Jag planerar för att bygga ett nytt handtimrat hus och har många funderingar. En är om hur man bäst och snyggast drar el i timmerväggarna. Förr drog man ju kablarna utanpå väggarna och det är kanske ok för några få kablar, men ett modernt hus behöver ju många kablar. Hur drar man dessa så att de inte syns? Berätta hur ni som har timmerhus har gjort.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
K Krille222 skrev:
Jag planerar för att bygga ett nytt handtimrat hus och har många funderingar. En är om hur man bäst och snyggast drar el i timmerväggarna. Förr drog man ju kablarna utanpå väggarna och det är kanske ok för några få kablar, men ett modernt hus behöver ju många kablar. Hur drar man dessa så att de inte syns? Berätta hur ni som har timmerhus har gjort.
Svärmor har timmerhus och där är det (nästan) bara draget el i de innerväggar som inte är timrade. Extremt opraktiskt. Det finns några undantag där man lagt elrören mellan timmerstockarna från den otimrade väggen för att kunna leverera eluttag på den timrade väggen. I köket och andra rum där det finns ytbeläggning ovanpå timret har man fräst in rören i timmerstockarna. Man har där också använt detta till att kunna leverera el genom stockarna till andra sidan väggen.

På detta sätt så har man ändå fått el på de flesta platser där det behövs, men det är inte alltid eluttagen sitter på de mest logiska platserna (exempelvis precis innanför dörren).

Jag har också sett ett hus där all eldragning gjordes under lister (golvlister, dörrfoder osv) och alla uttag och brytare satt då kloss an mot listerna. Det finns många olika sätt att göra det.

Personligen hade jag nog valt att dra elen under golvet (om konstruktionen så tillåter) och borra ur för dosorna i stockarna. Sedan borrar man upp till sockeldosorna genom stockarna underifrån. På detta sätt kan man få alla uttag i fotledshöjd på rätt plats. Sedan gör man likadant fast uppifrån för placering av kopplingsdosor under taket (om konstruktionen så tillåter). Sedan skulle jag välja att fräsa ur i dörrposterna för strömbrytarna där man sedan borrar in från sidan till en utfräsning till dessa. Det blir en del arbete, men det blir snyggt i alla fall. Jag har gjort liknande i mitt hus (ej timmerhus) för eftermontering av eldragning i väggarna.

Alla lösningarna ovan förutsätter att man använder rotdosor. Man kan använda VP-rör, men det är lättare med 20mm slät slang, åtminstone sista biten till dosan.
 
  • Gilla
Krille222
  • Laddar…
De allra flesta timmerhus har innerväggar där man kan gömma el bakom. Är det ett hus för permanentboende så är det väl nästan ett krav att ha uppreglade väggar för att få plats med den isolering som behövs?
 
  • Gilla
Krille222
  • Laddar…
Tänk bara på att ett nytt timmerhus ska stå och torka 1 år utan innerväggar, även fönster och dörrar ska inte vara på plats, Detta för att allt timmer krymper och allt sjunker ihop. Är då rör/el och annat som är monterat kommer klämmas ihop. Tex fönster/dörrar fastnar.
 
  • Gilla
Kusinen och 1 till
  • Laddar…
Att fräsa in elrör i timret försvagat timran och blir ett helvete för framtida renoverare.

Enda fungerande lösningen som jag har sett var att skåla (regla) upp väggarna bakom köksinredningen och den väggen där elcentralen kommer. Det vill säga de väggarna där det är mest eldragningar, Sedan på resten drogs det elrör dolda i golv och tak och så gjorde man nedtag till brytare och upptag till vägguttag synliga med kabel utanpå timmerväggen. Det blev inte så lång synlig kabelstump så det störde inte.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L
K Krille222 skrev:
Jag planerar för att bygga ett nytt handtimrat hus och har många funderingar. En är om hur man bäst och snyggast drar el i timmerväggarna. Förr drog man ju kablarna utanpå väggarna och det är kanske ok för några få kablar, men ett modernt hus behöver ju många kablar. Hur drar man dessa så att de inte syns? Berätta hur ni som har timmerhus har gjort.
Heimlaga är något bra på spåret.
Håll elsystemet väldigt enkelt, se till att få tag i en elektriker som förstår sig på att använda uppdelade 2 och 3-fas-grupper för att minska antalet kablar lite.
Dra allt utanpåliggande.

Men vad skrev heimlaga, jo att det kan vara idé att regla ut någon vägg, delvis för elsystemets skull, men vad gäller köket så är det väl även för VA.
Ty ett modernt kök går aldrig att få till utan en rätt ordentlig mängd grupper och ledningar.

Du har tänkt välja en viss byggteknik, det kommer följder av det, dvs du kan inte räkna med att allt som går att göra vid andra byggtekniker går att göra i ditt hus, i alla fall inte bra.
 
Väldigt bra kommentarer. Tack så mycket för det.

Jo, jag har insett att ett timmerhus kommer att ställa andra krav på metoder och material. Huset jag ska bygga blir helt off-grid och därmed måste elinstallationen bli mycket begränsad. Få eluttag och belysningspunkter, ingen avancerad köksinstallation då spis och kyl ska gå på gasol, och ingen tvättstuga. Detta underlättar nog en del. För övrigt kommer huset att få vara helt ouppvärmt (bara värme i ett mindre utrymme för vattenanläggningen) under vinterns mörkaste period då solcellerna ger minst energi.

Efter att ha läst era kommentarer verkar den bästa lösningen vara att dra så mycket elrör som möjligt i golvet (alt. taket) och sedan ha utanpåliggande kablar sista biten fram till kontakt/strömbrytare. Finns ju snygga retrokablar att köpa för detta.
 
Mikael_L
K Krille222 skrev:
Huset jag ska bygga blir helt off-grid och därmed måste elinstallationen bli mycket begränsad. Få eluttag och belysningspunkter, ingen avancerad köksinstallation då spis och kyl ska gå på gasol, och ingen tvättstuga.
Detta du skriver borgar ju för att det inte kommer bli speciellt besvärligt.
Jag är t.o.m tveksam till nyttan och estetiken med att hålla på och dra ledningar upp och genom golv/tak överallt, vad är felet med en klamrad kabel längs tak och golvlister.

Jag gillar att fundera på det estetiska. Så mina frågor till dig (om jag var den som skulle göra jobbet) skulle nu handla om hur du har tänkt att allt ska se ut när det är klart.
* Ska timret vara synligt, eller kläs in
* Kommer det vara golv och/eller taklister
* Vad har du tänkt dig för stil i slutänden, ska det se gammeldags ut t.ex. Vill du sådana där små runda bakelitströmbrytare, eller porslin. Skulle knoppledningsinstallation vara attraktivt?
Glödlampa hänger från tak med synlig klamrad kabel längs en taklist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabel dragen längs med taklist och nerför hörn i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller kanske en prydlig kulokabelinstallation?
(Men snyggare än detta då, det är främst den senare dragna kabeln längst ner som skämmer)
Kulokabelinstallation längs trävägg och tak med synliga rör och två mörka strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
cframe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.