Lite successivt har tvättmaskinen börjat låta illa. Det rör sig om en Asko Cylinda sverigetvätten 2-40. Jag har inget definitivt årtal men bifogat elschema på maskinen är daterat 98 och styrkortet är daterat 99 så någon stans runt millennieskifte är den sannolikt tagen i bruk.

Jag trodde initialt det var kolborsten som var slut och lät bli att köra tills jag hade tid för inspektion för att inte slita på kollektorn i motorn. Nu har jag kört och kan inte se att det sprakar runt kollektorn. Jag uppfattar dock att ljudet kommer från motorn och lagren (i alla fall det vid remskivan som var lätt åtkomligt) i motorn blir varma.

Så just nu misstänker jag det är motorlagren som är slut. Men även infästningen vid trumman var varm, kanske även dåligt lager där, om det inte var värmen från vattnet som gjorde det.

Personligen gillar jag att hålla efter saker och ser väl egentligen inga bekymmer att laga detta, men är det värt?

Med två små barn inser jag att tiden är ganska begränsad och det kanske finns bättre, eller roligare saker att spendera den på. Byter jag lager i motorn antar jag även att jag byter kolborst, när jag ändå ska in och rota. Då närmar jag mig tusenlappen i materialkostnad. Utöver detta har jag något litet läckage ur maskinen, oklart var. Det är litet nog att hålla sig inom maskinen och inget jag sett förrän jag nu skruvade upp maskinen, kanske någon tesked per tvätt.

Det är ju även en hel del jobb och tid med att leta och besluta kring en ny tvättmaskin (ja, jag är den typen...) släpa upp och iväg gamla samt hem och ner för att installera en ny (Tvättstugan är i källaren med enbart en smal trappa ner).

Jag förstår ju att ingen kan svara i mitt ställe, men vore skönt med lite bollplank, är det någon idé att börja underhålla en 20 år gammal tvättmaskin eller är en ny modernare och en bättre investering? Vad går sönder nästa gång, styrkort, reläer, vattenventiler och slangar, stötdämpare? Kan man räkna med att allt bör vara slut ungefär samtidigt?

Hur tänker ni?
 
Orkar du inte underhålla den själv kan du lämna bort det, den kvalitén som tillverkades då går inte att uppbringa i dag.
 
I stort håller jag med, men tycker nog kvalitén följer ganska väl med musikindustrins loudness war, redan runt millennieskiftet var det ganska illa, hade den varit ytligare tio tjugo år äldre hade det varit annat.

Just att underhålla detta, oavsett om jag gör det själv eller lämnar bort känner jag mig ganska bekväm med, men vill ju då den håller även i längden, så inte allt är slut. Vad kan jag räkna med för återstående livslängd på fjädrar, dämpare, värmeelement och slangar? Tänker det ge sig en sak per år nu kommande år känns det kanske inte motiverat att ens göra första underhållet. Det kanske är en okey maskin, men jag tycker ju den känns ganska ranglig och plastig att investera för mycket i.
 
Köp en ny med fem års garanti om du är tveksam till renovering, den gamla tar en seriös handlare reservdelar från så den kommer leva vidare långt efter du skrotat din nya tvättmaskin.
 
Helst renoverar jag, men innan jag investerar tid och pengar i maskinen vill jag ha någon känsla för att inte maskinen har en designlivslängd på sådär 20 år så jag hamnar i att kontinuerligt byta delar.
 
Det med varmt lager för trumman bådar illa, du får kolla upp så inte det lagret är defekt. antingen glappar det och då går det att vicka trumman upp och ner, syns på drivhjulet och det vickar eller så har det kommit vatten i det och då rostar det med varmgång som följd. Det är en hel del arbete med att byte ett sådant lager, TM måste i princip ner i atomer för att komma åt. I min gamla tog det lagret slut på och det var inte lönsamt att byta , nästan samma pris som en ny.. Annars är vi lika, repar i stället för att kasta.
 
