Bowman Bowman skrev:
Men jag gillar inte att hela konstruktionen då hänger i bultar istället för att ligga på reglar.
.
Du skjuver inte av en M12 bult. Kanske med alla elefanter från zoo om dom hoppar jämfota.

/Göran
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
Du skjuver inte av en M12 bult. Kanske med alla elefanter från zoo om dom hoppar jämfota.

/Göran
Nej det är väl så såklart :)
 
Bowman
Så nu har jag gjort om ritningen med noggrannare mått på själva bjälklaget.
Det är rätt mått på balkarna, dvs 45x170. Rätt mått på plintarna. Dom ligger just nu i "markhöjd", och jag ämnar justera med skruvarna så man kommer upp i höjd med dörren då kanske.
Men.
Är konstruktionen ok?
Jag kommer nog skita i taket, det blir för mycket för en tomte som mig. Kanske kan man bygga det efteråt.
Men tar jag med den parametern nu blir det bara för mycket känns det som.

Räcken sätter jag väl med balkar i bärlinan, skall fundera på hur efter själva grundkonstruktionen är ok.

Jag tycker inte detta känns konstruktionsmässigt vettigt, skråspika skruvreglarna, men jag antar att det håller då man bygger så. Men nu ligger ju bärlinorna i "skorna"

Några fler tankar?
Som tex, skjuter jag mig i foten om jag inte förbereder för tak innan?
För jag skulle gärna vilja ha det egentligen.

Bör jag tänka staket redan i konstruktionen med?

Hur är det med överhäng fram och bak?

Kan jag bygga kjol på enkelt sätt så här?

3D-modell av ett oavslutat altanbygge med träbjälkar och plintar framför en röd byggnad.

3D-modell av bjälklag med exakta mått, som visar plintar i markhöjd vid en röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av ett träbjälklag med dimensionerade balkar och plintar framför en röd stuga med dörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bowman
Ingen som vill dela med sig av sin erfarenhet?
Funderar fortfarande på om man skall sätta en ram på stolpar eller om man skall ha bärlinorna rakt i plintarna och skruvreglar på det.
 
J
Bowman Bowman skrev:
Ingen som vill dela med sig av sin erfarenhet?
Funderar fortfarande på om man skall sätta en ram på stolpar eller om man skall ha bärlinorna rakt i plintarna och skruvreglar på det.
Här ser du som jag gjorde på framsidan. Och så en 45x220 utanpå allting efter trallen är lagd, men det är bara estetiskt. Satte vinkeljärn på reglarna längst ut bara eftersom de livar med bärlinan, övriga skråade med 5" spik.

https://www.byggahus.se/forum/threads/funderingar-kring-baerlina-och-reglar.405449/#post-4073227

Jag har 45x145 som spikreglar och minst 40cm överhäng. Helt stumt. Har hängt ner en kjol också, men det är bara "hängt" under ramen efteråt och ingenting reglat speciellt för.

Du behöver inte planera för staket nät du reglar om du gör som jag eller tänker ställa några skor direkt på trallen.

Det fungerar utmärkt att lägga bärlinan rakt på plintarna. Fördel såklart med justerbara plintar så slipper du väga in exakt i höjdled
 
Redigerat:
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
J Jotsat skrev:
Här ser du som jag gjorde på framsidan. Och så en 45x220 utanpå allting efter trallen är lagd, men det är bara estetiskt. Satte vinkeljärn på reglarna längst ut bara eftersom de livar med bärlinan, övriga skråade med 5" spik.

[länk]

Jag har 45x145 som spikreglar och minst 40cm överhäng. Helt stumt. Har hängt ner en kjol också, men det är bara "hängt" under ramen efteråt och ingenting reglat speciellt för.

Du behöver inte planera för staket nät du reglar om du gör som jag eller tänker ställa några skor direkt på trallen.

