F
Lite chockartad upptäckt måste jag säga. Men varför lägger polisen resurser på detta? Dom är annars väldigt glada för att lägga ner undersökningar, inga bevis som det behändigtvis heter.
 
  • Gilla
undine och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ett perfekt sätt att bli av med liken efter att man mördat. Man kastar in de i mycket gamla hus och försöker få det hela att se mycket gammalt ut ... :p

Jag tror det är bra att polisen är något lite alert och i alla fall gör en smärre undersökning för att konstatera att det är ett mycket gammalt dödsfall. Troligen kommer man fram till detta rätt snabbt och lägger då ner undersökningen på stört.
Men rent tekniskt måste de ju kategorisera alla förundersökningar, så därför väljs det väl mord eller något sådant, så det ligger "i rätt låda", innan det läggs ner.
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
F Fakathong skrev:
Lite chockartad upptäckt måste jag säga. Men varför lägger polisen resurser på detta? Dom är annars väldigt glada för att lägga ner undersökningar, inga bevis som det behändigtvis heter.
Lite tråkig kommentar kan jag tycka, eller menar du på fullaste allvar att polisen alltid tar eventuella mord med en axelryckning och struntar i att utreda om det är mord eller ej?

Nu rör det sig förhoppningsvis om ett väldigt gammalt dödsfall men det är väl klart att de kommer kolla så det inte skett väldigt nyligen.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
F Fakathong skrev:
Lite chockartad upptäckt måste jag säga. Men varför lägger polisen resurser på detta? Dom är annars väldigt glada för att lägga ner undersökningar, inga bevis som det behändigtvis heter.
Standardutförande.
 
A Andy78 skrev:
Standardutförande.
"Standardförfarande" kanske? Eller menade du huset? Att gamla hus alltid kommer med lik på vinden? ;)

Jag trodde de skulle vara i garderoben, men vad vet jag... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Är det byggahus egna journalister som skriver?
Vart kommer nyheten ifrån?
 
T TheGame skrev:
Är det byggahus egna journalister som skriver?
Vart kommer nyheten ifrån?
Det är en artikel från Expressen som de har skrivit av och kortat ner lite.
 
@gbgustaf
@useless

Ok tänkte bara att jag tycker att dom som skriver artiklar på byggahus borde länka källa, annars ser det fake eller påhittat ut.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Det står i artikeln att man citerar Expressen. Det är ganska vanligt att man gör så i nyhetsartiklar.
Jämför med Aftonbladets artikel, länkad här ovanför, som citerar Uppsala Nya Tidning.
 
På tjänstehjonsstadgans tid när jordlösa var tvungna att ta årstjänst som drängar och pigor och inte hade rätt att försörja sig på annat vis samtidigt som det varken fanns kondomer eller abort och kyrkotukten var hård så var det tyvärr många nyfödda barn som blev dräpta av desperata mammor som var rädda att bli utan uppehälle. Det händer emellanåt att skelett dyker upp. Det lär ha dykt upp några rester av ett gömt spädbarnslik på Laduskatan norr på Homlaxträsket någon gång före kriget men det var gammalt redan då och kom aldrig till någon polisundersökning.
 
  • Gilla
undine och 4 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Det står i artikeln att man citerar Expressen. Det är ganska vanligt att man gör så i nyhetsartiklar.
Jämför med Aftonbladets artikel, länkad här ovanför, som citerar Uppsala Nya Tidning.
Jag förstår att Aftonbladet inte länkar till konkurrent typ men dom som skriver artiklarhär kan länka till källan.
 
Inte bara kan, man ska väl hänvisa till källan?
Till och med kvällstidningarna brukar ju skriva vem källan är om dom inte har gjort reportaget själv.
 
Hej,

Min morbror fick upp en käke med tänder på fiskenätet när han fiskade får några år sedan. Till min förskräckelse tyckte jag det såg ut som en underkäke från en människa och kontaktade Naturhistoriska museet vilket 'djur' det kunde vara. Där var var rådet att genast kontakta polisen. Som sagt, polisen kom (två stycken var de) och med handskar la de käken i en plastpåse för transport till kriminaltekniska (SKL) för undersökning. ALLA upphittade likdelar som kan komma människa MÅSTE undersökas, var svaret. Mannen från Naturhistoriska hade från fotot jag skickade gjort en bedömning att det var från en äldre man (stor käke med mycket nedslitna tänder) och från en tid då det inte fanns amalgamfyllningar, så troligtvis 1800-tal eller äldre. Jag tyckte det var spännande att få reda på hur gammal käken kunde vara via SKLs kol-14 analys, som man ju daterar arkeologiska fynd med. Det finns nämligen många gamla berättelser om båtar som förlist i sjön med med folk som drunknat. Svaret från kol-14 analysen kom ett år senare (ärendet var inte prioriterat, vilket man kan förstå), men svaret var en besvikelse. Det enda polisen var ute efter var att se om det var ett 'modernt' fall, dvs inte preskriberat, och därför gjordes ingen riktig åldersdatering. Man bara konstaterade att käken var från före 1960-talets alla atombombsprängningar (när det vräktes ut kol-14 i atmosfären) och att mannen var äldre än 50 år när han dog. Den slutsatsen hade ju redan Naturhistoriska dragit med hjälp av ett foto... Men det var spännande så länge det varade!
 
  • Gilla
Mony och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.