Hej.

Håller på konstruera min nya altan. 14600x4000mm

Jag har tänkt gjuta plintar med justerbara stolp/balkskor i två rader med nästan 2m emellan (150x700mm plintar). i dessa lägger jag sedan 45x190mm bärlinor. På detta skruvar jag ihop spikreglarna enligt bilden i 45x145mm (bilden visar fel) och fäster den inre delen i min grundmur. Bör jag gå upp på 45x170mm i spikreglarna?

Jag skall ha 34x145mm trall på detta sedan.

Jag undrar också hur jag skall tänka om jag vill dra upp stolpar och ha tak över en del. bredd 7500x4000mm. Måste jag plinta upp extra där eller funkar det med 2m mellan plintarna (tänkte isf fästa stolparna i bärlinan nära plintarna)? Vad behöver jag isf ha för dimension i överliggare samt takreglar mtp snölaster? Tänkte ha 6 graders lutning på taket och bor i stockholmsområdet.

3D-skiss av en altankonstruktion med dimensioner för plintar och bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all hjälp med tankar och beräkningar.

Obs. Att ställa altanen på plattor är inte ett alternativ i detta fall.
 
Redigerat:
Virkesdimensioneringen verka vettig efter min erfarenhet. Du har rejäla bärlinor och vettigt avstånd mellan plintarna. Spikreglarnas dimension känns standard, bör funka.

Hur du ska förankra stolpar uppåt, finns ju en del olika ideer om detta jag tror det ger sig efter hand. I en del altankonstruktioner har jag kört stolparna på plint under, i andra fall inte. Kan bli riktigt stabilt oavsett.

Enda jag undrar över är varför du ska skruva fast i grund/fasad. Aldrig gjort detta och ser ingen vits med det heller. Förklara mer.

__

PS. 600 cc mellan skruv/spikreglar brukar väl anses det vanliga, du har litet längre avstånd. Möjligt att det funkar med grövre än standardtrall 120 x 28 men personligen skulle jag inte välja att tumma på cc 600 mm. Det ska vara stabilt till 100 %..
 
Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Virkesdimensioneringen verka vettig efter min erfarenhet. Du har rejäla bärlinor och vettigt avstånd mellan plintarna. Spikreglarnas dimension känns standard, bör funka.

Hur du ska förankra stolpar uppåt, finns ju en del olika ideer om detta jag tror det ger sig efter hand. I en del altankonstruktioner har jag kört stolparna på plint under, i andra fall inte. Kan bli riktigt stabilt oavsett.

Enda jag undrar över är varför du ska skruva fast i grund/fasad. Aldrig gjort detta och ser ingen vits med det heller. Förklara mer.
Hej, tack för ditt svar,

Anledningen till att jag vill fästa i grundmuren är för att jag precis blivit klar med dräneringen av mitt hus och vill inte riskera större sättning längs in. den första plintraden sitter i hyfsat orörd mark och jag förväntar mig inte att den skall sätta sig nämnvärt.
 
S
Semiproffset Thiger skrev:
Hej.

Håller på konstruera min nya altan. 14600x4000mm

Jag har tänkt gjuta plintar med justerbara stolp/balkskor i två rader med nästan 2m emellan (150x700mm plintar). i dessa lägger jag sedan 45x190mm bärlinor. På detta skruvar jag ihop spikreglarna enligt bilden i 45x145mm (bilden visar fel) och fäster den inre delen i min grundmur. Bör jag gå upp på 45x170mm i spikreglarna?

Jag skall ha 34x145mm trall på detta sedan.

Jag undrar också hur jag skall tänka om jag vill dra upp stolpar och ha tak över en del. bredd 7500x4000mm. Måste jag plinta upp extra där eller funkar det med 2m mellan plintarna (tänkte isf fästa stolparna i bärlinan nära plintarna)? Vad behöver jag isf ha för dimension i överliggare samt takreglar mtp snölaster? Tänkte ha 6 graders lutning på taket och bor i stockholmsområdet.

[bild]

Tacksam för all hjälp med tankar och beräkningar.

Obs. Att ställa altanen på plattor är inte ett alternativ i detta fall.
Hållfastighetsmässigt är det lugnt med 45x145 C24 (observera konstruktionsvirket). Jag skulle också sätta c/c 600 för säkerhetsskull och ev. praktiska skäll. Svikten och vibrationer blir svårt att uppskatta rent teoretiskt även fast det inte känns som det vore något problem med tanke på att du inte har så stora spännvidder, du har rimliga dimensioner samt en förhoppningsvis bra infästningen i grundmuren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Hållfastighetsmässigt är det lugnt med 45x145 C24 (observera konstruktionsvirket). Jag skulle också sätta c/c 600 för säkerhetsskull och ev. praktiska skäll. Svikten och vibrationer blir svårt att uppskatta rent teoretiskt även fast det inte känns som det vore något problem med tanke på att du inte har så stora spännvidder, du har rimliga dimensioner samt en förhoppningsvis bra infästningen i grundmuren.
pratade med bygghandeln idag som sa att 34x145 trall klarar 800cc. Vågar man lita på det?
 
