Jag har ett antal Fas 309 tillhållarlås med samma nyckel. En nyckel har förkommit så jag vill lägga om dem och såklart då byta nycklar.

Jag vill själv lägga om låsen. Enklast skulle nog vara om man bytte ut 2 tillhållare per lås (plåtarna innuti låset) och sen kunde tillverka nya nycklar.

låsen kostar ju 1600kr/st så det borde finnas pengar stt spara.

Kan man beställa en nyckel om man vet ordningen på tillhållarna? Vardå?
Var kan man beställa tillhållare?
 
Antingen köper du färdiga omläggningsstatser (Tillhållar pkt 309) eller så går du till en låssmed och ber om en uppsättning nya nycklar.
Det är inte säkert att du behöver köpa nya tillhållare om alla är hela och rena utan beroende på delning kan det räcka att byta plats på några tillhållare.
Det går att köpa lösa tillhållare till FAS (ASSA) 309 jag såg det inte i prislistan när jag kollade lite snabbt med jag gissar ca 60kr/st.
Fråga din lokala låssmed om han kan göra tillhållarnycklar efter delning eller om han kan fixa fram en uppsättning som blir bra till dina lås.
Om inte så ring en annan låssmed eller kontakta en som säljer över internet.
Det flesta låssmeder har data maskiner till det mesta men just datorstyrda maskiner till tillhållarnycklar har inte alla då det ofta är mindre volymer.
Det man bör ha koll på är längden på nycklarna samt om dom börjar med 1 eller 2 (1 är det absolut vanligaste).
Det finns även 3-pack med "vilda" nycklar till 309 att köpa men då är dom inte efter valfri delning utan då kostar dom troligtvis ca 150-200kr/st.
Det billigaste är att köpa nya nycklar efter önskad delning och så få tillhållare som möjligt men tänk på att delningen bör utgå från mitten så nyckeln fungerar från båda sidor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Torpgubben
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det man bör ha koll på är längden på nycklarna samt om dom börjar med 1 eller 2 (1 är det absolut vanligaste).
Superbra svar!!!! Verkligen!!

Menar du med ” nyckel börjar med ett” att den första tillhållaren skall vara en 1?
 
T Torpgubben skrev:
Superbra svar!!!! Verkligen!!

Menar du med ” nyckel börjar med ett” att den första tillhållaren skall vara en 1?
När du öppnar låset så är dom första tillhållarna är 1 eller 2 vilket talar om vad det är för hjälpregel i låset, ofta står det även stämplat på hjälpregeln men inte alltid så det är lättare att kolla på tillhållarna.
Det är oftast hjälpregel 1 men om man köper nya nycklar eller omläggningssats är det bäst att köpa för rätt hjälpregel så sliper man byta den.
 
  • Gilla
Torpgubben
  • Laddar…
1 123abc skrev:
När du öppnar låset så är dom första tillhållarna är 1 eller 2 vilket talar om vad det är för hjälpregel i låset, ofta står det även stämplat på hjälpregeln men inte alltid så det är lättare att kolla på tillhållarna.
Tack. Jag förstod hur det funkade när jag plockade isär låset men visste inte att det heter hjälpregel.
Egentligen är det ju snarare ett 7-tillhållarlås än 9 eftersom 2 är ganska givna. Många kombinationer ändå såklart.
 
T Torpgubben skrev:
Tack. Jag förstod hur det funkade när jag plockade isär låset men visste inte att det heter hjälpregel.
Egentligen är det ju snarare ett 7-tillhållarlås än 9 eftersom 2 är ganska givna. Många kombinationer ändå såklart.
Om du ska börja räkna på det sättet så blir det ännu färre när en nyckel ska fungera från båda sidor men trots allt så är det 9 spärrelement (tillhållare) oavsett delning men det finns kombinationer som inte är tillåtna.
När tillhållarlåsen sitter i säkerhetsskåp så är dom ensidiga men oavsett är det 9 spärrelement.
 
1 123abc skrev:
Om du ska börja räkna på det sättet så blir det ännu färre när en nyckel ska fungera från båda sidor men trots allt så är det 9 spärrelement (tillhållare) oavsett delning men det finns kombinationer som inte är tillåtna.
När tillhållarlåsen sitter i säkerhetsskåp så är dom ensidiga men oavsett är det 9 spärrelement.
Intressant info. Känns som antalet kombinationer är väl avvägt mot tiden att öppna med ”brute force” . Det skulle vara möjligt att skära fram nycklar och möjligt att testa sig fram till rätt men det skulle vara mer praktiskt och snabbare att borra upp det.

Var hittar man info om icke tillåtna kombinationer?
Hur många typer av tillhållare finns det, är det 9?
 
Jag tror inte att det finns någon allmänt tillgänglig information som omfattar otillåtna delningar men det finns till alla lås.
Det finns tillhållare 1-7 i det aktuellt tillhållarlåset vad jag kan minnas i huvudet, det moderna tillhållarlåsen som skiljer lite är Boda 8-tillhållare med dubbelaxad nyckel.
 
  • Gilla
essning
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Antingen köper du färdiga omläggningsstatser (Tillhållar pkt 309) eller så går du till en låssmed och ber om en uppsättning nya nycklar.
Det är inte säkert att du behöver köpa nya tillhållare om alla är hela och rena utan beroende på delning kan det räcka att byta plats på några tillhållare.
Det går att köpa lösa tillhållare till FAS (ASSA) 309 jag såg det inte i prislistan när jag kollade lite snabbt med jag gissar ca 60kr/st.
Fråga din lokala låssmed om han kan göra tillhållarnycklar efter delning eller om han kan fixa fram en uppsättning som blir bra till dina lås.
Om inte så ring en annan låssmed eller kontakta en som säljer över internet.
Det flesta låssmeder har data maskiner till det mesta men just datorstyrda maskiner till tillhållarnycklar har inte alla då det ofta är mindre volymer.
Det man bör ha koll på är längden på nycklarna samt om dom börjar med 1 eller 2 (1 är det absolut vanligaste).
Det finns även 3-pack med "vilda" nycklar till 309 att köpa men då är dom inte efter valfri delning utan då kostar dom troligtvis ca 150-200kr/st.
Det billigaste är att köpa nya nycklar efter önskad delning och så få tillhållare som möjligt men tänk på att delningen bör utgå från mitten så nyckeln fungerar från båda sidor.
Har just sökt på nätet utan resultat. Kan du föreslå en säljare av lösa tillhållare? Gärna med nät/post-order.
 
R riba skrev:
Har just sökt på nätet utan resultat. Kan du föreslå en säljare av lösa tillhållare? Gärna med nät/post-order.
Låsshop säljer tillhållare på nätet, de säljer även satser med vilda nycklar och omlägningssatser (tillhållar pkt).
Postar en länk till en sökning för tillhållare 309.
https://lasshop.se/?s=tillhållare+309&search_id=product&post_type=product
https://lasshop.se/
Det är ofta möjligt att byta plats på tillhållare så slipper man köpa nya men man behöver köpa nya nycklar an någon som säljer efter delning.
Närmsta låssmed bukar annars vara en lösning om man vill köpa några tillhållare.
 
Redigerat:
Tack, bra hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.