Redigerat:
J JFrisk skrev:
Helst renoverar jag, men innan jag investerar tid och pengar i maskinen vill jag ha någon känsla för att inte maskinen har en designlivslängd på sådär 20 år så jag hamnar i att kontinuerligt byta delar.
Att kontinuerligt med några få års intervall byta enstaka delar i din svensktillverkade TM är bättre än att köpa dagens skräpmaskiner. Din maskin kanske håller tio år till om den får lite tid och kärlek, de nytillverkade håller i bästa fall 5år ofta inte ens 3 och är inte värda att att laga när de krånglar.

Garanti om livslängd på en drygt 20år gammal maskin får du ej, ska du ha nått motsvarande kvalitetsmässigt får du köpa nått tillverkat i Västtyskland innan muren föll.
 
A
Byt lager självklart
Vissa motorer bara att dra av remskivan
Men andra äldre sitter som berget och går ofta inte att dra av
Alltid remskivesidans lager som går.
Trumlager tror jag inte kan gå.
 
Har kommit till beslut. Maskinen går fortfarande och ser inte ut att ta för mycket skada av att gå. Blir att tvätta det nödvändigaste i tvätthögarna för att reservera lite extra tid. Sen kopplar jag ur maskinen och tar ut motorn för att se vad som är dåligt och vilka reservdelar som behövs. Förhoppningsvis går det och räcker med att byta lager i motorn. Sannolikt byter jag i så fall också kol när allt ändå är isär.

Försöker återkomma i tråden när jag vet mer.
 
A
J JFrisk skrev:
Har kommit till beslut. Maskinen går fortfarande och ser inte ut att ta för mycket skada av att gå. Blir att tvätta det nödvändigaste i tvätthögarna för att reservera lite extra tid. Sen kopplar jag ur maskinen och tar ut motorn för att se vad som är dåligt och vilka reservdelar som behövs. Förhoppningsvis går det och räcker med att byta lager i motorn. Sannolikt byter jag i så fall också kol när allt ändå är isär.

Försöker återkomma i tråden när jag vet mer.
maskinen brukar gå några 100 tvättar efter man upptäck oljudet, det som händer tillslut är att lagret skär och motorn ej kan gå runt men lagret går fortfarande att byta
 
Tänker det är lika bra att försöka fixa direkt så det slipper lagret skära och riskera överström i motorn med risk att bränna motorkort och annat. Lika bra att ta det när man är beredd, annars blir det alltid när det passar som sämst.

Tog mig lite tid att få ur motorn idag. Kolen var det i alla fall inget fel på.

Försöker få isär motorn nu, men förstås är det inga standardskruvar, fick ur en med skiftnyckel, hylsnyckel och lite lirkande. Resten sitter sämre till varav två närmare en dm in. Har i alla fall en mall nu så ska försöka göra ett verktyg så fort jag sövt barn.
 
  • Närbild av en demonterad elmotor med fokus på en ovanlig skruv och anslutna kablar, mot arbetsbordsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Hittade ingen passande bit i bit-asken, dock en som såg bra sliten ut. Blev lite modifikation av den så passade den de ovanliga skruvarna. Modifierad bit insatt i skruvmejsel för att passa ovanliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anpassad bit i bitshållare passar för att demontera sliten skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu fick isär resten av delarna, var lite svårt att få ur främre kullagret ur chassiet, men det gick. Nu ligger rotor med remskiva i frysen med en borrad och tillsågad skiva runt axeln. Gjorde en enkel jigg där jag kan hänga allt i remskivan, värma på remskivan och komma åt att banka på axeln, hoppas det släpper. Vore ju skönt att bara behöva lager och inte en hel motor.

Det har runnit lite vatten över motorn och in i lagret vid remskivan, känns som det är orsaken till att det gett upp i förtid.

Edit:
Nu är paketet ute, dags att värma och hålla tummarna!
Modifierad bit fästad vid en hemmagjord träjigg för att hålla en del med ett kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Att lager behöver bytas efter 20 år är väl inte i förtid?
 
Kanske inte sett till åldern, men det känns som slitaget berott på att det kommit in vatten, hade motorn gått i sin förväntade miljö hade det nog hållt lägre. 20 år är kanske ok, men är ju ändå en motor som går få timmar i veckan, jämfört med många motorer i industrin som går dygnet runt.

Knackat och satt i press, här händer inget. Vad är nästa steg?
 
  • Skadad elektrisk motor med synliga lindningar och tecken på vattenskada, placerad mellan träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.