S
Semiproffset Thiger skrev:
pratade med bygghandeln idag som sa att 34x145 trall klarar 800cc. Vågar man lita på det?
Det gör de säkert men jag tänker mest på komforten så att är ordentligt stabilt och inte sviktar så mycket.
 
Semiproffset Thiger skrev:
pratade med bygghandeln idag som sa att 34x145 trall klarar 800cc. Vågar man lita på det?
Den klarar 80cc garanterat. Byggde åt mig själv i somras men valde då 70 cc. Jag känner absolut inte mer svikt med 70 cc än vad jag gör med andra altanen där det ligger 28/120 på 60 cc.

I övrigt ser din konstruktion stabil ut. Lösningen till taket skulle jag nog fundera ut när jag reglat upp allt.

Blir det inget staket eller trapp?
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Den klarar 80cc garanterat. Byggde åt mig själv i somras men valde då 70 cc. Jag känner absolut inte mer svikt med 70 cc än vad jag gör med andra altanen där det ligger 28/120 på 60 cc.

I övrigt ser din konstruktion stabil ut. Lösningen till taket skulle jag nog fundera ut när jag reglat upp allt.

Blir det inget staket eller trapp?
Kanon, då kan jag vara lugn ang svikten som är det som oroat mig.

Jo det kommer senare bli ett trappsteg ner till en lägre nivå längst hela långsidan, men den delen byggs i samband med poolbygge. På vänster kortsida blir det ett ribbstaket som går in en liten bit på långsidan för insynsskydd. Dessa stolpar tänkte jag fästa i både bärlina och skruvregel, vilket borde bli stabilt nog?
 
Semiproffset Thiger skrev:
På vänster kortsida blir det ett ribbstaket som går in en liten bit på långsidan
Ungefär såhär

3D-modell av en träaltan med ribbad design och integrerat vindskydd, visad med måttangivelser.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Ungefär såhär

[bild]
Ser ju kanon ut. Riktigt stabilt och snyggt.
Mest imponerad är jag av din snygga ritning.:rofl:
Vad är det för program? Är det svårt att lära sig programmet?
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
S
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ser ju kanon ut. Riktigt stabilt och snyggt.
Mest imponerad är jag av din snygga ritning.:rofl:
Vad är det för program? Är det svårt att lära sig programmet?
Programmet heter sketchup, super enkelt att lära sig.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Programmet heter sketchup, super enkelt att lära sig.
Tack för tipset. Det ska jag kolla upp.
Tänk på att det som är superenkelt för vissa att lära sig är betydligt svårare för andra…:crysmile:
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
S
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tack för tipset. Det ska jag kolla upp.
Tänk på att det som är superenkelt för vissa att lära sig är betydligt svårare för andra…:crysmile:
Absolut, men finns hur många tutorials på Youtube som helst och programmet i sig är enkelt utformad så att det inte finns tusen olika verktyg.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Absolut, men finns hur många tutorials på Youtube som helst och programmet i sig är enkelt utformad så att det inte finns tusen olika verktyg.
Låter bra. Då ska jag verkligen försöka ge mig på detta när tillfälle ges. Tack återigen för tipset!
 
  • Gilla
scorp1on
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ser ju kanon ut. Riktigt stabilt och snyggt.
Mest imponerad är jag av din snygga ritning.:rofl:
Vad är det för program? Är det svårt att lära sig programmet?
Det tar lite pillande innan man kommer in i det, men när man väl är över första tröskeln så blir det kul att modellera i sketchup. Finns webbaserad gratisversion. Man kan ju bli hur detaljrik som helst, här är bultar för skruvregeln mot källarväggen.
77AB4511-71D5-44E6-B012-A42308D470DE.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det jag brottas med nu är dimensioneringen av den takade delen, som vid senare tillfälle kan tänkas glasas in. På svenskt trä får jag bara att allt inkl hela altanen måste byggas i limträ.. blir inte riktigt klok där.

På bilden är det 95x95 stolpar med en 45x195 som överliggare. Tänkte sen ha 45x170 på c/c1200 att lägga plastraket på. Måste kanske upp i 190mm på överliggaren?

67612621-2622-4C36-8517-2A212F362EA5.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.