Funderar på laddhybrid och skulle då såklart behöva montera en laddbox. :)

Hos mig så står garaget en bit ifrån huset men det är draget tre faser ut dit och avsäkrat inne i huvudcentralen och uppmärkt med "3x10A -1.5 mm2" och garaget har sin egen undercentral. Går det att koppla laddboxen direkt till denna undercentral eller måste det gå en matning direkt ifrån huvudcentralen i huset? Kanske dum fråga men lika bra att ställa den så det inte blir några överraskningar.

Står såhär på deras spec på https://tibber.com/se/store/produkt/easee :

  • Laddstyrka 1,4 - 22 kW
  • Laddkontakt Typ 2
  • Inbyggd energimätare
  • Inbyggd jordfelsbrytare typ B

Tänker jag rätt att jag maximalt kan ta ut 6900W från dessa tre faser i mitt fall?
 
Det går bra att koppla direkt på undercentralen. Du kan ladda med tex 3x6A för att ha lite kvar till annat i garaget.

Laddhybrid vill du nog gärna kunna ladda med 1x16A eller i alla fall 1x10A. Men mitt råd är att skippa laddhybrid och gå direkt på elbil.
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
Förtydligande, många laddhybrider kan bara ladda från en fas.
 
W witten skrev:
Det går bra att koppla direkt på undercentralen. Du kan ladda med tex 3x6A för att ha lite kvar till annat i garaget.

Laddhybrid vill du nog gärna kunna ladda med 1x16A eller i alla fall 1x10A. Men mitt råd är att skippa laddhybrid och gå direkt på elbil.
Kanon, tack! :)

Den bilen jag kikat på går att ladda med 7.4kW så det är lugnt. Är inte redo för elbil ännu utan jag fegar isåfall med en hybrid ;)
 
  • Gilla
stilofunk och 2 till
  • Laddar…
En del bilar laddar med 7,3 kW på en fas. Detta medför att 32A behövs för att ladda med max hastighet.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Funderar på laddhybrid och skulle då såklart behöva montera en laddbox. :)

Hos mig så står garaget en bit ifrån huset men det är draget tre faser ut dit och avsäkrat inne i huvudcentralen och uppmärkt med "3x10A -1.5 mm2" och garaget har sin egen undercentral. Går det att koppla laddboxen direkt till denna undercentral eller måste det gå en matning direkt ifrån huvudcentralen i huset? Kanske dum fråga men lika bra att ställa den så det inte blir några överraskningar.

Står såhär på deras spec på [länk] :

  • Laddstyrka 1,4 - 22 kW
  • Laddkontakt Typ 2
  • Inbyggd energimätare
  • Inbyggd jordfelsbrytare typ B

Tänker jag rätt att jag maximalt kan ta ut 6900W från dessa tre faser i mitt fall?
Om du vill dra nytta av 50% skattereduktion för installation av laddbox kommer avståndet till garaget bli intressant.
Jag tvivlar på att elektrikern som gör installationen låter det vara 1,5mm2 kabel oavsett avsäkringen på 10A.
Mest troligt kommer du vilja ladda 2-fas 16A eller enfas 16A och antagligen får du rådet att byta till 2.5mm2 eller 6mm2 beroende på avståndet till garaget.
 
H hllvkn skrev:
Om du vill dra nytta av 50% skattereduktion för installation av laddbox kommer avståndet till garaget bli intressant.
Jag tvivlar på att elektrikern som gör installationen låter det vara 1,5mm2 kabel oavsett avsäkringen på 10A.
Mest troligt kommer du vilja ladda 2-fas 16A eller enfas 16A och antagligen får du rådet att byta till 2.5mm2 eller 6mm2 beroende på avståndet till garaget.
Hm där fick jag ju något att tänka på. Har ingen aning hur det ser ut faktiskt. I centralen inne så står alla 10A uppmärkta med 1.5 kvadrat men det kanske är felmärkt på de tre som går ut till garaget?

Anledningen till att jag funderar på felmärkning är för att tidigare ägare som byggde huset verkar ha använt lite tyngre maskiner och grejer ute i garaget och jag tycker elsystemet i övrigt verkar välgjort så då verkar det ju skumt att snåla på kabel ut dit men man vet ju aldrig.

Bifogar bild på undercentral i garaget samt ett försök att fota inkommande kabel som man kan skymta. Tycker den känns rätt grov men jag vet ju å andra sidan inte hur den bör vara för att vara korrekt..

Om vi utgår från att det trots allt är endast 1.5 kvadrat, hur pass mycket ström törs/bör jag ladda med om jag kör trefasladdning? Kan man kanske gå ner till 6A och på så vis ladda med ca 4kW istället?

