Hej, vi vill bygga garage så nära tomtgränsen som möjligt (enligt gällande regler) men det finns inget staket eller liknande som anger tomtgränsen till grannen. Hur går man tillväga för att objektivt få veta var gränsen går?
 
C CarrobarroCIA skrev:
Hej, vi vill bygga garage så nära tomtgränsen som möjligt (enligt gällande regler) men det finns inget staket eller liknande som anger tomtgränsen till grannen. Hur går man tillväga för att objektivt få veta var gränsen går?
Man frågar lantmäteriet. Kommunens utsättare gör det billigare, men det har inte samma lagrum...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man frågar lantmäteriet. Kommunens utsättare gör det billigare, men det har inte samma lagrum...
Tusen tack! Är det stor skillnad i pris?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man frågar lantmäteriet. Kommunens utsättare gör det billigare, men det har inte samma lagrum...
Lantmäteriet behövs bara om gränsen inte är bestämd. Då är det bara lantmäteriet som kan göra jobbet. Kostar ganska mycket. Men det har ett värde att veta var gränsen går.

Är gränsen redan bestämd så vänder man sig till de företag som gör gränsutmärkning och ber om en offert på jobbet. En del kommuner gör också gränsutmärkning.
Sen väljer man den billigaste.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Lantmäteriet behövs bara om gränsen inte är bestämd. Då är det bara lantmäteriet som kan göra jobbet. Kostar ganska mycket. Men det har ett värde att veta var gränsen går.

Är gränsen redan bestämd så vänder man sig till de företag som gör gränsutmärkning och ber om en offert på jobbet. En del kommuner gör också gränsutmärkning.
Sen väljer man den billigaste.
Tusen tack!
 
Har du letat markeringar på egenhändigt? Staket är inte lämpligt att gå efter även om det finns. De sitter inte alltid i gränsen.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du letat markeringar på egenhändigt? Staket är inte lämpligt att gå efter även om det finns. De sitter inte alltid i gränsen.
Har letat och hittat markörer i marken. Eftersom vi vill bygga så nära tomtgränsen som man får så, samt även ta ner några träd, så vill vi göra rätt.
 
Claes Sörmland
C CarrobarroCIA skrev:
Har letat och hittat markörer i marken. Eftersom vi vill bygga så nära tomtgränsen som man får så, samt även ta ner några träd, så vill vi göra rätt.
Jämför då markeringarna i marken med avstyckningshandlingen. Den finns på Min fastighet på lantmäteriets hemsida. Du loggar in med BankID. Mät med ett långt måttband att avstånden mellan gränsmarkeringarna stämmer så vet du att du har hittat rätt sak i terrängen.
 
Har du hittat rör eller dylik markering är det väl bara att slå ner ett spett/rundstav eller annat stadigt och sedan spänna ett snöre (om vi inte pratar flera hundra meter, då är det nog bättre med en laser som du sätter på ena pinnen och drar den längst marken eller på annat valfritt sätt hitta så den lyser på den andra, sedan går du till den punkt längst sträckan som blir närmast garaget och slår ner en till pinne där den bryter lasern och mäter 4.5m (eller vad detaljplan medger) in från pinnen. Se bara till att det blir i 90 grader in annars kommer du för nära.
 
  • Gilla
CarrobarroCIA
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jämför då markeringarna i marken med avstyckningshandlingen. Den finns på Min fastighet på lantmäteriets hemsida. Du loggar in med BankID. Mät med ett långt måttband att avstånden mellan gränsmarkeringarna stämmer så vet du att du har hittat rätt sak i terrängen.
Tack, kollar där. Finns det koordinater att utgår från? Markörer saknas i hörnen på tomten och behöver veta på decimetern då det finns ett träd som då hör till oss eller grannen.
 
Claes Sörmland
C CarrobarroCIA skrev:
Tack, kollar där. Finns det koordinater att utgår från? Markörer saknas i hörnen på tomten och behöver veta på decimetern då det finns ett träd som då hör till oss eller grannen.
Oftast finns koordinater men ofta i något lokalt system.

Går det att mäta från två andra gränsmarkeringar så finns det ju bara en punkt där de korsas om du mäter upp de exakta längderna till den förlorade markeringen. Så har jag hittat vad jag trodde var förlorade gränsmarkeringar. De fanns där i jorden men nästan helt bortrostade.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oftast finns koordinater men ofta i något lokalt system.

Går det att mäta från två andra gränsmarkeringar så finns det ju bara en punkt där de korsas om du mäter upp den exakta längderna till den förlorade markeringen. Så har jag hittat vad jag trodde var förlorade gränsmarkeringar. De fanns där i jorden men nästan helt bortrostade.
Bra tips, provar det som ett första steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.