För ett år sedan lät jag en elektriker montera en lampa på utsidan av garaget. Den tänds/släcks med en enkel vippströmbrytare inne i garaget. Garaget är fristående. Jag skulle vilja kunna tända lampan utifrån när jag är på väg hem, stället ligger ensligt och är mörkt på vintern. Kanske går det att byta ut vippströmbrytaren mot en brytare med fjärrkontroll, typ Nexa eller Plejd? Det tråkiga är jag då måste anlita elektriker för bytet. Kan man ha en fjärrstyrd lampa i armaturen i stället? Skulle en Smartline lampa från Telldus fungera? Då den verkar styras med hjälp av Bluetooth finns det väl en gräns hur nära man måste vara. Hur nära?
 
Fjärrstyrning i all ära, men med dom här förutsättningarna tycker jag att det verkar ytterst lämpligt med röreslesdetektor, gärna en variant med skymmningsrelä inbyggt.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Och enklast är ju att skruva i en lampa med inbyggd skymningsfunktion. Den kommer då att lysa hela tiden det är mörkt, men med LED, så blir ju inte förbrukningen så stor.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Instämmer med ovan.
Finns dock en enklare lösning. Du kan byta ut bara lampan mot denna med inbyggd skymmningsrelä [länk]
eller denna som t.o.m. har inbyggd rörelse och skymmningsrelä [länk]
Led lampor drar inte många watt
Tack, det där låter enkelt, och bra!
 
A askg skrev:
För ett år sedan lät jag en elektriker montera en lampa på utsidan av garaget. Den tänds/släcks med en enkel vippströmbrytare inne i garaget. Garaget är fristående. Jag skulle vilja kunna tända lampan utifrån när jag är på väg hem, stället ligger ensligt och är mörkt på vintern. Kanske går det att byta ut vippströmbrytaren mot en brytare med fjärrkontroll, typ Nexa eller Plejd? Det tråkiga är jag då måste anlita elektriker för bytet. Kan man ha en fjärrstyrd lampa i armaturen i stället? Skulle en Smartline lampa från Telldus fungera? Då den verkar styras med hjälp av Bluetooth finns det väl en gräns hur nära man måste vara. Hur nära?
Enklast med en wifi styrd lampa.
Den kan du styra efter ett schema eller solens upp/nedgång. Går givetvis att tända med mobilen också.
Kostar bara en hundring och kräver ingen elektriker.
https://www.netonnet.se/art/smarta-...it-dimbar-9w-wi-fi-2700k-6500k/1015482.16605/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.