Varför skulle jag förresten troligen vilja ladda med endast 1 eller 2 faser istället för tre som finns tillgängligt? :)
 
  • Elektrisk undercentral i garage med säkringar och inkommande tjock kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en troligen tjock elektrisk kabel i ett garage, vilket antyder frågor om dess kapacitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att bilen sannolikt bara klarar enfasladdning.
 
D Daniel 109 skrev:
För att bilen sannolikt bara klarar enfasladdning.
Det handlar om en Mercedes a250e, såvitt jag förstår så kan man ladda den med tre faser.

” it is also equipped with a two-phase AC charger with an output of 7.4 kW. With DC charging, you can charge the vehicle to 100% according to the state of discharge in 20 to 30 minutes, AC charging in 1 hour and 45 minutes. It is worth noting that the AC charger is two-phase, so you can use a 16 A three-phase wallbox to take full advantage of the power. This is a huge advantage over single-phase charging. ”
 
Nja. Uppenbarligen klarar den enfas 400V. Så på 6A får du ut 2400W.
 
berisen berisen skrev:
Det handlar om en Mercedes a250e, såvitt jag förstår så kan man ladda den med tre faser.

” it is also equipped with a two-phase AC charger with an output of 7.4 kW. With DC charging, you can charge the vehicle to 100% according to the state of discharge in 20 to 30 minutes, AC charging in 1 hour and 45 minutes. It is worth noting that the AC charger is two-phase, so you can use a 16 A three-phase wallbox to take full advantage of the power. This is a huge advantage over single-phase charging. ”
Det låter inte konstigt med 1.5mm2 kabel i din installation utan helt normalt.
Anledningen till att elektrikern kan tänkas vilja byta kabel är att laddboxen ger hög belastning över längre tid än någon räknade med i samband med att din elinstallation genomfördes för x-antal år sedan.
A250e har som du skriver 7.4kw laddare med tvåfas. Det är två faser med 16A. (230V*16A*2)
Men vad jag vet finns det inga laddboxar i Sverige med tvåfas, därför blir det trefas laddbox för att kunna matcha bilens laddningsprestanda.
Leta efter en 11kW installation 230V16*3
även om fler boxar klarar det dubbla, dvs 22kW.
 
Det är säkerligen en enfasladdare för 400V och inte två på 230V. Så din effektberäkning blir fel.

All ledningsdimensionering förutsätter att belastningen kan vara kontinuerlig. Så om den var okej tidigare är den det även med en laddare ansluten.
 
Mikael_L
berisen berisen skrev:
Varför skulle jag förresten troligen vilja ladda med endast 1 eller 2 faser istället för tre som finns tillgängligt?
Det beror på bilen du köper, vad dess ombordladdare fixar. Det är inte alls ovanligt att det endast sitter en enfas ombordladdare, iaf i bilarna i lägre prisspann (som ändå är väldans dyra alltså).
Och har du en bil som endast laddar enfasigt så laddar du med max 2,3 kW med nuvarande 10A säkringar.

edit:
OK, det kom ju svar på detta sen ... :oops:
 
Okej det är lite rörigt det här för mig som nybörjare..:D

Men först och främst, bilen kan alltså ta emot max 7.4kW, antingen genom att köra 1 fas 32A eller 2*16A. Så långt okej.

Om jag skaffar en Easee-laddbox som jag nämnde i trådstarten så ska ju denna kunna klara av att justera laddstyrkan helt fritt i spannet 1.4-22 kW och den fixar 1 eller 3 faser.

Borde jag då inte teoretiskt kunna nyttja alla tre faser jag har tillgängliga och åtminstone kunna ladda bilen med 3*8A även fast jag har "klena" trådar ut dit? Eftersom bilen verkar kunna ta emot på två faser samtidigt så kan jag alltså ladda bilen med 3.68kW genom laddboxen?

Jag hade hoppats kunna köra 6 eller 8A på tre faser och på så vis uppnå åtminstone 4 respektive 5kW men eftersom bilen bara tar emot på två så får jag kanske tänka om.

Eller vad är teoretiskt max jag kan få ut med mina förutsättningar tillsammans med Easee-boxen?

Visst vore det kul att kunna ladda med 7.4kW men det är bara ett batteri på 15.6 kWh så det går hyggligt fort även om man bara kan ladda med 3.68 kW och det är jag rätt nöjd med.
 
Redigerat:
Boxen är bara ett eluttag med lite lullull. Boxen levererar de faser den får in till bilen utan att göra något med strömmen. Så det hänger helt på vad det sitter för laddare i bilen. Boxen informerar bara bilen om hur mycket ström den får dra.

230V*32A är inte samma sak som 400V*16A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.