Hej,

Ska renovera badrum inom kort i villa från 70-talet. Badrummet har fönster som kommer att sitta ganska nära duschutrymmet. Inte så att det skvätter direkt på, men kommer säkert att komma en del vattenånga på fönstret.

Det är ett äldre träfönster, exakt årtal okänt men gissar från byggåret 1972. Förutom att målning behövs så sa besiktningsmannen att det kan vara kvar. Min tanke var därför att behålla det och bara måla om och fräscha upp med nytt handtag och foder. Jag gillar egentligen att det är ett träfönster och rutan är dessutom snyggt frostad. Det tar också emot att slänga ett fungerande fönster av resursskäl.

MEN, då kommer också frågan om fönstret klarar 25 år till i ett badrum med 4 pers i hushållet (istället för ensamhushåll). Eller bör jag passa på att byta mot ett PVC-fönster? Vad jag förstår så kan vi inte byta det senare utan att bryta tätskikt vilket jag vill undvika. PVC-fönster är ju fulare men jag vill framförallt ha det fuktsäkert och inte behöva oroa mig för att göra om badrummet igen om 10 år.

Hur hade ni resonerat?

mvh
 
lägger in en bild som bonus :)
 
  • cbild55bimbg8mjpauro7--1876724067-rszww1265-80.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta väl hand om gamla fina fönster, det är säkert bra virke i karmen så ge det lite extra kärlek så klarar det 25 år till eller mer. PS Plastfönster är förbjudet av Stilpolisen ;=)
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
De bara till att ha rätt ventilation och följ säkert våtrum så blir det bra. Du kan ju enkelt måla om fönstret om 10 år om det skulle behövas. Hellre det än ett PVC-fönster :D.
 
  • Gilla
hilag och 1 till
  • Laddar…
tack för svar och medhåll! Håller med om att PVC-fönster är fula som sjutton.
Bör man måla med någon speciell färg för att öka tåligheten?
 
Fönsterfärg många lager och använd kvalitetsfog/silikon vid foder/karmen.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.