Tänkte bygga en hylla liknande IKEAs billy fast anpassat till ett särskilt utrymme. Tänkte köpa ett par MDF-skivor.
Problemet är att Takhöjden är runt 270 cm och maxlängd på skivor verkar vara 240.

Hur hade ni gjort? Den ska målas efteråt så jag antar att man skulle kunna foga ihop två skivor utan att det syns.
 
Funkar att foga med kex och lim. Bra om man kan lägga långa plankor eller reglar 90 grader mot fogen. Sedan spänna ihop Skivorna med spännband. Lite bökigt, men det går. Kräver fräs med special-skär eller kex-maskin.
 
Tack för svar. Det verkar lite meckigt och i mitt fall när det är så lite som saknas kanske man kan lösa det på något annat smart sätt. Längden på mdf:en är 244 cm, bygger jag kortsidorna ovanpå långsidorna är vi uppe i 247-248 cm. En sockel på det och en list i taket så borde det funka. :)
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Maveric77 Maveric77 skrev:
Så här gjorde jag, hade samma problem -> [länk]

Kortfattat så kan man säga att jag satte råspont från golv till tak (ca 270 cm) och sen skruvlimmade jag MDF-skivor på utsidan. Spacklade, slipade och målade.
Smart, långsidorna blir väl ganska tjocka dock. Hade du förresten hyllplan i ren MDF eller stärkte du dem på något vis?
 
E Ecke1 skrev:
Smart, långsidorna blir väl ganska tjocka dock. Hade du förresten hyllplan i ren MDF eller stärkte du dem på något vis?
Långsidorna blir 16+23+16 mm tjocka (MDF+Råspont+MDF) men du kan ju såklart justera lite med en tunnare MDF kanske?

Hyllplanen är bara 22 mm MDF, och det har inte hängt sig något trots en rejäl belastning under ca 10 år.

Ritning av en hyllkonstruktion med MDF-hyllor och råspont i en detaljerad skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.