såg att k-rauta hade en kalklösare som hette aqua 2000, skulle finfördela kalk i vattnet med nåt elektriskt fält, nån som vet om den verkligen fungerar?
 
Jag kan inte svara på din fråga, men eftersom jag själv har (haft?) intresse i en sådan så har jag luskat runt lite. Jag har sett någon som påstår att det funkar men jag har nog inte sett någon som hävdar motsatsen. Många är tveksamma, speciellt de som jobbar med vatten. De enda som hävdar dess förträfflighet är de som säljer sådana. Så har i alla fall jag uppfattat det.

Jag ställde en liknande fråga i ett annat forum: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4015
 
Köpte en Aqva 2000 i början av juni. Har haft den inkopplad sen dess i vår villa (4 personer). Vi har bott två år i huset och irriterat oss mycket över kalk i vattnet. Vår uppfattning är att den fungerar. Kalken fastnar inte längre på diskbänk, vvs-porslin, glas mm.
Kalken är ju kvar (det är ju inget filter) men det som inte rinner ut i avloppet går att torka bort mycket lättare. Skillnaden märktes tämligen omedelbart (efter någon vecka) men tillverkaren säger att man får vänta en tid för att mojängen ska visa vad den går för fullt ut.
Jag var också väldigt skeptisk men tänkte att: hellre låta mig bli lura på c:a 1500:- än investera i ett filter för bortåt 30-40.000 spänn som ändå inte primärt verkar vara konstruerade för kalk.
 
Har sedan 1/2 år en aqua 2000 inkopplad. Upplever en positiv förändring. Analys före och efter utvisar hårdheten i tyska grader har sjunkit från 29 till 18. Men om det beror på aqua 2000 eller ej har jag ingen vetenskaplig analys av. Jonomvandlingen är vä enbart tillfällig och om den påverkar vid analysen vet jag som sagt inte. Men upplevelsen är dock positiv.
Sture Björk
 
Hej,
Vet inte vad Aqua 2000 är men tror att vi har något liknande, Active Antikalk eller något sådant. Sätts runt inkommande vattenrör och skall, som du skriver, "slå sönder" kalket.

Vi upplever dock ingen förbättring :/ Kalket sitter fortfarande fast på t.ex. diskbänken.

Mvh Tobbe G
 
Hej!
Tänkte dela med mig av glädjen över att slippa kalkfläckarna, tack vare Aqua 2000.

I våras borrade vi en ny brunn och efter sura 30 meter foderrör och ytterligare 50 meter i berg kom det massor med vatten ca 100 minutliter. När vi så småningom fick till lite omsättning på vattnet visade det sig att det smakade jättebra, men kalken började visa sig på diskbänken och diskmaskinen blev efter ett tiotal körningar alldeles grå av kalk. För att inte tala om glasen som aldrig såg rena ut.
I med avhärdningskalk i maskinen men efter säkert tjugo körningar såg maskinen lika skitig ut ändå.

Även om jag var skeptisk, köpte vi på vinst och förlust en Agua 2000 och kopplade in den. Snacka om skådespel; kalkfläckarna försvann i köket och glasen blev renare och renare från kalk för varje gång de diskades. För att inte tala om diskmaskinen! -Jättefin redan efter ett par körningar.

Vet att det råder tveksamheter när det gäller denna typ av "rening", men jag kan i alla fall konstatera att det fungerar över all (min) förväntan.
 
Inger.P. skrev:
Hur fungerar en sådan aqua 2000? Skall den kopplas in på röret - av VVS:are eller sätts den bara runt befintliga rör på utsidan?

Vi har enormt mycket kalk i vårt vatten :(
google ;)
http://www.trebema.se/filer/TBM_aqua2000.pdf
 
Resultatet vi fått är att porslin (handfat och badkar) som tidigare blev mörkfärgat (av järn eller mangan trodde jag) blir inte längre det efter inkopplingen av Aqua 2000.

Det var inte den effekten jag hade väntat mig, men det kanske finns någon förklaring.

Det är iallfall positivt och även om vi inte hade så grymt mycket kalk så tycker jag nog att det syns skillnad även på diskning....men det skulle kunna vara psykologiskt :)

Finns det ingen lika fiffig pryl för järn och mangan? :p
 
Även jag är av den uppfattningen att det funkar.... Jag har köpt en men inte kopplat på vattnet än :)
 
Vad ligger sådana på i pris idag? Går det köpa billigt över nätet?
 
Jag har sett dem hos nån nätfirma... Kanske det var byggbo.se? Tror priset ligger mellan 1-2 tusen kr, gissningsvis närmare 1000kr.
 
jakim skrev:
Jag har sett dem hos nån nätfirma... Kanske det var byggbo.se? Tror priset ligger mellan 1-2 tusen kr, gissningsvis närmare 1000kr.
Deras pris idag är 1877,65

Finns det bättre priser?
 
Har för mig att den var billigare på k-rauta men hittar den inte på hemsidan. :surprised:
 
Jag såg den på K-Rauta till nedsatt pris för några veckor sedan. Vet inte exakt för hur mycket, men det var mindre än 1800:-
 
Jag har haft en Aqua 2000 nu i snart två år, min uppfattning är att den inte gör någon som helst nytta. Duschväggar, badrumsgolv och vattenkokare är hopplöst fulla med kalk lika mycket som innan installationen.

I mina ögon är produkten en stor bluff,mitt råd gynna inte denna tillverkare med 2000:-. Gör något roligare för de pengarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.