VI har en 12 år gammal Miele ugn där jordfelsbrytare ibland löser ut precis efter uppvärmning. Idag hade vi ute en servicetekniker för ett annat garantiärende, byte av kontrollpanel på en Siemens induktionshäll. Jag, lite i förbifarten, nämnde att vi hade problem med vår ugn. Han vill genast plocka ut ugnen och göra mätningar på värmeelementen. Jag tackade självfallet ja det det fina erbjudandet. Efter mycket om och men hittade han efter uppvärmning ett jordfel på en värmeslinga. Han förstod dock inte vad värmeelementet används till, men tyckte att vi kan prova och se om det går att använda ungen utan det elementet.

Jag har efter lite letande kommit fram till att värmeelementet hör till en katalysator, elementet är på bara ca 200 W. Frågan som jag inte hittar några svar på är vad gör katalysatorn i ugnen? Kan vi leva utan den, eller ska man byta ut elementet?

Vissa ugnar har katalytisk rengöring, jag tror inte att det handlar om det. Vi har pyrolytisk rengöring på vår ugn.
 
Miele hade modeller som ”renade” luften som ventilerades ut. Kanske bra vid vissa maträtter men trist när man bakar bullar.
 
D DFYD123 skrev:
Miele hade modeller som ”renade” luften som ventilerades ut. Kanske bra vid vissa maträtter men trist när man bakar bullar.
Varför är det trist när man bakar bullar, eller är det bara att man förlorar den goda bulldoften i köket? Man kan stänga av katalysatorn, men den sätt igång var gång man stänger av och sätter på ungen. Jag har aldrig tidigare hört om katalysator på ugnar. Har man det på andra inbyggnadsugnar också, eller är det bara MIele?
 
hlph hlph skrev:
Har man det på andra inbyggnadsugnar också, eller är det bara MIele?
Jag vet att Bosch och Siemens haft (har?) det på några av sina finare ugnar. Tror inte Electrolux/Husqvarna/AEG har haft det.
 
  • Gilla
hlph
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Jag vet att Bosch och Siemens haft (har?) det på några av sina finare ugnar. Tror inte Electrolux/Husqvarna/AEG har haft det.
Vi hade en hq Timjan som lär haft katalysator. Mer eller mindre luktfri vilket oftast var tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.