Är sedan 6 månader ägare av ett 6 år gammalt 1-plans Älvsbyhus på 100 kvm.
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn och vi har hela tiden upplevt att luften står helt stilla och därmed väldigt syrefattig. Trots helt kalla element blir luften lätt 25 grader om vi stänger fönstren trots att det är 10 grader utomhus. Det enda jag kan komma på som genererar värme är värmepumpen i tvättstugan som strålar en del men vi försöker hålla dörren stängd. Vi har en frånluftsventil i taket i köket och en i tvättstugan men ingenstans i hela huset hittar vi någonstans luften kan komma in i huset. Inga klassiska spjäll runt något fönster eller väggventil. Braskaminen slocknar direkt om vi stänger till fönstren. Kan det verkligen vara ett godkänt bygge eller har man helt enkelt missat något vit t.ex. fönsterleveransen? :)

Tacksam för svar innan vi bokstavligen storknar!
 
Har ni kolla bygghandlingarna, protokoll mm inför bygglov och slutbesked? Hör med kontrollansvarig vad han vet och säljarna?
 
Jag tror ni har tilluft genom radiatorerna.

Det sitter en "låda" under radiatorerna i dom rum som har tilluft.

Något sånt här ungefär:
Radiator med låda under för tilluft i ett ljust rum, nära ett fönster med gardin och leksakshäst till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så att kolla hur dom ser ut, om dom är igentäckta på utsidan.

Braskaminen, den tar luft från rummet förmodar jag. Inte helt optimalt när man har frånluftsvärmepump, med ett tätt hus. Det hade varit bättre med en separat tilluft från utsidan in i kaminen. Hur ser det ut, bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.