Hej,

är det någon som har en uppfattning om vad det är för NCS-kod på färgen Krita från Alcro? Jättetacksam för all hjälp!!
 
Alcros inspirationskulörer har ingen NCS-kod men när jag ser den på nätet skulle jag kunna gissa på halva receptet s0502-y på ett ungefär. Oavsett om du väljer den så är det så minimalt med brytfärg i burken att den närmast är vit. T.o.m. Alcros äggskal ser mörk ut i jämförelse...då förstår man hur vit krita är.
 
Tack för ditt svar! Saken är den att när man ser färgkortet så ser den nästan helt vit ut, men nu när vi provmålat lite med den, upplevs den nästan som rosalila. Eftersom det är så stora ytor som ska målas, är man ju lite rädd för att få ett rosa hus...:)
Känner du till någonting om s1005-y30r, s1002-y50r eller s1002-y? Vet du hur dessa kan upplevas på större ytor?
 
Mmm...Jag vet inte om du vet hur NCS-skalan fungerar, men om jag tar ditt exempel med s1005-y30r så betyder "10" att det är 10% svart, "05" att det är 5% kulör, "30R" att det är 30% rött och resten (upp till 100%) gult - dvs. 70% gult.

Efter detta kan man lätt känna av kulörerna, och 1005-y30r är en kulör som drar åt röd-gult i detta fall, då jag bläddrar bland mina block, ser jag att denna är en nedtonad aprikos, 1002-y50r är en nedtonad aprikos-rosa, och 1002-y är en nedtonad grå som drar i gult. Oavsett vilken du väljer av dessa så är ingen "nästan vit" utan kraftigt nedtonade. Vill du ha vita nyanser ska du max välja 5% kulör. Dvs en färg som börjar på s05.....

När du får upp en kulör på väggen så är det generellt så att de inte blir mörkare (när de är så pass ljusa) utan det är kulören som framträder skarpare. Du bör därför välja en kulör med 2-5% kulör, i detta fall S0502-...., eller S0505-.... Om du tar upp de två aprikos samt aprikosrosa kulörerna så är jag övertygad om att du inte kommer att bli nöjd om det är nästan vitt du eftersträvar.

Vill du hamna i gråskalan, fast vitt, skulle jag tipsa om 0500-N eller 0800-N, vill du gå i en varm ton så skulle du kunna välja 0502-Y50R eller kanske halva receptet 0505-y30r. På stora ytor gör den rosa-gula tonen ganska mycket, och om du inte hittar lämplig inspirationskulör skulle jag välja halva receptet av något du tycker är vackert i den ljusa skalan. Det kan kännas krångligt och kanske som att man är en jobbig kund, men det är du som ska leva med det och de flesta färghandlare förstår detta.

Du får gärna ställa fler frågor om du vill, jag kikar in imorgon igen. :)
 
Målade själv om för ett tag sen, och var mycket intresserad av just Krita. Märkligt att du får en rosa nyans, är det säkert att butiken blandat provburken rätt? Krita är nämligen vit bas med endast ett uns av svart tillsats, det borde alltså vara en helt neutral, mycket ljusgrå kulör. Absolut inte rosaaktig.
 
Hmm....ja...har du brutit burken på Alcro eller gått till ngn annan färgförsäljare som "har receptet i sin dator"? Det kan skilja ljusår...
 
Jag köpte provburken hos en Alcroåterförsäljare, och efter att ha provmålat med 7-8 (!) olika vita och ljusgrå nyanser, är det extra tydligt att denna inte är vit. I butikens lysrörsbelysning framstår denna nästan som helvit, men väl hemma i dagsljus syns det även på färgprovet att det drar åt lila.

Efter mycket velande och åtkilliga provburkar, har vi nu bestämt oss för S0500-N (inte så vilt kanske :)). Nu återstår det bara att se huruvida detta passar till dörrarna i S0502-Y. Nödlösningen är att lacka om även dörrarna. Underliggaren till trappan kommer också att målas S0500-N.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Jag målade mitt vardagsrum med S0500-N. (Alcro kallar den "Snö"). Är inte krita en något mörkare variant i samma färgskala? Isåfall är den kanske S0800-N ?

"Snö" känns snudd på helt vit, men i bra ljus (solljus) så syns det att den är svagt gråaktig.
 
Lite sent ute kanske, men vi fick NCS-nummer på "lav" och "kalksten" från Alcros kundtjänst. Behövde dom när vi skulle söka bygglov,

/Fredrik
 
Jag undrar också vad Alcro Krita har för NCS-kod. Det är inte 0500-N i alla fall även om den är relativt nära (Krita är snäppet mörkare).
 
F fredwel skrev:
Lite sent ute kanske, men vi fick NCS-nummer på "lav" och "kalksten" från Alcros kundtjänst. Behövde dom när vi skulle söka bygglov,

/Fredrik
F fredwel skrev:
Lite sent ute kanske, men vi fick NCS-nummer på "lav" och "kalksten" från Alcros kundtjänst. Behövde dom när vi skulle söka bygglov,

/Fredrik
Har du kvar NCS koderna är jag tacksam om du kan uppge dom!! Söker just efter ffa Lav 175/ tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.