Det fungerar utmärkt att lägga bärlinan rakt på plintarna. Fördel såklart med justerbara plintar så slipper du väga in exakt i höjdled
Tack det var en bra bild och förklaring, läser igenom dom trådarna med.
När du sätter ihop brädor så, kör du trälim och skruv för att sätta ihop dom?
 
Bowman
Nu har jag kommit så här långt.
Hittade möjligheten med fris i mitten, då försvann problemet med hur jag skulle lägga skarvarna. Det blir nog bra!
Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar lite på vilka mått på brädor jag skall ha om jag sätter staketstolpar med dubbla brädor?
Själva bärlinan och skruvreglarna kör jag med 45x170 tänkte jag.
45xnåt?

Sen kanske man även kan göra sådana stolpar till eventuellt tak så med, med dubbla ihopsatta plankor mot bärlinan.
Men taket är jag fortfarande inte så långt med. Vill ju ha nåt, i alla fall över en grill typ.
 
Bowman
Riktigt svårt att komma till en slutgiltig plan, Snackade med en byggare, han rådde mig till att bygga med kortlingar och plattor. Och det verkar vara både enklast att konstruera, tidsmässigt mest fördelaktigt och billigast.

Typ så här:
3D-modell av trästomme för byggprojekt med kortlingar, plattor och balkskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tankar kring det?
Blir en himla massa balkskor i alla fall?
(förutom att skurupborren inte kommer till användning :) ))
 
Bowman Bowman skrev:
Riktigt svårt att komma till en slutgiltig plan, Snackade med en byggare, han rådde mig till att bygga med kortlingar och plattor. Och det verkar vara både enklast att konstruera, tidsmässigt mest fördelaktigt och billigast.
Mjaa.. plattor håller jag med om men genom att du nu har höjden på din sida så är det inget som slår underliggande bärlinor när det gäller snabbt att bygga.
Bärlinorna behöver bara läggas ungefär - någon cm hit eller dit gör inget så länge allt är i våg och sedan är det faktiskt bara att kasta ut skruvreglarna , kryssmäta dom två yttersta och skråspika dom på plats.
( I ärlighetens namn finns det en negativ sida med underliggande bärlinor och det är att man fårhöga så kallade tvärkrafter där en bärlina möter en plint men det är en kunskapsfråga och inte något som gör konstruktionen svårade per se)

/Göran

(Och du slipper en hel massa balkskor och montageskruv)

Jag och en snickare lade ut alla skruvreglar ( röda på bilden) på stora
altandelen på en dag, och då är alla skruvreglarna skarvade ( förutom alla skruvkortlingar för frisen som snickaren
tog dan efter)

Arkitektonisk ritning av en trädäckskonstruktion med måttangivelser, bärlinor och skruvreglar markerade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
EricAlp och 1 till
  • Laddar…
J
Bowman Bowman skrev:
Riktigt svårt att komma till en slutgiltig plan, Snackade med en byggare, han rådde mig till att bygga med kortlingar och plattor. Och det verkar vara både enklast att konstruera, tidsmässigt mest fördelaktigt och billigast.

Typ så här:
[bild]

Tankar kring det?
Blir en himla massa balkskor i alla fall?
(förutom att skurupborren inte kommer till användning :) ))
Kombinera dem. Dvs hoppa över plintar och kör plattor, men lägg ändå bärlina under och spikreglar ovanpå dem. Är väldigt mycket lättare och snabbare med bärlina under. Bärlinorna kan du få i våg genom att göra "stolpar" ner mot plattorn.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
Mjaa.. plattor håller jag med om men genom att du nu har höjden på din sida så är det inget som slår underliggande bärlinor när det gäller snabbt att bygga.
Bärlinorna behöver bara läggas ungefär - någon cm hit eller dit gör inget så länge allt är i våg och sedan är det faktiskt bara att kasta ut skruvreglarna , kryssmäta dom två yttersta och skråspika dom på plats.
( I ärlighetens namn finns det en negativ sida med underliggande bärlinor och det är att man fårhöga så kallade tvärkrafter där en bärlina möter en plint men det är en kunskapsfråga och inte något som gör konstruktionen svårade per se)

