Hej.

Jag håller just nu på att förbereda en platta på mark för gjutning. Vi har tänkt oss att vi ska ha en gasspis och behöver således förse denne med gas. Min tanke är att ha ett gasolskåp på utsidan av huset vilket då blir direkt på andra sidan om den yttervägg där spisen ska stå.
Vilket typ av rör ska man gjuta in för detta ändamål? Räcker det med ett 50mm gult rör som man normalt har till kabelförläggning varpå man sedan drar in gasolslang/rör genom eller finns det särskilda krav på utförandet? Jag har efter en stunds googlande inte lyckats bli klokare på vad det är som gäller.
Ska röret dras upp direkt bakom spisen eller ska man ta sikte på att dra upp röret bakom ett av de intilliggande underskåpen?

Tacksam för svar.
 
pdov
Blev det någon gasolspis och hur löste ni det i så fall? Är inte detta väldigt mycket upp till brandförsvaret i respektive kommun vad man får installera och ej eller finns det nationella regler?
 
Hej.

Jag valde till sist att sätta gasolskåp på fadaden direkt utandör där vi har spisen. Kopparrör genom väggen som jag förlagt i ett skyddsrör för extra mekaniskt skydd. Därefter satte jag en avstängningsventil under spisen som är lätt att komma åt om man lägger sig ned på golvet då spisen är fristående. Gömde det hela precis ovanför fotlisten så att man inte ser ventilen utan att titta efter den.

Vad jag har förstått senare är att det inte finns allt för många föreskrifter angående gasol på flaska vad gäller själva installationen. Viktigt verkar dock vara att inte ha för lång gummislang inne i huset, tror att 2m var max tillåten längs.
Sen vad gäller förvaring av gasol inne i bostad eller ute i gasolskåp så finns det så klart restriktioner för mängd gasol och utformning på skåpen men jag kommer inte ihåg om det var PBL som reglerade det eller om kraven fanns någon annanstans.
Jag ringde helt enkelt ett företag som sålde gasolskåp och rådfrågade lite efter att ha fått tipset av min KA.
Kommunen la inte ner en sekund på gasolbiten på slutsamrådet så det verkade inte ses som något viktigt.
 
C
K knegolf skrev:
Sen vad gäller förvaring av gasol inne i bostad eller ute i gasolskåp så finns det så klart restriktioner för mängd gasol och utformning på skåpen men jag kommer inte ihåg om det var PBL som reglerade det eller om kraven fanns någon annanstans.
Det är MSBFS som reglerar detta.
Se: https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25365.pdf
 
K knegolf skrev:
Hej.

Jag valde till sist att sätta gasolskåp på fadaden direkt utandör där vi har spisen. Kopparrör genom väggen som jag förlagt i ett skyddsrör för extra mekaniskt skydd. Därefter satte jag en avstängningsventil under spisen som är lätt att komma åt om man lägger sig ned på golvet då spisen är fristående. Gömde det hela precis ovanför fotlisten så att man inte ser ventilen utan att titta efter den.

Vad jag har förstått senare är att det inte finns allt för många föreskrifter angående gasol på flaska vad gäller själva installationen. Viktigt verkar dock vara att inte ha för lång gummislang inne i huset, tror att 2m var max tillåten längs.
Sen vad gäller förvaring av gasol inne i bostad eller ute i gasolskåp så finns det så klart restriktioner för mängd gasol och utformning på skåpen men jag kommer inte ihåg om det var PBL som reglerade det eller om kraven fanns någon annanstans.
Jag ringde helt enkelt ett företag som sålde gasolskåp och rådfrågade lite efter att ha fått tipset av min KA.
Kommunen la inte ner en sekund på gasolbiten på slutsamrådet så det verkade inte ses som något viktigt.
Hej!

Ska göra samma sak som du gjorde. Men undrar vilken dimension på kopparröret (prisolrör?) du använde? På den gasspis som jag tittar på så står det att man ska ansluta med 1/2”.
 
Hej.
Anslutningen mellan spis och avstängningsventil gjordes i mitt fall med en slang som följde med spisen. Kopparröret från avstängningsventilen till gasolskåpet var 8mm i ytterdiameter. Jag köpte ett färdigt kit från gasoltuben.se.
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.