Hallåj,
Jag ska sätta fönstersmyg och på byggvaruhusen finns 175mm breda. Jag vill ha 165mm breda, byggvaruhusen kunde inte klyva till det, för liten bredd.

Om jag ska klyva till det själv och det ska bli snyggt utan flisor och rakt, vad för maskin och tandning behöver jag då?
Har en cirkelsåg idag, noname billig variant.

/ tw
 
Har du ingen byggsåg eller tillgång till det så hade jag nog använt en elhyvel, ställ brädan på högkant på en hyvelbänk eller liknande.. Cirkelsåg funkar också men lite svårare med precisionen.
 
Om det inte är några mängder så kan du väl bara ta och såga av 9mm, sätta upp dem och snygga till med en bandslip? Det är väl annars inte så jättenoga, kanten täcks väl till största delen av fodret?
 
Vad jag gör i liknande fall är att såga med handcirkel, men ett par mm bredare än det ska vara, och sedan ta det sista med elhyveln. Litet snabbare än att hyvla bort alltihop.
 
Den klyvna sidan vänder man givetvis in mot fönstret. Kunde inte byggvaruhuset klyva till 165mm breda ?? Låter mycket märkligt...Låter som du inte varit på något byggvaruhus utan något annat...typ Cheapy eller liknande.
 
Tejpa där du ska såga och kör med cirkelsågen från baksidan med anhåll.
 
Ett vettigt råd är att åka till Bauhaus, Hornbach, K-rauta, Fredells etc etc och be dom kapa skivan till exakt mått för nån tia eller så.
 
Om man inte vet hur man göra själv är det ju ingen mening att tipsa och göra folk förvirrade. En massa larvtips överallt.

Man klyver självklart med din cirkelsåg som du hade. Såga smygen uppåner med det som ska va synligt neråt.
Om det är ett gammalt hus får man tvinga en bräda som angåll eftersom det blir diagonala klyvningar.
Men ska det klyva ner lika mycket i båda ändar så kör man det mot anhåll i en bordsåg eller med anhållen till cirkelsågen.
Är rättså nogrant så det bästa är att ha en till smyg som anhåll om du kör med cirkelsåg.
Annars skaffa klyvsåg/bordsåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.