Nu börjar jag ledsna på dem dimmer-aktorer som är installerade i huset.

Samtliga är från innan LED-lampor blev normen och är gjorda för glöd- och halogenlampor. Kräver minst 20W i belastning vilket gör det svårt idag när en ensam LED-lampa bara drar 5W, sen är det ett lotteri om en dimbar LED-lampa faktiskt fungerar utan att blinka disco när den är på- eller avslagen.

Hur svårt är det att byta dimmer-aktor själv? Får jag överhuvudtaget göra det utan elbehörighet?
 
Det är lätt att byta rent fysiskt med trådar osv om du hittar någon som passar och det bör gå relativt enkelt. Det som mer ställer till det är att du måste parametrera noderna eller bussdeltagarna som det brukar heta i KNX världen.

Så du bör ha någon med programvara och gärna befintlig konfiguration till hjälp för ett smärtfritt byte. Frågan om ev rättighet, auktorisation för att byta delarna lägger jag mig som vanligt inte i. Formellt krävs det men viktigast är att man förstår och kan.
 
Du får inte, men själva bytet är relativt enkelt, givet anslutningar på ungefärligen samma ställen.

Däremot får du, om du har programvaran, helt själv parametrisera och ställa in som du vill innan någon installerar. Det är inte tokigt besvärligt om du fick filen i samband med överlämningen.
 
Konfigurationsfilen har jag och har testat att ändra småsaker som dimningskurva, vilken knapp som tänder vilket uttag och sånt, så att lyckas ställa in det tror jag nog att jag skulle kunna fixa. Men man ställer alltså in en ny aktor innan den blir fysiskt installerad, inte tvärtom?

Kan vilken elektriker som helst kontrollera att en aktor är korrekt installerad utan att det är konfigurerat i KNX, eller krävs det att båda delarna är på plats för kunna göra den kontrollen?

Tänker ifall jag skulle kunna ta hit en elektriker utan KNX-certifiering som gör bytet, och sen sköter jag konfigurationen när det gjort.
 
M M_H skrev:
Konfigurationsfilen har jag och har testat att ändra småsaker som dimningskurva, vilken knapp som tänder vilket uttag och sånt, så att lyckas ställa in det tror jag nog att jag skulle kunna fixa. Men man ställer alltså in en ny aktor innan den blir fysiskt installerad, inte tvärtom?

Kan vilken elektriker som helst kontrollera att en aktor är korrekt installerad utan att det är konfigurerat i KNX, eller krävs det att båda delarna är på plats för kunna göra den kontrollen?

Tänker ifall jag skulle kunna ta hit en elektriker utan KNX-certifiering som gör bytet, och sen sköter jag konfigurationen när det gjort.
Har du gjort bytet och hur gjorde du i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.