N nyss ny husägare skrev:
Alla hus har sadeltak idag, ena sidan av gatan enplanshus, andra sidan av gatan tvåplanshus. Ingen har någon vinkel utbyggd utan huskropparna är rektangulära med vidbyggt förråd och carport.
Du skrev i starten att de anmärkt på att det kommer att avvika för mycket mot övriga hus i gruppen. Tror det blir svårt att komma runt hos handläggarna då det går utanför vad de får besluta om.

Kontakta dem som sitter i byggnadsnämnden och se om de kan tänka sig att släppa igenom ditt förslag. Säger även dem nej skulle jag inte be dem ta upp ärendet i nämnd, annat än att du är säker på att du har rätt och är inställd på att köra det vidare till Länsstyrelsen.

Räkna med att det kan ta 6 mån till 1år innan länstyrelsen har sagt sitt.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Hur stor yta är din fastighet på? Jag tolkar att den ska vara på minst 800m2 för friliggande hus.

Är det befintliga huset kanske byggt innan detaljplanen kom till?
 
För mig är det för lite material presenterat för att få en uppfattning om handläggarens bedömning är rättvis. Att ”saxa” delar ur planbeskrivningen och plankarta ger ingen helhet. Hur är det med situationsplan över fastighet och karta över området? Vad står det i granskningsyttrandet?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Hur stor yta är din fastighet på? Jag tolkar att den ska vara på minst 800m2 för friliggande hus.

Är det befintliga huset kanske byggt innan detaljplanen kom till?
Vår tomt är på 400kvm och således anpassad efter detaljplanens gruppbyggda enplanshus. Huset är bara ca 5 år gammalt.

Frågan är väll mer generellt om det alltid är väldigt svårt att få till tillbyggnader i radhus/kedjehus/grupphus-områden trots att man håller sig inom planbestämmelserna genom att handläggarna kan hänvisa till att området ska fortsätta ha likadana hus. Jag trodde i min enfald att detta främst gällde särskilt bevarandsvärda områden från olika tidsepoker eller där detaljplanen uttryckligen säger att husen ska vara tex vita och byggda i en volym tex...
 
M MetteKson skrev:
För mig är det för lite material presenterat för att få en uppfattning om handläggarens bedömning är rättvis. Att ”saxa” delar ur planbeskrivningen och plankarta ger ingen helhet. Hur är det med situationsplan över fastighet och karta över området? Vad står det i granskningsyttrandet?
Vill helst inte lägga ut hela planen och yttrandet här då det snabbt skulle gå att identifiera var det är någonstans, men jag har sett i andra trådar att du har stort kunnande i dessa frågor så jag skickar gärna dem till dig på pm om ok?
 
N nyss ny husägare skrev:
Vår tomt är på 400kvm och således anpassad efter detaljplanens gruppbyggda enplanshus. Huset är bara ca 5 år gammalt.

Frågan är väll mer generellt om det alltid är väldigt svårt att få till tillbyggnader i radhus/kedjehus/grupphus-områden trots att man håller sig inom planbestämmelserna genom att handläggarna kan hänvisa till att området ska fortsätta ha likadana hus. Jag trodde i min enfald att detta främst gällde särskilt bevarandsvärda områden från olika tidsepoker eller där detaljplanen uttryckligen säger att husen ska vara tex vita och byggda i en volym tex...
Tyvärr för din del är det inte ovanligt att hela områden blir K-märkta på olika nivåer. Ex så är hela området runt Karolinska institutet K-märk trots att vissa hus är helt nybyggda och i stål och glas.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr för din del är det inte ovanligt att hela områden blir K-märkta på olika nivåer. Ex så är hela området runt Karolinska institutet K-märk trots att vissa hus är helt nybyggda och i stål och glas.
K-märkning finns inte här.
 
Är det någon som har erfarenhet av tillbyggnad på ett grupphus eller kanske ett radhus/kedjehus?
 
Är det här med gruppbyggda hus vanligt förekommande i detaljplaner? Jag tycker det låter sjukt osäkert, det finns väl inte som begrepp i PBL? Det verkar som de har lagt mer eller mindre bara B och att fastighetsstorlekarna styr användningen? Då blir jag nyfiken på om det också är fastighetsindelningsbestämmelser annars hoppas jag att någon lägger ihop två fastigheter i mitten av grupphusen och bygger ett sk styckebyggt hus.

Jag tolkar det som att frågan här alltså är om ert förslag kan definieras som ett gruppbyggt hus? Och då måste det per definition se ut som de andra gruppbyggda husen? Jag hamnar bara återigen i, är detta vanligt?
 
N nyss ny husägare skrev:
K-märkning finns inte här.
Det behöver inte vara K-märkning. Det kan vara att det omfattas av ett gestaltningsprogram.
 
M Manfreds skrev:
Är det här med gruppbyggda hus vanligt förekommande i detaljplaner? Jag tycker det låter sjukt osäkert, det finns väl inte som begrepp i PBL? Det verkar som de har lagt mer eller mindre bara B och att fastighetsstorlekarna styr användningen? Då blir jag nyfiken på om det också är fastighetsindelningsbestämmelser annars hoppas jag att någon lägger ihop två fastigheter i mitten av grupphusen och bygger ett sk styckebyggt hus.

Jag tolkar det som att frågan här alltså är om ert förslag kan definieras som ett gruppbyggt hus? Och då måste det per definition se ut som de andra gruppbyggda husen? Jag hamnar bara återigen i, är detta vanligt?
I storstäderna är det rätt vanligt.
 
R Robert-san01 skrev:
I storstäderna är det rätt vanligt.
Jag förstår konceptet men köper det inte riktigt som bestämmelse.
 
N nyss ny husägare skrev:
Är det någon som har erfarenhet av tillbyggnad på ett grupphus eller kanske ett radhus/kedjehus?
Jag hade en granne som byggde ut sitt "fristående radhus". De var noga med att gestaltning behölls.
 
Blir ju väldigt dyrt så är ju inte aktuellt, men teoretiskt, vad skulle dom säga om ett ett källar plan?
Eller kanske två?
Lite knepigt att lyfta hela huset medan det görs, men tredubbling av ytan utan att grannar påverkas och utseendet skule inte påverkas.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
För övrigt tycker jag det är snudd på skandal att en myndighet särskriver. "Grann fastighet".
"Grann fastighet" betyder strikt talat en vacker fastighet. Det skulle vara kul om någon prövade det rättsligt att få bygglov nära tomtgräns baserat på att grannens tomt inte var särskilt vacker :)
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.