Bowman
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tack för tipset. Det ska jag kolla upp.
Tänk på att det som är superenkelt för vissa att lära sig är betydligt svårare för andra…:crysmile:
Det är ett roligt och bra program om man är lite nyfiken så lär man sig fort.
Man kan få tag i det gratis, ingen piratversion eller så, men det är lite klurigt att lista ut.
Det är sketchup Make 2017.
https://forums.sketchup.com/t/sketchup-make-2017-download-links/74172
Klicka på:
Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välj gärna engelsk version då det är lättare att lära sig genom guider osv från www.
Man kan använda detta utan licens, men får klicka på "start using Sketchup" istället för " free pro trial osv"
Även efter 30 dagar.
Lycka till!

Till TS, följer med spänning då jag håller på med att göra en liknande altan med.
Har inte riktigt dina Sketchup skills, men man lär sig :)
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Det tar lite pillande innan man kommer in i det, men när man väl är över första tröskeln så blir det kul att modellera i sketchup. Finns webbaserad gratisversion. Man kan ju bli hur detaljrik som helst, här är bultar för skruvregeln mot källarväggen.
[bild]

Men det jag brottas med nu är dimensioneringen av den takade delen, som vid senare tillfälle kan tänkas glasas in. På svenskt trä får jag bara att allt inkl hela altanen måste byggas i limträ.. blir inte riktigt klok där.

På bilden är det 95x95 stolpar med en 45x195 som överliggare. Tänkte sen ha 45x170 på c/c1200 att lägga plastraket på. Måste kanske upp i 190mm på överliggaren?

[bild]
Otroligt vad snygg och detaljrik ritningen är. Det där ska jag verkligen ta tag i när tiden finns. Har fått skämmas för mina handritade skisser i 20 år (jag lovar. Det är katastrof) så nog skulle folk bli förvånade om jag lyckades få fram så där snygga skisser.

Ang. Din fråga om stolpar och överliggare så ser jag inte hur stor spännvidden är på överliggaren. Det är ju inte så att det inte kommer hålla med 45x195 på överliggaren men om spännvidden är för stor så kommer 195:an bågna med åren. Ur den aspekten är limträ överlägset.
Ska du nu glasa in upp till överliggaren så skulle jag rekommendera tryckt limträbalkar som överliggare.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Det är ett roligt och bra program om man är lite nyfiken så lär man sig fort.
Man kan få tag i det gratis, ingen piratversion eller så, men det är lite klurigt att lista ut.
Det är sketchup Make 2017.
[länk]
Klicka på:
[bild]
Välj gärna engelsk version då det är lättare att lära sig genom guider osv från www.
Man kan använda detta utan licens, men får klicka på "start using Sketchup" istället för " free pro trial osv"
Även efter 30 dagar.
Lycka till!

Till TS, följer med spänning då jag håller på med att göra en liknande altan med.
Har inte riktigt dina Sketchup skills, men man lär sig :)
Toppen, nu slipper jag sitta i webversionen! :love:(y)

Några få tips som tar en ganska långt i sketchup.
  • Börja alltid rita på baslinjen (röd axel)
  • Modellera delarna för sig som egna komponenter och lägg sedan ihop till helheten
  • Lär dig "move/copy" & "rotate" verktyget ordentligt. (det är med move man kan göra löpande kopior på x mått eller x antal på ett givet mått. Staketpinnar, eller trallbrädor ex.) Väldigt användbart på framförallt altanmodellering.


Bra tutorial för multiplicera och dela:
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Bowman
Semiproffset Thiger skrev:
Toppen, nu slipper jag sitta i webversionen! :love:(y)

Några få tips som tar en ganska långt i sketchup.
  • Börja alltid rita på baslinjen (röd axel)
  • Modellera delarna för sig som egna komponenter och lägg sedan ihop till helheten
  • Lär dig "move/copy" & "rotate" verktyget ordentligt. (det är med move man kan göra löpande kopior på x mått eller x antal på ett givet mått. Staketpinnar, eller trallbrädor ex.) Väldigt användbart på framförallt altanmodellering.


