Ute efter en bra och prisvärd spikpistol för pappspik då jag tröttnat rejält på att spika med hammare.
Jula har en Meec men den har fått en del kritik i recensionerna så jag vågar inte prova den.
Vad kan ni rekommendera för maskin?
Awd, vad är det för märke?
https://www.ikh.se/sv/pappspikpistol-19-45mm-awd45u

Hyra är inte intressant då jag bygger sporadiskt när tiden finns och det är långt till närmaste hyrställe.
 
Redigerat:
Jag har lagt några tak med en Basso köpt för under 2000:- på rea för några år sedan. Den har inte krånglat än så länge...
 
AWD stomspikpistol är inte se jättehejsan i alla fall, under 7,5 bar studsar den med 90mm spik, ganska tung men funkar med 70mm och nedåt helt ok. Oavsett ett billighetsmärke där man troligen får vad man betalar
 
Rickard.
Du lägger ju pannor så varför pappspik? Köp en bra häfthammare för 500-600kr och nån hundring på klammer så är du hemma. Spik/klammer är ändå bara tills ströläkten är på plats.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du lägger ju pannor så varför pappspik? Köp en bra häfthammare för 500-600kr och nån hundring på klammer så är du hemma. Spik/klammer är ändå bara tills ströläkten är på plats.
Jag har tröttnat på häfthammare, funkade inte värst bra. Sen svindyra klammers på det.
 
Rickard.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag har tröttnat på häfthammare, funkade inte värst bra. Sen svindyra klammers på det.
Då kommer du lessna på spikpistol också, dom är tunga, trasslar rätt ofta och man måste släpa med sig slang, häfthammare är lättare och snabbare. Tycker du rostfria är dyrt så köp galvade, där får du i princip 10st för en krona.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Då kommer du lessna på spikpistol också, dom är tunga, trasslar rätt ofta och man måste släpa med sig slang. Häfthammare är lättare och snabbare. Tycker du rostfria är dyrt så köp galvade, där får du i princip 10st för en krona.
Jag har stomspikpistol och har jobbat med spikpistoler dagligen så det har jag inga problem med. Använder mycket hellre spikpistol än häfthammare. Ska man hårddra det hela så är faktiskt rostfria klammer ett krav och det är inte ekonomiskt försvarbart.
 
Rickard.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag har stomspikpistol och har jobbat med spikpistoler dagligen så det har jag inga problem med. Använder mycket hellre spikpistol än häfthammare. Ska man hårddra det hela så är faktiskt rostfria klammer ett krav och det är inte ekonomiskt försvarbart.
Du gör såklart som du vill men 9/10 proffs som jobbar med detta väljer häfthammare om det går och det gör även jag.
Sånna här duger alldeles utmärkt oavsett vad du läst någonstans. (för dold infästning såklart och anpassa bredd efter verktyg)
https://www.proffsmagasinet.se/mask...dtradsklammer-stal-2000-pack-14-mm-qz110312-5

(inget ont menat men jag tycker det är grymt onödigt att köpa ett verktyg som bara kan göra en enda sak som man kanske aldrig behöver igen för ett litet villatak)
 
Redigerat:
Jag har spikat ungefär 4800 pappspik i sommar med Senco 455 xp och den har inte krånglat någon gång,
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du gör såklart som du vill men 9/10 proffs som jobbar med detta väljer häfthammare om det går och det gör även jag.
Sånna här duger alldeles utmärkt oavsett vad du läst någonstans. (för dold infästning såklart och anpassa bredd efter verktyg)
[länk]

(inget ont menat men jag tycker det är grymt onödigt att köpa ett verktyg som bara kan göra en enda sak som man kanske aldrig behöver igen för ett litet villatak)
200m2 tak är inte litet och det kommer bli mycket roligare och smidigare att fixa till allt.
Säkert inga problem att sälja den efteråt om jag väljer ett brs märke.
 
Om du bara ska göra ett tak kanske det kan vara värt att hyra en spikpistol? Blir sannolikt billigare och så slipper du omaket med att sälja efteråt.
 
Dheri Dheri skrev:
Om du bara ska göra ett tak kanske det kan vara värt att hyra en spikpistol? Blir sannolikt billigare och så slipper du omaket med att sälja efteråt.
Läs första inlägget igen.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Läs första inlägget igen.
Ahh, sorry. Jag gjorde det klassiska misstaget som jag irriterar mig på när andra gör... :rofl:
 
TeroM TeroM skrev:
Deanna är kvar.

[länk]
Intressant men jag har 25 mil enkel resa så det blir svårt att få det ekonomiskt försvarbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.