Hej,
vi funderar på att bygga nytt hus och vi är inne på ett modernt ladhus som verkar poppis just nu. Jag undrar om någon här bor i ett sånt och kan säga nåt om fördelar och nackdelar med designen? Ex svarta spröjs i fönstrena, gör det att det blir en mörk känsla inomhus? Vad har ni för fasad, målat, järnvitriol, värmebehandlat eller annat? För och nackdelar?
 
  • Modernt ladhus i grått med svarta spröjsade fönster vid kusten, utomhusmöbler och segelbåt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spröjs passar inte en sådan byggnad om du frågar mig. Vi målade med tjärvitriol, helnöjda!
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Jag tycker att det ger ett industriellt intryck att ha svarta småspröjsade fönster, som att man vill efterlikna gamla järnfönster. Jag tror inte att det blir mörkt i rummet för att du har mörka fönster, om du målar väggarna i ljus färg.

Man brukar matcha de mörka fönstren med andra svarta detaljer i inredningen sedan. Leta efter liknande hus där du kan titta på insidan också om du gillar det. Hittade det här lite snabbt: https://web.tours/villaenhagen/?utm...isning villa Enhagen&utm_term=Digital visning

Modernt kök med svarta detaljer som tak, barstolar och fönster, ljusa väggar och köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har de både målat taket svart och satt en svart spotlightskena. Även svarta barstolar.

Inredning med svarta detaljer i ett ljust rum, inklusive fönster, möbelben och dekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarta ben på möblerna.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A Adelina06 skrev:
Ex svarta spröjs i fönstrena, gör det att det blir en mörk känsla inomhus?
Man kan ju måla fönstren vita på insidan om man vill.
 
  • Gilla
Adelina06 och 2 till
  • Laddar…
Tack för input och inspiration! :D Det är klart att man kan väga upp de mörka spröjsen med ljus insida i övrigt. Vi står och väger mellan ett sådant här hus och ett i New England stil. :thinking: Så lite motsatser i stilar men vi tycker om båda. Orolig att man tröttnar fortare på ladhusstilen, men svårt att veta ju.
 
Trender kommer och går. Om 30 år kommer man att tycka det är jätteful och osäljbar men om 70 år kanske det blir eftertraktat igen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är två olika stilar ni fastnat för, båda kan vara fina i rätt sammanhang. Titta på platsen och omgivningen (terrängen, solljus, utsikt, kringliggande bebyggelse mm mm) och välj utifrån det husets utformning.
 
Hemmakatten
Jag tycker om ladhus. Men bilden här I tråden skulle jag inte säga är ett ladhus. Det är för grovt, för högt, fel takdesign, fel proportioner och det passar inte med spröjs på ett ladhus.

Ett ladhus har en lågmäld enkelhet som är tidlös och klassisk. En design som håller i alla år framöver. Att vara lågmäld betyder inte att huset saknar karaktär, det huset är ofta ett "statement" ofta pga sin självklara placering i landskapet.

Ett New England-inspirerat hus är, som TS skriver, en helt annan husstil. Det är en svensk medelväg mellan en klassisk faluröd stuga och amerikanska influenser. Väldigt många varianter av dessa hus finns och byggs i Sverige.

Det är en väldigt populär och lite nostalgisk hustyp som är lätt att tycka om för många. Och lättsålt om man kanske vill sälja, ladhus kan vara lite mer svårsålda. Men ett New Englandhus kommer att alltid vara förknippat med de första årtiondena på 2000-talet och min tro (kan ha fel) är att det inte är lika klassiskt och eftertraktat om 20 år. Det är också lätt att finna inredningsinspiration för dessa hus. En prunkande trädgård har man också gärna.

Jag har fått för mig att du är mer förtjust i New Englandhus. Och speciellt om ni vill ha 2-planshus så passar det bättre. Och ett sådant hus är ofta mer lättplacerat i ett villaområde och på landet än ett ladhus.

Lycka till med valet!
 
  • Gilla
Genaugenau och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag tycker om ladhus. Men bilden här I tråden skulle jag inte säga är ett ladhus. Det är för grovt, för högt, fel takdesign, fel proportioner och det passar inte med spröjs på ett ladhus.