Bra tutorial för multiplicera och dela: [media]
Bra tips, ett grundarbete för att skapa komponenter (eller ladda ner dom från 3D warehouse och justera dom) sen använder man move och move+copy. har precis kommit dit, då går det lättare och snabbare.
Det jag strular lite med fortfarande är att få allt att sitta ihop, men det finns säkert en lätt lösning att "limma ihop" grejer med när man kommer på det.
 
Bowman Bowman skrev:
Det är ett roligt och bra program om man är lite nyfiken så lär man sig fort.
Man kan få tag i det gratis, ingen piratversion eller så, men det är lite klurigt att lista ut.
Det är sketchup Make 2017.
[länk]
Klicka på:
[bild]
Välj gärna engelsk version då det är lättare att lära sig genom guider osv från www.
Man kan använda detta utan licens, men får klicka på "start using Sketchup" istället för " free pro trial osv"
Även efter 30 dagar.
Lycka till!

Till TS, följer med spänning då jag håller på med att göra en liknande altan med.
Har inte riktigt dina Sketchup skills, men man lär sig :)
Tack för tipset. Ska verkligen kolla upp detta. Blev lite svettig direkt när du skrev att du inte uppnått samma skils som Ts…:rofl:
 
  • Haha
Bowman
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Otroligt vad snygg och detaljrik ritningen är. Det där ska jag verkligen ta tag i när tiden finns. Har fått skämmas för mina handritade skisser i 20 år (jag lovar. Det är katastrof) så nog skulle folk bli förvånade om jag lyckades få fram så där snygga skisser.

Ang. Din fråga om stolpar och överliggare så ser jag inte hur stor spännvidden är på överliggaren. Det är ju inte så att det inte kommer hålla med 45x195 på överliggaren men om spännvidden är för stor så kommer 195:an bågna med åren. Ur den aspekten är limträ överlägset.
Ska du nu glasa in upp till överliggaren så skulle jag rekommendera tryckt limträbalkar som överliggare.
Spännvidden mellan stolparna är ca 3500mm. Jag vill ha så få stolpar som möjligt för att kunna få öppningsbara glaspartier. Men som du säger så är nog spännvidden för stor. Limträ och grövre stolpar (120x120mm) Men då måste jag förmodligen använda separata plintar för stolparna?
 
Bowman
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tack för tipset. Ska verkligen kolla upp detta. Blev lite svettig direkt när du skrev att du inte uppnått samma skills som Ts…:rofl:
Men jag började pilla för ett par dagar sen bara. Är man nyfiken och har grundskills med datorer så lär man sig. Sen kan man välja hur noggrann man skall vara, det är lite hur man är som person, men kan lätt snöa in sig i detaljerna med :)

Satt med det för flera år sen dock och gjorde ritningar på en knivslip, så jag kommer ihåg lite iofs. :)
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Bra tips, ett grundarbete för att skapa komponenter (eller ladda ner dom från 3D warehouse och justera dom) sen använder man move och move+copy. har precis kommit dit, då går det lättare och snabbare.
Det jag strular lite med fortfarande är att få allt att sitta ihop, men det finns säkert en lätt lösning att "limma ihop" grejer med när man kommer på det.
Det gör man med Group (markera alla, högerklicka och make Group). Då kan du flytta hela gruppen..

Samma om man skall ha flera brädor i olika versioner. Man gör en grundbräda, ex en trallbräda och gör den till en komponent. Sen kan du kopiera den och högerklicka och välja make unique. Då kan du ändra längd etc på den utan att den första ändras.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Spännvidden mellan stolparna är ca 3500mm. Jag vill ha så få stolpar som möjligt för att kunna få öppningsbara glaspartier. Men som du säger så är nog spännvidden för stor. Limträ och grövre stolpar (120x120mm) Men då måste jag förmodligen använda separata plintar för stolparna?
Är det 3500mm så blir det bästa med limträbalkar. Kolla vilken storlek på balk du behöver och bestäm sen stolpe. 95x95 stolpar borde funka. Kolla om du hittar tryckta stolpar i limträ. Jag vet faktiskt i skrivande stund inte om det finns. Risken för att limträstolpar slår sig är betydligt mindre. Eller så får du köpa limträstolpar och måla.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Bowman
Semiproffset Thiger skrev:
Det gör man med Group (högerklicka och make Group). Då kan du flytta hela gruppen..

