Hej,

Köpt ett hus byggt 2013, enplan med vattenburen golvvärme i hela kåken, 145kvm. Drivs med elpanna och förbrukningen (inklusive) hushållsel runt 23000kwh per år. I energideklarationen fick huset G vilket givetvis inte är så bra.

Funderar på att investera i luft/vatten men det är rätt dyrt så undrar om det är värt det i längden? Tänker det tar många år att tjäna in på investeringen.

Den andra funderingen jag har är fläkten utomhus. Man läser nästan överallt att de för ganska mycket oväsen. Det är just lågfrekventa ljud som är mest irriterande. Hur upplever ni som har luft/vatten gällande ljudnivå osv?

Välkomnar alla tips och råd,
 
Vi har en äldre IVT Optima (installerad 2006) vi har pumpen på baksidan av garaget så på vår uteplats är den delvis avskärmad av garaget, jag upplever ljudet som obefintligt, vi spenderar mest tid utomhus under den varma delen av året och då används ju pumpen minst. Den kan föra lite oväsen vid avfrostning eller när det råkat bli lite is som fläktbladet slår mot men det är ganska sällan.
För oss är det mer störande med kylskåp eller diskmaskin än värmepumpen men det beror kanske till stor del på placeringen av utedelen som man gärna vill gömma undan både för att minska ljudet och för att det inte är ett jättevackert smycke på tomten.
 
Vi har en ca 1 år gammal Mitsubishi luft/vatten.
Upplever den som väldigt tyst, vår utedel sitter placerad på ena gavlen på huset, utanför vardagsrummet. Jag upplever den som väldigt tyst, även grannen brevid. Utedel en står placerad bara 5 meter ifrån grannens garage.
 
Jag skulle tippa på att du med en lvvp skulle sänka din energikonsumtion till 14000-16000 kwh per år. Kanske än lägre. Det ger alltså en ganska kort återbetalningstid.
I dina kläder hade jag absolut investerat i det.

PS. Jag vet att man inte kan konsumera energi, men vet inte hur man annars skall uttrycka det :) DS.
 
Jag tror det är möjligt att få ner elkonsumtionen ner till runt 12.000 kWh/år med en bra värmepump. Sedan beror det en del på om huset står i Kiruna eller Ystad?
 
Tack för svar! Låter som ni är nöjda och att
Ljudnivån är låg! Ska man köra med markstativ och
Gjuta en platta som den ska stå på?
 
Vår står på en grusbädd med vanliga trädgårdsplattor på men man bör väl följa installationsrekommendationerna från den tillverkare man väljer.
 
Tittar lite på frånluftsvärmepump, skulle det också kunna vara ett bra alternativ?
 
Flvp återvinner en del av värmen som annars ventileras ut med den gamla inomhusluften. Det kräver alltså att luften i huset är varm till att börja med.
 
Flvp kräver dessutom ett extremt tätt hus, som jag förstått flvp.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Tack för svar! Låter som ni är nöjda och att
Ljudnivån är låg! Ska man köra med markstativ och
Gjuta en platta som den ska stå på?
Vi gjöt en platta och sen ställde vi pumpen på det medföljande stativet. Vår utedel är förövrigt ganska stor och tung. Men det är nog bäst att följa installatörens rekommendationer.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Flvp kräver dessutom ett extremt tätt hus, som jag förstått flvp.
Huset behöver inte vara tätt för pumpens skull, men med undertryck i huset måste det finnas tilluft och i ett otätt hus får man kanske räkna med att det kan dra lite mer från löckorna. Om man nu märker det alls.

LVVP är ju enklare, då slipper man bry sig om att göra något med ventilationen.

Verkningsgraden skiljer inte jättemycket mellan FLVP och LVVP. Beror mycket på vilken modell man väljer. Min utedel är ganska tyst, bara fläkten som låter lite. Tystare än en Volvo på tomgång iallafall
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Huset behöver inte vara tätt för pumpens skull, men med undertryck i huset måste det finnas tilluft och i ett otätt hus får man kanske räkna med att det kan dra lite mer från löckorna. Om man nu märker det alls.

LVVP är ju enklare, då slipper man bry sig om att göra något med ventilationen.
Bygger inte flvp på ett extremt kontrollerat luftflöde där friskluften/tilluften värms upp genom att man flyttar värmen från från luften till tilluften och på så sätt inte kyler ner huset inifrån? Om svaret är ja på den så måste en flvp vara extremt ineffektiv i ett icke-tätt hus. Alltså vi pratar extrema förluster så till den grad att det inte är lönt.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Bygger inte flvp på ett extremt kontrollerat luftflöde där friskluften/tilluften värms upp genom att man flyttar värmen från från luften till tilluften och på så sätt inte kyler ner huset inifrån? Om svaret är ja på den så måste en flvp vara extremt ineffektiv i ett icke-tätt hus. Alltså vi pratar extrema förluster så till den grad att det inte är lönt.
Nej, det är ett FTX system du tänker på tror jag. Det funkar också bra på icke täta hus. Husen måste inte vara täta för att det ska funka. Det går bra ändå. Men täta väggar har mindre värmeläckage så en tät vägg ger ett energisnålare hus.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej, det är ett FTX system du tänker på tror jag. Det funkar också bra på icke täta hus. Husen måste inte vara täta för att det ska funka. Det går bra ändå. Men täta väggar har mindre värmeläckage så en tät vägg ger ett energisnålare hus.
Ahhh! Ok! Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.