Hej.
Jag är i projektfasen med mitt nya hus. Jag har fortfarande inte definitivt bestämt hurvida jag skall använda lättbetong eller träullit till ytterväggarna.
fördelen med dessa två material är ett bra U-värde och att det går att putsa in och utvändigt och därefter måla, sen är det klart.... smidigt och enkelt och utan plast.

En takkonstruktion däremot blir ju något mer komplicerad......

Jag är inne på att lägga vass på taket...och har pratat med ett företag i den branschen.

Nuförtiden lägger man inte vassen mot läkt utan istället läggs den på en duk direkt på råsponten av två skäl.
1. Vid brand är luftspalten såklart till besvär eftersom den snabbar på brandförloppet.
2. genom att lägga vassen direkt mot råsponten kan man också dra nytta av den isoleringseffekt som vassen har ( 25-30cm vass motsvarar enligt uppgift 10 cm isolering. Jag undrade såklart om det var möjligt eftersom luftspalten under råsponten borde sätta stopp för den isoleringsvinsten.

Enligt denna person jag pratade med behövs ingen luftspalt när man lägger tak av denna typ om man håller sig till max 200 mm ekofiber i taket.
Hans personliga uppfattning var att inte heller plasten innanför panelinnertaket behövdes. Han var tydlig med att poängtera att detta var hans personliga uppfattning och att han inte hade "vetenskapliga belägg" för konstruktionen. Däremot hade han själv valt precis den konstruktionen till sitt eget hus som han byggde för 5 år sedan. Han menade att i slutändan fick jag själv bestämma hur jag väljer att göra och att det fanns många olika teorier om vad som är rätt och fel. Vissa hävdar enligt honom att enbart plast innanför panelinnertaket blir bra men också då skippa luftspalten.

enligt mitt sätt att se är hans metod byggtekniskt effektiv och motsvarande totalt 300mm isolering i taket borde väl vara ok för en modern skånelänga. Att dessutom bara ha naturliga produkter raktigenom hela konstruktionen känns tilltalande för mig. Men att gissa vad som blir bra känns mindre tilltalande.....

Vad anser ni?? tacksam för alla tankar och funderingar
 
Vassen fungerar som isolering (ungefär samma värde som gullfiber med samma tjocklek har jag hört) därmed behövs ingen luftspalt. Ska göra så på vårt gårdshus när vi lägger om eterniten till vass.

(tekniken du beskriver heter skruvteknik och är nu nästan helt allenarådande vid omläggning av stråtak på grund av den ökade brandsäkerheten.)

mvh plexi
 
Vet i tusan hur det vass dikt mot underlaget egentligen blir. Jag snackade med en skånepåg som är taktäckare och hans firma gör som du skriver, skruvar vassen direkt mot råspont/plywood.

Idag pratade jag med en annan taktäckare och den firman använder det traditionella läktsystemet. Han menade på att då vassen inte "luftas" riskeras livslängden på taket förkortas väsentligt. Tydligen har denne man holländska kontakter och är nära vän med Adam Oom (reservation för stavning men han är en välbekant skånsk taktäckare) och tydligen har vissa komplikationer med detta "nya" system uppdagats.

Själv känner jag mig en smula kluven. Jag inser de klara fördelarna med det täta taket iom brandsäkerheten samt isoleringsförmågan men samtidigt kan jag ana vissa problem med eventuellt ruttnande vass längre fram. Är det någon som vet hur länge denna nya metod använts?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.