Hejsan,
Imorgon Torsdag 26/8 kommer mitt nya projekt hem. :rofl:
Eller ska vi säga nya familjemedlem då min sambo har varit tydlig med att alla varelser måste döpas. :crysmile:

Efter en var sommar och en massa tid spenderad på åkgräsklipparen så bestämde jag mig för att köpa en Robotgräsklippare. Jag vet att det är väldigt sent på säsongen och kanske i sista stund men nu blev det så.
Tidigare har det inte bekymrat mig så mycket att klippa gräset men nu tar det ca 2tim en till två gånger i veckan.
Vi har också rätt så komplex tomt så det är mycket trixande varje gång.
Jag vill inte ha något undermåligt så jag satsade vad jag tror på en lite bättre och större klippare.
Det blev en Husqvarna 430X. Var inne på en 435X men den kanske är lite överdriven.
(Det är framförallt lutningen jag var inne på att klara med en 435X. då vi har en slänt på 45grader.)
Jag skipar nor slänten med roboten istället.

Nu till mina funderingar.
Hur skulle ni planera klippningen för roboten. Jag misstänker att jag kommer att få trixa lite och ändra med tiden. Men tänkte samla på mig så mycket info som möjligt från andra som har erfarenhet.
Jag har många olika småytor som ska ringas in. Sen vart efter det andra ytorna i trädgården blir klara kommer jag att ändra slingan. Ja, jo... visst hade det varit lättare att vänta tills tomten är klar. Men all tid går åt till anat just nu och jag behöver frigöra tid så tomten kan bli klar. :rofl: Moment 22

Här är min tanke. Vad säger ni??
Är den helt åt skogen?? jag har möjlighet till två guidekablar. BLÅ och RÖD
Zon 6 GUL markering tänker jag nog inte koppla på ännu den är så liten.
 
  • Planeringskarta för robotgräsklippning med markerade zoner och guidekablar på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du tänkt med begränsningskabeln? Svårt att se på din ritning men kabeln ska bilda en sluten krets och klipparen kör ej över denna gräns.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Dina zoner hänger inte ihop med varandra. Det går inte. Hela slingan måste vara en kontinuerlig loop (som iofs kan vara avsmalnad till att inte ha något avstånd mellan trådarna), men att ha en box på ens sidan en grusgång och en annan på andra sidan går inte. Inte heller kan klipparen följa guiden om den inte ligger mellan två begränsningskablar.

Jag kanske missförstår något, men så som det är ritat går inte att göra.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dina zoner hänger inte ihop med varandra. Det går inte. Hela slingan måste vara en kontinuerlig loop (som iofs kan vara avsmalnad till att inte ha något avstånd mellan trådarna), men att ha en box på ens sidan en grusgång och en annan på andra sidan går inte. Inte heller kan klipparen följa guiden om den inte ligger mellan två begränsningskablar.

Jag kanske missförstår något, men så som det är ritat går inte att göra.
Okej... jag förstår att det ska vara en slutenkrets. Men jag tänker precis som man läger en begränsningskabel ut runt ett träd tänker jag att man kan lägga två kablar från en zon till en annan.
Uppdatera kartan men GULA markeringar där begränsningskablar går fram och tillbaks.

Klipparen bör väl ändå kunna guida över begränsningskablar utan att stanna för att ta sig från en zon till en annan zon utan att stanna? eller har jag fel? någon som har något liknande eller löst det på något annat sätt?
 
  • Luftbild av en fastighet med markeringar för begränsningskablar och zoner för en robotklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kör absolut inte över en begränsningskabel. Den enda gång det sker är när beg.kabeln läggs parallellt, då blir denna gräns "osynlig" för klipparen.
Om den leds ut via gudiekabel och stöter mot beg.kabeln, stoppas körningen och klippningen påbörjas
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Den kör absolut inte över en begränsningskabel.
Om den leds ut via gudiekabel och stöter mot beg.kabeln, stoppas körningen och klippningen påbörjas
Ok... Jag läste någon stans att man kunde starta klipparen på olika avstånd ut på en gudiekabel.
Tänkte att om roboten guidar sig ut så borde den väl kunna köra över begränsningskabel och sedan starta på angivna meter ut från gudiekabeln.

Då måste jag alltså göra en liten gång vid dem gula sträcken där klipparen får gå över innan den startar. :rofl: (y)
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
M mikey_ax skrev:
Ok... Jag läste någon stans att man kunde starta klipparen på olika avstånd ut på en gudiekabel.
Tänkte att om roboten guidar sig ut så borde den väl kunna köra över begränsningskabel och sedan starta på angivna meter ut från gudiekabeln.

Då måste jag alltså göra en liten gång vid dem gula sträcken där klipparen får gå över innan den startar. :rofl: (y)
Ja det är korrekt, den leds ut längs guide x antal meter, men den får då inte möta/detektera en beg.kabel. Då sker det jag skrev.

Ett tips är att ladda ner manualen innan grejorna anländer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Man skapar ju korridorer med begränsningskabeln runt guidekabeln mellan de olika områdena. Det borde går bra.
 
Ha,ha..... Ja, sant skulle kolla manualen först. :crysmile:
Har suttat och läst Manualen nu.
Men korridorer borde det fungera. (y) men det blir recitens planering :D

Annars är ett alternativ att göra som jag sa och sen flytta klipparen manuellt mellan ytorna. Det vil jag helst slipa.
Gräsmattan kommer att bli mer sammanhängande när tomten är klar så det kan bara bli bättre. :rofl:

Konstigt att inte Husqvarna kan programmera robotarna så den struntar i begränsnings signalen när dem letar sig ut och sen när dem har kommit tillräckligt långt ut startar dem. Då skulle man kunna göra hur många Zoner som helst och bara guida ut klipparen.:thinking:

Hur som helst vi får leva med det vi köpt och försöka få det att fungera på bästa sätt. :D;)(y)
 
430x har GPS navigering, den ska lära sig själv de olika zonerna, jag tror den ritar upp tomten själv efter ett tag, zonindelningen blir då onödig
 
Men man måste ju förstås ”hängna in” tomten med begränsningskabel.
 
Det var därför jag köpte 430X för att den har GPS och ska vara lite mer smart.
Efter som tomten är så komplex tänkte jag att den bör hjälpa. ;)

Våran Robotdammsugare är riktigt smart och kan lära sig det mesta i rummen och ritar all planlösning.
Sen åker den i ett noggrant koordinerat mönster. Men det verkar inte som klipparna är lika långt fram i utvecklingen. Men oavsett är det imponerande :rofl:
 
H
Flytta den mellan zonerna går ju inte då laddstationen måste med till den zonen och kopplas in.
Enklast är att ha korridorer till zonerna och begränsningen ligger runt, måste vara sammanhängande till laddstationen
 
Är det någon som har en 430X eller liknande med GPS?
 
H
Jag har en 430x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.