Ett ladhus har en lågmäld enkelhet som är tidlös och klassisk. En design som håller i alla år framöver. Att vara lågmäld betyder inte att huset saknar karaktär, det huset är ofta ett "statement" ofta pga sin självklara placering i landskapet.

Ett New England-inspirerat hus är, som TS skriver, en helt annan husstil. Det är en svensk medelväg mellan en klassisk faluröd stuga och amerikanska influenser. Väldigt många varianter av dessa hus finns och byggs i Sverige.

Det är en väldigt populär och lite nostalgisk hustyp som är lätt att tycka om för många. Och lättsålt om man kanske vill sälja, ladhus kan vara lite mer svårsålda. Men ett New Englandhus kommer att alltid vara förknippat med de första årtiondena på 2000-talet och min tro (kan ha fel) är att det inte är lika klassiskt och eftertraktat om 20 år. Det är också lätt att finna inredningsinspiration för dessa hus. En prunkande trädgård har man också gärna.

Jag har fått för mig att du är mer förtjust i New Englandhus. Och speciellt om ni vill ha 2-planshus så passar det bättre. Och ett sådant hus är ofta mer lättplacerat i ett villaområde och på landet än ett ladhus.

Lycka till med valet!
Nej det hus som vi funderar på är kanske mer "ladhusinspirerat" än ett regelrätt ladhus. Ett ladhus i mer lantlig stil skulle nog inte riktigt passa in på tomten på samma sätt, det är en bergstomt i skärgården. Sett till tomtens utformning skulle ett New England-hus vara mer svårplacerat eftersom tomten är smal framtill och det skulle passa bättre med gavelställt hus. 2-våningshus är ett måste då tomten inte är särskilt stor. 1 1/2-plan funkar väl också men jag är inte så förtjust i snedväggar. Jag tror det får bli ett hus likt det på bilden, men huruvida vi väljer spröjs eller ej samt vilken fasadfärg det blir återstår att se. :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag har som många andra fattar tycke med trenden att inte ha någon utskjutande takfot. Nu när det varit poppis ett tag undrade jag om det finns några ordentliga slutsatser kring hur stora problem det skapar när fasaden inte får något skydd från takfoten, takrännor byggs in osv.?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag fattar inte alls grejen med takfoten och namnet. Borde heta "monopolhus". Alla gamla lador här omkring har iaf ordentliga utskjut på taken. Min gissning är att dom inte skulle stå kvar annars med tanke på ålder och minimalt underhåll.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
L LoTiX skrev:
Jag har som många andra fattar tycke med trenden att inte ha någon utskjutande takfot. Nu när det varit poppis ett tag undrade jag om det finns några ordentliga slutsatser kring hur stora problem det skapar när fasaden inte får något skydd från takfoten, takrännor byggs in osv.?
Ordentliga slutsatser kan jag nog inte bidra med. Men våra två hus där det inte finns någon utskjutande takfot är lika fina nu 16 år senare som då.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ordentliga slutsatser kan jag nog inte bidra med. Men våra två hus där det inte finns någon utskjutande takfot är lika fina nu 16 år senare som då.
Mitt hus är 90 år och saknar takfot, och funkar.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
A Adelina06 skrev:
Hej,
vi funderar på att bygga nytt hus och vi är inne på ett modernt ladhus som verkar poppis just nu. Jag undrar om någon här bor i ett sånt och kan säga nåt om fördelar och nackdelar med designen? Ex svarta spröjs i fönstrena, gör det att det blir en mörk känsla inomhus? Vad har ni för fasad, målat, järnvitriol, värmebehandlat eller annat? För och nackdelar?
Blev det järnvitriol?
För- nackdelar?
Hur gjorde ni med baksidan av virket innan behandling med järnvitriol? Grundmålades det innan uppsättning av panelen?
Mvh
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spröjs passar inte en sådan byggnad om du frågar mig. Vi målade med tjärvitriol, helnöjda!
Hur gjorde du med baksidan av virket innan behandling med tjärvitriol? (jag ska ha järnvitriol) Grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.