Samma om man skall ha flera brädor i olika versioner. Man gör en grundbräda, ex en trallbräda och gör den till en komponent. Sen kan du kopiera den och högerklicka och välja make unique. Då kan du ändra längd etc på den utan att den första ändras.
Yes dom sakerna är jag med på, tänkte mer på när man sätter en komponent eller grupp mot nåt annat och skall få dom att ligga an mot varann. man kan trixa med musen osv, men det finns säkert en funktion för att få grejer "on face" typ
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Yes dom sakerna är jag med på, tänkte mer på när man sätter en komponent eller grupp mot nåt annat och skall få dom att ligga an mot varann. man kan trixa med musen osv, men det finns säkert en funktion för att få grejer "on face" typ
Jaha, ja när du använder move verktyget så är det enklast att ta tag i kanten eller ett hörn på själva objektet. Sen drar du den till linjen/ytan/hörnet du vill att den skall låsa till.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Semiproffset Thiger skrev:
Jaha, ja när du använder move verktyget så är det enklast att ta tag i kanten eller ett hörn på själva objektet. Sen drar du den till linjen/ytan/hörnet du vill att den skall låsa till.
Ah vad bra, skall testa mig fram med det.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är det 3500mm så blir det bästa med limträbalkar. Kolla vilken storlek på balk du behöver och bestäm sen stolpe. 95x95 stolpar borde funka. Kolla om du hittar tryckta stolpar i limträ. Jag vet faktiskt i skrivande stund inte om det finns. Risken för att limträstolpar slår sig är betydligt mindre. Eller så får du köpa limträstolpar och måla.
Har nu kommit en bit i bygget. (Gjöt plintarna i höstas) och satte bärlinorna 45x190. Jag tänkte om lite och valde 45x170 som skruvreglar och satte dessa på cc 597mm :cool: På detta valde jag trots allt att lägga 28x120 trall.

Stolparna till spaljén blir 90x90 limträ. Skall måla de svarta så vill därför inte ha tryckt. Till uterumsdelen valde jag 115x115 limträstolpar, inte heller tryckt pga målning. Jag kommer även köra limträ på överliggaren 50x220 är planen. Måtten mellan stolparna blir ganska exakt 3400mm för att maxa mitt befintliga bygglov.

De som varit och tittat frågar om det är ok att de kryper in under min altan om ryssen anfaller. :crysmile::crysmile::strong:

Glaspartierna kommer senare men tänker då köpa skjutpartier hos skånska byggvaror som passar det måttet.

@Krille-72 & @scorp1on Vad tror ni om hållfastheten på det? Jag skulle bli lack om jag underdimensionerade och det börjar bågna.. :cry:
 
Semiproffset Thiger skrev:
Har nu kommit en bit i bygget. (Gjöt plintarna i höstas) och satte bärlinorna 45x190. Jag tänkte om lite och valde 45x170 som skruvreglar och satte dessa på cc 597mm :cool: På detta valde jag trots allt att lägga 28x120 trall.

Stolparna till spaljén blir 90x90 limträ. Skall måla de svarta så vill därför inte ha tryckt. Till uterumsdelen valde jag 115x115 limträstolpar, inte heller tryckt pga målning. Jag kommer även köra limträ på överliggaren 50x220 är planen. Måtten mellan stolparna blir ganska exakt 3400mm för att maxa mitt befintliga bygglov.
Har någon tips på vart jag kan beräkna vilken dimension på limträbalk jag behöver för spännvidden 3400mm? Taket på altanen kommer ha ca 6* lutning och vara ca 30m2 stort
 
  • Bilden kan inte visas, men din beskrivning antyder att det skulle vara en konstruktionsskiss eller bild av en altan under konstruktion.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.