar! Visning snart. Förstår, Men är det enkelt ta bort kassett i allmänhet? Är det mest för estetiska som vissa avstår installera kassett (bortsett ekonomi)?
Skulle tro att de som inte har kasett inte heller eldar. Och då spelar det ju ingen större roll.
 
  • Gilla
Anna_jajamen
  • Laddar…
Ni behöver nog dit med en sotare, tar nog ca 1 dags arbete och kostar en del att återställa. De flesta eldar nog inte så ofta så då "lönar" det sig inte att sätta in en kassett.
 
  • Gilla
Anna_jajamen
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Skulle tro att de som inte har kasett inte heller eldar. Och då spelar det ju ingen större roll.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Skulle tro att de som inte har kasett inte heller eldar. Och då spelar det ju ingen större roll.
ok inte ens ”myselda” menar du?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni behöver nog dit med en sotare, tar nog ca 1 dags arbete och kostar en del att återställa. De flesta eldar nog inte så ofta så då "lönar" det sig inte att sätta in en kassett.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni behöver nog dit med en sotare, tar nog ca 1 dags arbete och kostar en del att återställa. De flesta eldar nog inte så ofta så då "lönar" det sig inte att sätta in en kassett.
Är detta en äldre kassett tror du? Är det kassettens utformning som gör att du tror svårt återställa? Många funderingar

A Anna_jajamen skrev:
ok inte ens ”myselda” menar du?


Ok. Inte ens ”myselda”?
 
A Anna_jajamen skrev:
ok inte ens ”myselda” menar du?
Personligen så tror jag att de utan kasett eldar någon gång per år
De med kasett myseldar väl. Jag tror det är få med kasett som eldar kontinuerligt som huvudvärmekälla. Nu är det visserligen ett semesterboende så läget är kanske annorlunda. Vi har en kaset och först tyckte jag inte riktigt om den. Men det är SJUKT skönt att ha elden instängd, det är skönt att den genererar värme och det är också skönt att det går att elda i den smidigt och att det inte stinker rök överallt.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Svårt att säga, titta noga på visningen så kommer du förstå. Allt går såklart.
 
  • Gilla
Anna_jajamen
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Personligen så tror jag att de utan kasett eldar någon gång per år
De med kasett myseldar väl. Jag tror det är få med kasett som eldar kontinuerligt som huvudvärmekälla. Nu är det visserligen ett semesterboende så läget är kanske annorlunda. Vi har en kaset och först tyckte jag inte riktigt om den. Men det är SJUKT skönt att ha elden instängd, det är skönt att den genererar värme och det är också skönt att det går att elda i den smidigt och att det inte stinker rök överallt.
Och tänk att hur mäklarna säljer in ”öppen spis”-myset. Nä har svårt för det estetiska kassett men får tänka vidare…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att säga, titta noga på visningen så kommer du förstå. Allt går såklart.
Tack! Sista frågan ;-) Mexitegel va? Går det få den helt slät, puts?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.