/Göran

(Och du slipper en hel massa balkskor och montageskruv)

Jag och en snickare lade ut alla skruvreglar ( röda på bilden) på stora
altandelen på en dag, och då är alla skruvreglarna skarvade ( förutom alla skruvkortlingar för frisen som snickaren
tog dan efter)

[bild]
Ja ok, och tack för att du orkar svara och hjälpa mig trots mitt vel :)

Men då skippar jag kanske kortlingarna och kör "två lager" reglar då.
Anledningen till kortlingar var ju att slippa få plattorna i våg.
Måste jag i så fall få plattorna i våg om jag gör så.
Eller köra kortlingar på vissa ställen?
Hur kan man tänka här?

Det är ganska jämt och fint, men knappast i våg.
Och ja att slänga ut skruvreglarna på bärlinorna verkar ju enklast.

J Jotsat skrev:
Kombinera dem. Dvs hoppa över plintar och kör plattor, men lägg ändå bärlina under och spikreglar ovanpå dem. Är väldigt mycket lättare och snabbare med bärlina under. Bärlinorna kan du få i våg genom att göra "stolpar" ner mot plattorn.
Yes, det låter som en bra kompromiss, men som jag skriver till Göran. Det blir svårare att få det i våg.
Det blir kortlingar eller stolpar på en del ställen då kanske eller överallt.

Sen är det ju det där med tak.. Kanske får bli ett nästa steg efter altanen är klar.
 
Att justera varje individuell platta i våg ( eller alla fall hyfsat i våg..) kommer man inte ifrån. Samma med plintar, dom bör vara i våg/vertikala.
Att sedan inte plattorna behöver vara i samma nivå är en helt annan potatis. Det justeras med stöden.

Väga av bärlinorna gör du med laser eller långt vattenpass. Inga konstigheter bara en del pill. Och man bör vara så noga man kan här.

/Göran
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
Att justera varje individuell platta i våg ( eller alla fall hyfsat i våg..) kommer man inte ifrån. Samma med plintar, dom bör vara i våg/vertikala.
Att sedan inte plattorna behöver vara i samma nivå är en helt annan potatis. Det justeras med stöden.

/Göran
Ja, jag använder fel terminologi :)
Jag menade i nivå. I våg skall man väl greja :)
Sen blir det stöd då. för att få allt i nivå.
Ok, då är jag nog en bit till på väg.
Skurupsborren kommer nog få annan användning då :)

Tack!
 
Bowman
Nu börjar jag landa lite i planen.
Skiss mer verklighetstrogen i dimensioner och CC och spännvidder nu +- nån cm här och där.
Taket inte helt färdigt, men jag tänker mig nåt sånt, kanske ut till första bärlinan för enkelheten skull.
På plattor och kortlingar.
Fris runt om och i mitten.
Kjol och trappa tillkommer. Vill ha skissen lite öppen så man ser konstruktionen.

Skall försöka räkna på materialåtgång nu och beställa virke.

Skiss av ett byggprojekt med dimensioner som visar en friggebod med röda väggar, en dörr, fönster och öppna gaveländar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK, nu är det rent tyckande från mig och inget "ingenjörsmässigt":

- Dra ut taket längre så man slipper siitta och "huka i hörnet" om det regnar. Få rum med ett ordentligt bord under.
- Stödstolpe till taket i ytterhörnet är ett måste (ok, lite ingenjör....)
- Stor öppning kräver lika bred trapp men det kanske du har med i planen.
- Flytta frisen i mitten så att den sitter lite "offside" utanför ytterkanten på dörrpartiet och inte mot dörrpartiet. Jag tycker det känns snyggare när man öppnar dörren än att ha en fris precis där man kliver ut.

Annars tycker jag att du börjar landa i en färdig design nu. Du har igen allt detta tankearbete sedan när du börjar bygga.

/Göran
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.